58 oppslag om

VALGLOVEN / VALGORDNINGEN

Senterparti eller sentraliseringsparti?

4. juni 2021

Akkurat som det ikke er noen grunn til tildele Sp flere mandater enn de har stemmer til (dette ville vĂŠre det grunnloven kaller 'usakleg eller mishĂžveleg forskjellsbehandling' siden det medfĂžrer diskriminering av andre velgere), er det ingen grunn til Ă„ sentralisere makt i en Ap/Sp-mindretallsregjering.  


'Senterpartiet overvurderer egen styrke', skriver Geir Ramnefjell i dagens Dagblad. Dette oppslaget er en kommentar til Ramnefjells kommentar. Klikk pÄ faksimilen over for Ä gÄ til Dagbladets artikkel.

GĂ„ til Senterparti eller sentraliseringsparti?

Erna Solbergs koronatabbe blir bare smÄtteri sammenlignet med om HÞyre blir husket som det partiet som gjorde det nÊrmest umulig for de borgerlige Ä komme i regjering igjen i overskuelig framtid

Publisert 19. april 2021. Oppdatert 20. mai 2021

Se pĂ„ denne listen over alle meningsmĂ„linger i 2021. Basert pĂ„ de 40 meningsmĂ„lingene vi har hatt sĂ„ langt i 2021, har de rĂždgrĂžnne et overtak pĂ„ cirka 17 prosentpoeng. Dette er i seg selv svĂŠrt negativt for hĂžyresiden, men pĂ„ toppen av det hele kommer vĂ„r skjeve mandatfordeling. Den ble vedtatt pĂ„ et tidspunkt da stĂžtten til hvert av partiene var helt annerledes enn den er nĂ„. Lovverket rundt dette fungerte ikke da det ble lansert, og med vĂ„r nye partiflora blir situasjonen enda verre for hĂžyresiden. Ap er riktignok mindre, med de andre partiene pĂ„ den rĂždgrĂžnne siden har Ăžkt oppslutning i mye stĂžrre grad enn Ap har mistet sin – samtidig som Venstre, Krf og FrP er svekket. Resultat: de fem rĂždgrĂžnne fĂ„r ikke bare det mandattallet de fortjener: de vil med stor sannsynlighet fĂ„ mange fler. Det hele beror pĂ„ hvor mange partier som havner under sperregrensen: Om et parti gjĂžr det, vil man selvsagt fĂ„ mange feilplassert mandater pĂ„ Stortinget, men om alle gjĂžr det, kan vi ende opp med 30-40 feilplasserte politikere i 2021. MDG og R ligger i snitt over sperregrensen sĂ„ langt i Ă„r, mens KrF/V ikke har gjort det. Det er svĂŠrt sannsynlig at den borgerlige flĂžyen kommer til Ă„ fĂ„ eksempelvis fem mandater for lite, mens de rĂždgrĂžnne fĂ„r fem for mange. Allikevel vil det kunne ta mange Ă„r eller tiĂ„r fĂžr hĂžyresiden vil stemme for en valglov som hindrer dem i fĂ„ det antall mandater de har stemmer nok til.  


GĂ„ til Valgordningen og HĂžyres dilemma

"I skate to where the puck is going, not to where it's been”

Ovennevnte er et sitat fra hockeyspilleren Wayne Gretzky. Mye av valglov-diskusjonen bĂŠrer preg av en hĂžy drĂžvtyggings-faktor. Man smatter, tiĂ„r etter tiĂ„r, pĂ„ gamle lĂžsninger, i stedet for Ă„ se fremover. D’Hondts metode sammenlignes med Sainte-Lagues metode, man diskuterer om sperregrensen skal reduseres til 3%, om arealfaktoren skal vĂŠre 1.4 eller 1.6, og om styringstillegget skal vĂŠre 1.2 eller 1.4. Noen diskuterer til og med – midt opp i all debatten om hvordan sperregrensen er et direkte hinder for demokratiet – om vi bĂžr ha enda en sperregrense. Man har over lengre tid vurdert uilke antall utjevningsmandater i stedet for Ă„ diskutere hvordan man skal fjerne behovet for utjevning. Mange glemmer ogsĂ„ at nĂ„r man gjĂžr om at distriktsmandat til utjevningsmandat, blir det vanskeligere for smĂ„partiene Ă„ fĂ„ distriktsmandater.


Skal alle fÄ reell stemmerett i Norge, kan vi ikke fortsette med smÄ variasjoner av noe som aldri har fungert. Vi mÄ sikte mot optimale lÞsninger.


GĂ„ til I skate to where the puck is going, not to where it has been

Avskaff Jan BĂžhler-fenomenet

Stortingetspolitikernes oppgave er Ă„ representere sine velgere. Dersom de ikke kan eller vil fortsette Ă„ gjĂžre det, bĂžr de erstattes av noen andre som gjĂžr den jobben de skulle ha gjort, eller alternativt fortsette Ă„ stemme med det partiet de er valgt til Ă„ representere fram til neste valg, slik Paul Chaffey gjorde da han meldte seg ut av SV.


GĂ„ til

Den viktigste endringen:

Vi mÄ fjerne viktige etterlevninger fra den gang vi ikke hadde partier

2009: HĂžyre ville endre valgordningen

Er HÞyre klare for Ä gÄ inn for en ordning som fÞrer til at de stÞrste partiene mister sine sÊr-privilegier kombinert med Ä i Þkt grad sÞrge for at deres flÞy faktisk vinner valget de Ärene den fÄr flest stemmer? Det vil vise seg.

Det de hittil har fĂ„tt utrettet er Ă„ nedsette et utvalg som skal vurdere endringer i valgordningen. Valglovutvalgets rapport ble lagt fram i mai 2020, men summen av valglovutvalgets utredning er en del forslag til endringer som nesten ikke vil forbedre den norske valgloven i det hele tatt – og som dessuten inneholder et forslag til enda en sperregrense, slik at mandatfordelingen ikke skal bli for proporsjonal i de enkelte valgkretsene


GĂ„ til – Erna Solberg minner om at valgordningen er urettferdig

Oppdatert 15. april 2021

I Georgia ville det stþrste partiet i 2019 innfþre reell proporsjonal fordeling, uten sperregrense – og fikk stþtte fra opposisjonen

I 2020 var det valg i Georgia (i Europa). Ved 2016-valget ble de 150 parlamentsmedlemmene valgt in inn ved hjelp av to metoder: 77 ble valgt inn med fra et 'landsomfattende valgdistrikt' med en sperregrense pĂ„ 5% som skulle settes ned til 3% ved 2020-valget. De resterende ble  valgt inn i  enmannskretser i to omganger.


I juni 2019 annonsert det stĂžrste klart stĂžrste partiet i Georgia planer om Ă„ endre valgordningen til en rent partibasert system – med full proporsjonal mandatfordeling uten sperregrense, slik SĂžr-Afrika gjorde etter at apartheid-regimet var avskaffet. Forslaget ble stĂžttet ogsĂ„ av opposisjonen i Georgia, men under selve avstemmingen ble endringen allikevel ikke vedtatt, selv med 2/3 flertall, fordi en slik endring krever tre fjerdedels flertall i Georgia. Det at et mindretall pĂ„ denne mĂ„ten kan forhindre flertallet Ă„ innfĂžre Ăžkt grad av demokrati er jo en helt klart udemokratisk ordning.  Slik endte det fĂžrste demokratiske valget i SĂžr-Afrika (legg merke til hvordan det gikk med de minste partiene):

Slik endte valget i SĂžr-Afrika i Mandela-Ă„ret 1994 Stemmer % Mandater
African National Congress 12,237,655 62.65 252
National Party 3,983,690 20.39 82
Inkatha Freedom Party 2,058,294 10.54 43
Freedom Front 424,555 2.17 9
Democratic Party 338,426 1.73 7
Pan Africanist Congress 243,478 1.25 5
African Christian Democratic Party 88,104 0.45 2

Den naturlige sperregrensen i SÞr-Afrika er 0,25%, ettersom de har 400 mandater. Partier over den grensen fikk mandater, men ingen under den naturlige sperregrensen gjorde det. Med proporsjonal fordeling burde egentlig ANC fÄtt et mandat til, pÄ bekostning av et mandat til Inkatha Freedom Party, men med hele 400 mandater hadde de bare en feilplasserings-rate pÄ 0,5%, dvs. to av 400 mandater. De har samme valgordning fremdeles.

Ved 2017-valget i Norge var feilplasserings-raten nesten 10%, og ved en av de siste mĂ„lingene var den pĂ„ over 21%.  

I Georgia i 2020 endte det med at det stĂžrste partiet – det som ville innfĂžre en valgordning med faktisk proporsjonal mandatfordeling uten sperregrense, tapte saken, selv med stĂžtte fra opposisjonen.  Sperregrensen for den proporsjonale delen av avstemningen ble riktignok satt ned til 1% i stedet for 3%, men Georgia opprettholdt en kombinasjon av to metoder, og har fortsatt ikke faktisk proporsjonal mandatfordeling. NĂ„ har jo Georgia mye Ă„ slite med, som sitt forhold til Russland,  beskyldninger om valgfusk, og mye annet – og, for ordens skyld –  grunnen til at valglov-forholdene der nevnes er bĂ„de det at det stĂžrste partiet og opposisjonen var enige om Ă„ innfĂžre faktisk proporsjonal representasjon, uten sperregrense, slik flere andre land har gjort – og at et mindretall klarte Ă„ stoppe disse endringene. Georgia er derfor, akkurat som oss, uten lik og reell stemmerett for alle.

I Norge er det forelĂžpig ingen av de stĂžrste partiene som aktivt gĂ„r inn for at alle stemmer skal vĂŠre lik mye verdt. Vi har heller ingen Nelson Mandela, eller en partileder for et av de stĂžrste partiene  som slĂ„ss for smĂ„partienes rettigheter. Tvert i mot: I Norge kjemper de stĂžrste partiene fortsatt for Ă„ opprettholde sine ufortjente privilegier, og bruker syltynn argumentasjon og falskt tĂžv om 'styringsdyktige flertall' for Ă„ opprettholde de bruddene pĂ„ menneskerettighets-erklĂŠringen og grunnloven som valgloven inneholder.  

Wiki: Georgian Parliamentary Election 2020


Vi mÄ fjerne etterlevninger fra den gang vi ikke hadde partier:

Valgordning: Den viktigste endringen

GĂ„ til Den viktige forskjellen mellom 'mandatbasert' og 'partibasert'


Valgordning MDG

MDG og valgordningen (1) .

At valgordningen er dypt urettferdig, er det mange som er enige om – selv innen de partiene som tjener pĂ„ den.

Men det er ikke bare partier som MDG som har mye Ă„ tjene pĂ„ Ă„ fjerne hindrene i valgloven – alle partier har mye Ă„ tape pĂ„ vĂ„r nĂ„vĂŠrende valgordning. Det er nemlig ingen grunn til Ă„ anta at den flĂžyen man tilhĂžrer vil vinne valget selv om den vinner flertallet av velgerne. For fĂžrste gang i Norgeshistorien er det viktig for selv de stĂžrste partiene at smĂ„partiene ikke blir diskriminert.

‱ Sperregrensen er en av hovedĂ„rsakene til at ting gĂ„r galt ved norske valg

‱ 'Poenget' med sperregrensen er tilsynelatende 'styringsdyktighet', men den fþrte ved 2017-valget til þkt styringsdyktighet til til den flþyen som fikk férrest stemmer.

‱ Vi mĂ„ aldri hjelpe mindretallet til Ă„ overkjĂžre flertallet slik hĂžyresiden nĂ„ gjĂžr –  'styringsdyktighet' handler om noe helt annet.

‱ Det at tilhengere av  hĂžy sperregrense bruker velorganiserte kampanjer rett fĂžr valgdagen for Ă„ komme seg rundt denne ordningen er en ganske stygg affĂŠre.

GĂ„ til MDG og valgordningen (1)

RĂždt og valgordningen

Om RĂždt, 2% sperregrense og valgkretser

RÞdt har i lang tid gjort det godt pÄ meningsmÄlingene, men har ogsÄ vÊrt nedom 2-tallet tre ganger de siste ukene. For noen Är siden gikk RÞdts davÊrende leder ut med et forslag om Ä sette ned sperregrensen til 2%, eller aller helst fjerne den helt. Hvor stÄr RÞdt i dag?

GĂ„ til RĂždt og valgordningen

Den norske vs. den amerikanske valgordningen

Slik sĂ„ det ut pĂ„ Capitol Hill i forbindelse med en Black Lives Matter-demonstrasjon. Under Trump-tilhengernes varslede Stop The Steal-demonstrasjon 6. Januar kom demonstrantene lett inn i Kongressen mens de fĂ„ politifolkene som var der gjorde lite annet enn Ă„ se pĂ„. Trump-supporterne kom seg inn pĂ„ kontorer og rotet i (lette etter?) papirer – mens Trump satt i en annen flĂžy og fulgte med pĂ„ det hele pĂ„ nettet uten Ă„ gripe inn. Det tok lang tid fĂžr noen kunne bli arrestert, bli satt i varetekt eller bli pĂ„lagt Ă„ vise ID-kort. Lite info finnes om de fleste inntrengerne, sĂ„ nĂ„ spĂžr politiet via internett og massemedia om hjelp til Ă„ finne ut hvem som egentlig var der.


Vi kommer de neste ukene til Ä foreta en del sammenligninger mellom den amerikanske og den norske valgordningen, i form av artikler og tabeller. FÞrst ut er 'FjorÄrets siste meningsmÄlinger endte med et brak av Trumpianske* dimensjoner', som med utgangspunkt en fersk meningsmÄling viser hva valgloven gjÞr med valgresultatet nÄr fire av vÄre 9 etablerte partier havner under sperregrensen.

Et lite utdrag:

"NÄr vi fjerner effekten av 266 620 stemmesedler til de fire etablerte minoritetspartiene pÄ Stortinget, er resultatet det samme som om man skulle 'miste' (fjerne, kaste) disse stemmene.

Hvordan ville amerikanerne reagert dersom det hadde blitt oppdaget at man (reelt eller virtuelt) bÄde hadde fjernet mer enn 16 millioner stemmer til visse kandidater og i tillegg laget mer enn 16 millioner virtuelle stemmesedler som gikk til andre kandidater? En slik handling ville tilsvare forfalskning av mer enn 32 millioner stemmesedler i USA, sÄ det hadde vel blitt borgerkrig*."

I tilsvarende, senere artikler vil vi se pÄ de andre elementene i valgordningen med en tilsvarende vinkling. Et eksempel: siden arealfaktoren i praksis har samme effekt som om vi hadde hatt mer enn en halv million virtuelle innbyggere i Norge, og velgerne blant dem ville stemt slik de gjÞr i mange av arealfaktor-distriktene, ville det tilsvare effekten av Ä operere med en virtuell delstat i USA med 30 millioner innbyggere, der ett av partiene var mer populÊrt enn den/de andre blant gjennomsnittsvelgerne.

*For ordens skyld; ovenstĂ„ende artikkel ble skrevet fĂžr episoden om voldelige opptĂžyer og invadering av kongressen i Washington fant sted – 'et brak av Trumpianske dimensjoner' viser kun til hva som skjer med tall/stemmesedler i norske og amerikanske valg.

Trump ville stoppe opptellingen av stemmer

I Norge vil vi helst telle opp stemmene fĂžr vi ignorerer mange av de stemmene som truer maktposisjonen til de stĂžrste partiene

For velgerne som blir diskriminert er effekten omtrent den samme enten man lar vĂŠre Ă„ telle dem eller teller dem og deretter kaster dem

Donald Trump ville at tellingen av stemmer skulle stoppes, og pĂ„ den mĂ„ten sĂžrge for at mange av de stemmene som truet hans maktposisjon mest ville bli ignorert. Han ville kunne tjene stort pĂ„ at mange av stemmene ble ignorert. MĂ„let var Ă„ endre forholdet mellom stemmegivningen og hva slags utslag disse stemmene ville fĂ„  â€“ men Trump fikk ikke medhold.

De fire stĂžrste partiene i Norge har aldri foreslĂ„tt at stemmer ikke skal telles. Alle stemmer skal telles, men de vil – etter at stemmene har blitt talt opp – ignorere mange av de stemmene som truer deres maktposisjon. MĂ„let er Ă„ endre forholdet mellom stemmegivningen og hva slags utslag disse stemmene ville fĂ„ - og de store partiene har forelĂžpig fĂ„tt det som de vil – noe de har tjent stort pĂ„.

Fremskrittspartiet er det partiet i Norge som har mest til felles med Trumps politikk. De har ogsĂ„, siden de kom trygt over sperregrensen, vĂŠrt det partiet som oftest har tatt til orde for en valgordning der politiske minoriteter blir overkjĂžrt. Resultatet av Ă„ forkaste eller ignorer stemmer er at mange velgere har endt opp med kraftig redusert stemmerett –  eller ingen reell mulighet til Ă„ pĂ„virke valgresultatet i det hele tatt.  Stemmene deres har riktignok blitt talt opp fĂžr de blir ignorert, men det hjelper jo lite.

SÄ langt ser det ut som Fremskrittspartiet har Ap, H og Senterpartiet pÄ sin side.

Les om hva de store partiene i praksis mener om at alle stemmer skal telle likt* her:

Ap og valgloven

Senterpartiet og valgordningen

FrP og sperregrensen

De borgerlige bidrar til at det blir vanskelig for hÞyresiden Ä oppnÄ regjeringsposisjon igjen

* § 98. Alle er like for lova. Ikkje noko menneske mÄ utsetjast for usakleg eller mishÞveleg forskjellsbehandling.

ETA: Siden dette handler om amerikanske vs. norske forhold: Lesere som mĂ„tte mene at det Ă„ Ăžnske at statsministeren alltid bĂžr gĂ„ til den flĂžyen som fĂ„r flest stemmer, bĂžr kanskje merke seg at Hillary Clinton senest i dag skrev "I believe we should abolish the Electoral College and select our president by the winner of the popular vote". NĂ„ har heldigvis ikke Norge noe elector college, men overfĂžrt til norske forhold er det hun sier at 'popular vote' altsĂ„ selve stemmeantallet stemmer – burde bli den avgjĂžrende faktor nĂ„r man skal avgjĂžre hvilken flĂžy som kommer til makten. Selvsagt burde selve stemmeantallet ha presedens over finurligheter funnet pĂ„ av politikere som vil tjene pĂ„ en ordning der velgernes stemmer ikke har hĂžyest rang.

valgordningen har vĂŠrt kritisert for de samme svakhetene i hundre Ă„r

67-Ă„rs-jubileum for det offentliges selvkritikk av valgordningen

Allerede i 1952 hadde de to problemene i sitatet over blitt diskutert lenge. Begge er enkle Ă„ lĂžse, men det er dessverre en motvilje mot Ă„ lĂžse dem - spesielt i de stĂžrste partiene.

LES MER OM DET OFFENTLIGES SELVKRITIKKAV VALGORDNINGEN >>>

Valgordningen – Kan Pukelheims metode redde det norske demokratiet?

Kan Friedrich Pukelsheims metode redde det norske demokratiet?

Kaos-elementene i den norske valgordningen

Utfallet av alle valg i Norge har i stor grad blitt pĂ„virket av tydelige og mindre tydelige elementer i valgloven som reduserer antallet mandater smĂ„partiene fĂ„r – kombinert med Ă„ gi mange ekstramandater til de stĂžrste partiene. Vi kjenner til resultatet: Norge styres ofte av en gruppe politikere som tilhĂžrer den politiske flĂžyen velgerne sa fra om, gjennom sine stemmesedler, at ikke burde styre landet.

NÄr man skal vurdere hvilke forandringer i valgloven som er viktigst Ä innfÞre for Ä unngÄ dette, trenger man Ä ta stilling til tre viktige spÞrsmÄl:

Stemmer det at det elementer i valgloven som gjĂžr at tilfeldigheter, et lite antall velgere, taktisk stemming o.l. kan ha mye stĂžrre innvirkning pĂ„ valgresultatet enn nĂždvendig? 

Og – hvis det er det, hvilke ordninger innen valgloven er det snakk om? Sperregrensen? Styringstillegget? Arealfaktoren? MĂ„ten vi forholder oss til fylkes- og regionsgrensene? Er det selve utjevningsmandat-ordningen? Eller – alle disse?

Hva kan man gjĂžre for at disse usikkerhetsmomentene – disse ikke-folkestyrte elementene; de som mange av oss mener skaper uforutsigbarhet, ustabilitet og kaos i valgprosessen –  kan fjernes?

Hva mÄ man erstatte dem med?

LES MER OM KAOSET I DEN NORSKE VALGORDNINGEN>>>

Norge Danmark Sverige Nederland SĂžr-Afrika
2005 2,67 2007 0,72 2006 3,02 2006 1,03 2004 0,26
2009 3,01 2011 0,73 2010 1,25 2010 0,81 2009 0,3
2013 2,56 2015 0,79 2014 2,64 2012 0,99 2014 0,37
2017 3,01 2019 2,39 2018 0,63 2017 0,96 2019 0,47
Snitt 2,81 1,16 1,89 0,95 0,35

– Ingen andre land med forholdstallsvalg kan vise til sĂ„ dĂ„rlige resultater som Norge

"Norge skiller seg klart ut blant landene med forholdstallsvalg, og har som Storbritannia ingen regjeringer med velgerflertall i ryggen. I den motsatte enden av skalaen ligger land som Luxemburg (velgerflertall bak regjeringen 100 prosent av tiden), Island, Nederland og Tyskland. Det skyldes delvis et stort innslag av mindretallsregjeringer. Og det skyldes at flertallet er fabrikkert av valgordningen i de situasjonene det har vĂŠrt flertallsregjeringer"

GĂ„ til – Ingen andre land med forholdstallsvalg kan vise til sĂ„ dĂ„rlige resultater som Norge

valgordninger mÄ ikke diskriminere velgere eller politiske grupperinger

Valgordninger mÄ IKKE diskriminere velgere eller politiske grupperinger

PrisbelĂžnt forfatter og USA-professor om reellt demokrati:

R.A. Dahl, ĂŠresdoktor ved Universitet i Oslo, var lei av alt snakket om hva demokrati burde vĂŠre.

Mange idealer om folkestyre er hentet fra en annen tid, sÄ Dahl bestemte seg for Ä komme opp med en nÞyaktig definisjon av kravene til Ä kunne regne en nasjon som demokartisk. Dette klarte han med bare fem minstekrav. Et av dem var at valgordninger ikke mÄ diskriminere velgere eller politiske grupperinger.

Men alle de fem hovedingrediensene i vĂ„r valglov diskriminerer velgere og politiske grupperinger. Det er her det stĂžrste bruddet med respekt for politiske minoriteter og folk i visse geografiske omrĂ„der foregĂ„r i Norge. De fleste partilederne - og, mest sannsynlig, de fleste medlemmene i valglovutvalget - ignorerer fullstendig det Robert A. Dahl (som forĂžvrig hadde norske rĂžtter og var regnet som en av de mest betydningsfulle og innflytelsesrike sammfunnsforskere i slutten av forrige Ă„rhundre) – mente var minstekrav for Ă„ kunne kalle seg et demokrati. De fortsetter med det som ble pĂ„begynt i 1814 - som som kjent var noe sĂ„ skammelig som at at alle som hadde muligheten til det, prĂžvde Ă„ fĂ„ stĂžtte for vedtak som styrket deres egen posisjon i maktapparatet.


LES MER OM HVORFOR EN VALGORDNING ALDRI MÅ DISKRIMINERE VELGERE ELLER POLITISKE GRUPPER>>>

Les mer
valgordningen mandatfordeling

Vi har hatt 126 feilplasserte* mandater siden vi begynte med utjevningsmandatordningen i 1989

I Danmark og Sverige har de valgordninger som ved de siste valgene har fÞrt til kun to feilplasserte* mandater. Og to feil er det minste feilantallet man kan fÄ: man kan ikke fÄ kun en feil i denne sammengeng. Dette skyldes at i land med et fast antall mandater i parlamentet, er det slik at om et parti fÄr et mandat for lite, vil et annet parti nÞdvendigvis fÄ et mandat for mye.

Ved stortingsvalget 2017 endte vi opp med 16 feilplasserte mandater. Og for Ă„ sette dette med antall 'feil' i et litt stĂžrre perspektiv: I Norge har vi vokst opp med et konstant misforhold mellom hvor mange stemmer hvert av partiene har fĂ„tt og hvor mange mandater de fĂ„r pĂ„ Stortinget. Vi lider kanskje av en slags kollektiv 'valgordning-psykose', kombinert med et slags Stockholm-syndrom: ikke bare tror vi at det mĂ„ vĂŠre sĂ„nn at ikke alle fĂ„r lik uttelling for sine stemmer (og at vi dermed ender opp med dette misforholdet mellom stemmetall og mandattall), men vi har nesten blitt 'gisler' av en viss mĂ„te Ă„ tenke pĂ„, og har begynt Ă„ like og forsvare ‘gisseltakerne’ og deres ideer –  de som i flere Ă„rtier har sagt at vi mĂ„ gi ekstrastemmer til de store partiene for Ă„ unngĂ„ 'fragmentering' eller tap av 'styringsdyktighet’.

SĂ„ mange feil har vi hatt i mandatfordelingensiden vi begynte med utjevningsmandatordningen:

Stortingsvalget 2017: 16 feil

Stortingsvalget 2013: 14 feil

Stortingsvalget 2009: 14 feil

Stortingsvalget 2005: 10 feil

Stortingsvalget 2001: 22 feil

Stortingsvalget 1997: 20 feil

Stortingsvalget 1993: 18 feil

Stortingsvalget 1989: 12 feil


* med feilplassert, i denne sammenheng, mener vi at et parti harfÄtt et mandat for mye eller for lite sammenlignet med reell, proporsjonal mandatfordelig.

Les mer pÄ vÄr oppdaterte side om tidligere valg>>>

NY: Dagsavisen om valglovutvalgets rapport >>>

2017: Hva mÄ vi endre i valgloven for at vi ikke skal ende med feil vinner igjen?

stortingsvalget 2017 valgresultater valgordningen

Analysen valglovutvalget burde ha foretatt - og tatt konsekvensen av

Som faksimilen fra VG viser, var ikke meningsmĂ„lingene sĂ„ oppmuntrende for Ap fĂžr valget i 2017. Allikevel fikk Ap – takket vĂŠre gode resultater for MDG og venstresiden – nok stemmer til Ă„ vinne valget. Valget endte allikevel – som norske valg er kjent for Ă„ ofte gjĂžre – med at flĂžyen som fikk fĂŠrrest stemmer fikk stortingsflertall, regjering og statsminister. Synderen er selvsagt vĂ„r ubrukelige valgordning, men valglovutvalget har ikke kommet med utspill som vil sĂžrge for at feil flĂžy ikke vinner valget i Ă„rene som kommer. Ap burde fĂ„tt statsministeren i 2017, men fikk det ikke pga. elementer i valgloven Ap selv stemte for den gangen de tjente enda mer pĂ„ valglovens forskjellsbehandling enn de gjĂžr i dag.

Slik valgloven faktisk oppfĂžrer seg, har den to hovedingredienser: forskjellsbehandling – og det Ă„ gi ekstramandater til de store partiene, spesielt pĂ„ bekostning av 4-5 etablerte smĂ„partier.

Hvilke endringer mĂ„ til for Ă„ Ăžke graden av rettferdighet og demokrati i valgloven? Utjevningsmandat-ordningen lĂžser nemlig ikke vĂ„re problemer – i 2017 gikk eksempelvis 15 av de 19 utjevningsmandatene til partier som endte opp med Ă„ fĂ„ inn fleremandater enn de hadde stemmer nok til Ă„ fĂ„ inn.

I dette oppslaget brukes 2017-tallene for Ä vise hvordan andre beregningsmetoder ville slÄtt ut. Det er nemlig sÄre enkelt Ä endre valgordningen slik at det alltid vil bli samsvar mellom valgresultatet om mandatfordelingen, men det har ikke skjedd hittil, mest fordi de store partiene vedtar valglover som de hÄper de selv kommer ut av. Men sÄ gjÞr de ofte ikke det, fordi de er avhengige av en valglov som heller ikke diskriminerer partier som MDG, KrF, Venstre eller RÞdt.

Valgforsker Bernt Aardal spurte i 2018 om norske medier var tungnemme. Mangelen pÄ en demokratisk valgordning i Norge dokumenter en annen form for tungnemhet: at egeninteressen til de fleste partiene stÄr i veien for innfÞringen av en valgordning alle partiene faktisk ville tjent pÄ. Reell, proporsjonal representasjon fÞrer jo til at den flÞyen som fÄr flest stemmer alltid er sikret proporsjonal representasjon, statsminister og regjeringsplass.

Valglovutvalgets Knut Storberget er bekymret for at vi ikke kan fĂ„ til styringsdyktige flertall – men det fĂžrste man mĂ„ ta tak i er Ă„ sĂžrge for at det er flertallet, og ikke mindretallet som styrer Norge. Han foreslĂ„r en sperregrense pĂ„ 5%, selv om en pĂ„ 3% ogsĂ„ er altfor hĂžy, ettersom den lett kan fĂžre til at feil flĂžy vinner valget.

Den norske sperregrensen er allerede hÞy, og har ofte forhindret at den flÞyen som fÄr flest stemmer ogsÄ fÄr flest stortingsrepresentanter. Storbergets forslag ville gitt bÄde Ap og H tre ekstramandater (i tillegg de de ekstramandatene de allerede hadde fÄtt) ved 2017-valget, og ogsÄ forhindret KrF og V i Ä fÄ utjevningsmandater. Vi kommer i mÄnedene som kommer til Ä se, gang etter gang, at representanter for de stÞrste partiene konstruerer argumenter for Ä opprettholde de fem hovedelementene i valgloven som favoriserer store partier. Styringstillegget er nemlig ikke et styringstillegg, det er et 'storings-tillegg', og gir ekstramandater til alle de store partiene, ikke bare de som skal styre. Det er svÊrt fÄ land som har styringstillegg, men i Norge tror mange fortsatt at deer noe vi bare ha. Dessverre er valgloven sÄ nÞye gjennomtenkt, at selv om men fjerner et av de fem elementene som favoriserer de store partiene, vil vÄre etablerte og relativt smÄ opposisjonspartier allikevel holdes nede av valgloven. Ikke bare det, men det som vil skje selv om fjerner nesten alle.

LES MER OV VALGLOVUTVALGETS RAPPORT>>>

PLURALISTISK VALGSYSTEM, MER DEMOKRATI

Det finnes mange mÄter Ä gjÞre valgsystemet vÄrt mer demokratisk pÄ. En av dem er hva en skribent pÄ Minervanett beskriver som et pluralistisk valgsystem. En variant kan vÊre at man kan oppfÞre et fÞrstevalg, andre valg og tredjevalg pÄ stemmeseddelen. Det betyr om at om ditt fÞrstevalg ikke kommer inn pÄ tinget pga. eksempelvis distriktsproblematikk eller sperregrensen, vil stemmen din gÄ til det neste partiet pÄ listen. Dermed er man sikker pÄ at alle stemmer vil telle. En annen variant er at om man ikke vet om man vil stemme pÄ parti A eller parti B, kan man stemme pÄ begge to, med en uttelling som tilsvarer 0.5 stemme.

En av Minervanetts artikler om valgordningen finnes her:

VALGORDNINGEN MÅ ENDRES (2013).

Her er en annen:

VÅRT UDEMOKRATISKE VALGSYSTEM (2007)

Les ogsÄ: Fordelen og ulempen med sekundÊrstemmer.


Aftenposten:

Norge pÄ Europatoppen i mindretallsregjeringer

"Norge er blant de land i Europa som har hatt lengst mindretallsstyre i Ärene etter krigen. Det fremgÄr av en ny bok av statsvitenskaps-professor BjÞrn Erik Rasch. [...]

I perioden fra 1961, da Ap. mistet sitt absolutte flertall, har det vÊrt flertallsregjering bare 21,9 prosent av tiden. Andelen blir enda lavere om vi regner frem til i Är, siden Norge ogsÄ har vÊrt styrt av mindretallsregjeringer i Ärene etter 1999. Bare tre andre land har hatt enda kortere perioder med flertallsregjering. Det gjelder Polen, med flertallsregjering 43,7 prosent av tiden (men bare mÄlt fra 1989), Sverige med 27,4 prosent og Danmark med 16,9 prosent. I kontrast til dette kommer Luxembourg, med flertallsstyre hele tiden. OgsÄ i Ungarn har det bare vÊrt flertallsregjeringer, men da bare regnet fra 1990. Island, Tyskland (Vest-Tyskland frem til gjenforeningen), Østerrike, Belgia og Nederland har hatt flertallsstyre mellom 95 og 100 prosent av tiden..."

Dette oppslaget viser til den tradisjonelle betydningen av mindretallsregjeringer, hvor en regjering som fikk fÊrrest stemmer blant velgerne regnes som en flertallsregjering selv om flertallet stemte for den andre flÞyen. Ser man pÄ hvilke regjeringer som har hatt flertallet av velgerne bak seg, blir tallene enda dystrere.

Mer her: Norge pÄ Europatoppen i mindretallsregjeringer (2004)

ARTIKLER OM VALGORDNINGEN/VALGLOVEN:

Myten om at smĂ„partiene mĂ„ holdes nede sĂ„ de ikke fĂ„r mer makt enn de fortjener  â€ą Slik skaper valgloven ustabilitet ‱ Det nye partiet Sentrum vil ha regjeringsskifte ‱ Valglovutvalgets forslag til endringer i valgordningen: en fornĂŠrmelse mot velgerne  â€ą Kaos-elementene i den norske valgordningen ‱ Taktisk stemming i 2021 ‱ Gallaghers indeks: en rettferdighets-skala for valgordninger ‱ Ingen andre land med forholdstallsvalg kan vise til sĂ„ dĂ„rlige resultater som Norge ‱ Viktigere enn sperregrense, utjevningsmandat og styringstillegg: totaljustering ‱ Valgordninger mĂ„ IKKE diskriminere velgere eller politiske grupperinger ‱ 67-Ă„rs-jubileum for det offentliges selvkritikk av valgordningen ‱ Norges valgordning har mer til felles med landeveisrĂžveri enn proporsjonal representasjon ‱ Tidligere stortingsvalg ‱ Dagsavisen om valglovutvalgets rapport ‱ 2017: Hva mĂ„ vi endre i valgloven for at vi ikke skal ende med feil vinner igjen? ‱ Valglovutvalgets rapport: en sorgens dag ‱ VĂ„r udemokratiske valgordning ‱ Pluralistisk valgsystem, mer demokrati ‱ Vil vi ha formell eller reell stemmerett?ï»ż ‱ Norges valglov og galskapens historie ‱ Norge pĂ„ Europatoppen i mindretallsregjeringer ‱ Slik ble sveitsiske myndigheter dĂžmt til Ă„ endre valgordningen ‱ "Erna Solberg minner om at valgordningen er urettferdig" ‱ Valgresultatene blir feil pĂ„ nasjonalt nivĂ„ fordi fordelingen i fylkene er feil ‱ Taktisk stemming: organisert manipulasjon av valget ‱ "...ikke rimelig at de etablerte partiene kan vedta regler som halverer stemme-innflytelsen til en hel fjerdedel av velgerne" ‱ "Vippefylkene avgjĂžr valget" ‱ Hvorfor har trĂŠr og fjellknauser stemmerett? ‱ RĂždt/MDG fikk 40 000 flere stemmer enn Venstre, men kun to mandater ‱ "Du vil neppe tro hvordan valgsystemet i Norge egentlig fungerer" ‱ Stortinget betaler nĂ„r egne representanter kjemper for gjenvalg ‱ Slik kunne Stortinget blitt ‱ Sett sperregrensen – se hvilket flertall du fĂ„r ‱ NRK: 18% av velgerne stemte taktisk ved forrige valg

Valgresultatene blir feil pÄ nasjonalt nivÄ fordi fordelingen i fylkene er feil

Teksten over er en kommentar til et tidligere valg i Telemark Arbeiderblad (se link under), hvor man nĂŠrmest unnskylder den skjeve mandatfordelingen vi ender opp med etter hvert valg med at "det er rett og slett ikke mulig Ă„ lage en ordning som passer alle, helt perfekt – hver gang." Dette med Ă„ ikke Ă„ kunne lage en perfekt valgordning har blitt brukt, i Ă„rtier, som unnskyldning for svakheter i valgloven som enkelt kan fjernes.

Mange vet ikke, eller har glemt, at man kan jo fordele mandatene til hvert parti slik at det samsvarer 100% med den andelen av stemmene hvert parti fĂ„r under valget – selvsagt avrundet ned til nĂŠrmeste hele mandat. Dette kan kombineres med Ă„ gi visse fylker ekstramandater dersom det er Ăžnskelig, uten at det gĂ„r utover den nasjonale fordeling av mandater. Vi kan altsĂ„ ha en lĂžsning som bĂ„de forfordeler visse fylker med ekstramandater, men hvor man justererer den nasjonale fordelingen av mandater slik at de stemmer med den prosentvise fordelingen av stemmer ved Stortingsvalget.  

Selv en ungdomsskoleelev med middels gode matematikk-kunnskaper kan sette opp et regnestykke som ville lĂžst dette. Hvis f eks Venstre fikk 3.9% av stemmene ved valget, kan enhver avstemming pĂ„ Stortinget ta dette med i betraktning nĂ„r avgjĂžrelser tas - i den forstand at summen av Venstre-representantenes stemmer utgjĂžr total 3.9% av den totale 'stemmeverdien'. Det betyr at enten Venstre fĂ„r inn ett eller to eller 8 mandater, vil stemmen til hver Venstre-representant justeres opp eller ned, slik at Venstre fĂ„r en makt pĂ„ Stortinget som tilsvarer 3,9% av de totale stemmene. Dette kan gjĂžres i et enkelt Excel-ark, og vil vĂŠre lett Ă„ gjennomfĂžre  dersom det er Ăžnske om en lĂžsning som er sĂ„ demokratisk som mulig.

Med en slik lĂžsning har man ikke de negative sideeffektene av Ă„ gi f.eks. Finnmark noen ekstramandater, nemlig at den nasjonale fordelingen av mandater/partier blir forskjĂžvet, Det er slik det fungerer i dag: Om Finnmark fĂ„r  tre ekstra mandater og de kommer fra f.eks. Ap, vil vi jo ende med at Ap blir overrepresentert blant de 169 mandatene vi skal ha pĂ„ Stortinget. Men det gjĂžr jo ikke noe om et parti blir overrepresentert - av distriktshensyn, sĂ„ lenge hver av stortingsrepresentantenes stemmer blir justert slik at hvert av partiene har nĂžyaktig samme grad av makt pĂ„ Stortinget som valgprosenten de endte opp med ved siste valg tilsier.

SĂ„ - om landbruks-distriktene fĂ„r ekstramandater - og dermed, med stor sannsynlighet, en hĂžyere representasjon av f.eks. Senterparti-mandater pĂ„ Stortinget, kan verdien  av stemmene til disse mandatene justeres slik at fylket blir overrepresentert nĂ„r det gjelder mandatantall uten at Senterpartiets synspunkter veier mere (nasjonalt) enn det de bĂžr gjĂžre gjĂžre - basert pĂ„ prosentandelen de fikk av stemmene ved siste valg.

Link: MĂ„linger, valgkamp, triumf og nederlag

Taktisk stemming:

Gjentatt, organisert manipulasjon av valget

FĂžr 2017-valget gikk en del menn med mye makt ut og oppfordret HĂžyrefolk til Ă„ stemme pĂ„ noe annet enn HĂžyre. De som har utarbeidet og vedtatt valgloven har altsĂ„ laget et system som kan bli – og blir – manipulert av de som kjenner til problematikken og fĂžlger med i de pĂ„ de relevante nettsidene. Vi kan til og ende opp med Ă„ se at de som har laget valgloven er de samme som bruker denne formen for manipulasjon for Ă„ omgĂ„s de reglene de mener bĂžr gjelde.

‱ Abid Raja (Venstre): "Jeg oppfordrer folk til Ă„ vĂŠre taktisk smarte. Vil du ha Erna, og vil du unngĂ„ RĂždt og MDG, bĂžr folk stemme Venstre"

‱ Nettavisen/Gunnar Stavrum: "Er HĂžyres mandat utsatt, er Nettavisens anbefaling Ă„ stemme HĂžyre. Hvis det ikke er pĂ„ spill, er rĂ„det Ă„ stemme Venstre. For det er kun med Venstre over sperregrensen pĂ„ 4,0 prosent at regjeringen Erna Solberg kan fortsette."

‱ Det liberalkonservative Minerva i "Den ultimate guiden til nĂ„r du skal stemme taktisk pĂ„ Venstre": "Det viktigste er ikke hvilket parti du stemmer pĂ„. Det viktigste er at du derigjennom stemmer pĂ„ HĂžyre".

‱ Finansavisen-redaktþr Trygve Hegnar: "Taktisk stemmegivning for Venstre er (dessverre) svaret"

Alt dette skjedde rett fĂžr valget, og det er ikke fĂžrste gangen dette skjer. Vi har altsĂ„ et system hvor en liten gruppe mediapersoner pĂ„ HĂžyresiden fĂžlger godt med pĂ„ spĂžrreundersĂžkelser, og gir rĂ„d om hvordan man kan fordreie valgresultatet rett fĂžr valgdagen. Det det mest besynderlige er at de samme media/maktpersonen ofte er tilhengere av sperregrensen. VĂ„rt valgsystem kan manipuleres – og blir manipulert – av en liten gruppe som har store personlige, politiske og/eller Ăžkonomiske interessert i at vi fĂ„r en en HĂžyre-basert regjering.

Om ikke Venstre hadde fÄtt disse taktiske ekstrastemmene, ville den flÞyen som fikk flest stemmer kommet til makten i 2017. I stedet fikk vi atter en gang en mindretallsregjering, og statsminister fra den flÞyen som hadde fÊrrest stemmer. Ikke bare pÄ grunn av en dÄrlig valgordning, men ogsÄ fordi en liten gruppe mennesker slÄr til rett fÞr valget, og annonserer i sine organer hvordan man skal komme seg forbi sperregrensen - som de selv altsÄ selv er tilhengere av.

Folk flest (minst 80%?) stemmer pĂ„ de partiene de er mest enige i, men det er de som gĂ„r inn for en sperregrense-basert lĂžsning og samtidig oppfordrer folk til Ă„ manipulere seg forbi den  den som har mest makt - pĂ„ uredelig vis, vil mange si.


Aftenposten: Velgere i HĂžyre-bastioner kan ha fĂ„tt Venstre over sperregrensen – og slik sikret borgerlig flertall


Se ogsÄ:

Taktisk stemming

Taktisk stemming i 2021

Arbeiderpartiet, SV og MDG: Hvordan vil det lĂžnne seg Ă„ stemme – dersom man skal stemme taktisk?


"...ikke rimelig at de etablerte partiene kan vedta regler som halverer stemme-innflytelsen til en hel fjerdedel av velgerne"


Sperregrensen er begrunnet i behovet for trygg styring. Parlamenter kan stivne i et kaos av smÄpartier, og man vil jo nÞdig bli et kaotisk u-land uten sperregrense, som Nederland.

Men politikken kan sannelig ogsÄ stivne i idétÞrken hos de store partiene. Partilederdebatten mandag kveld var et godt eksempel pÄ dette. De flammende appellene, de nye ideene og utfordringene flagret fra smÄpartiene, men Arbeiderpartiets Jonas Gahr StÞre og HÞyres Erna Solberg viftet dem vekk som fluer. Om disse to fikk velge, skal valgkampen vÊre et oppgjÞr mellom sluggerne, full av «debatter» om antallet nye jobber, resultatene i skolen, formuen i oljefondet, og om antall ufÞre har gÄtt Þrlite opp eller ned «pÄ deres vakt», som om de var allmektige diktatorer.

Tre prosent av stemmene er mange mennesker. Det er, for eksempel, flere enn alle velgere i Nord-TrĂžndelag. Et parti som fĂ„r sĂ„pass mange stemmer bĂžr vĂŠre representert pĂ„ tinget – med tre prosent av mandatene. Det skulle bare mangle.


Mer her: Fjern sperregrensen

"Vippefylkene avgjĂžr valget"

Fylkesinndelingen slik den brukes i vÄr valgordning fungerer som en av flere sperregrenser, som omtalt bl.a. her. Den kan bidra (og bidrar, ved hvert valg) til et klart misforhold mellom den slags politikk velgerne vil ha og den regjeringen vi ender opp med. Mange i Norge har reagert pÄ at f eks Trump ble president selv om Clinton fikk 4 millioner mer enn Trump. Men lignende ting skjer i Norge - ved de fleste valg.

Fra "Vippefylkene" avgjĂžr valget:

"...kampen om statsministerposten her til lands har likevel slÄende fellestrekk med kampen om presidentmakten i USA. Til tross for de daglige nasjonale mÄlingene som publiseres, er disse - som i USA - egentlig ikke spesielt interessante med tanke pÄ hvem som blir den Þverste folkevalgte. De nasjonale mÄlingene viser som oftest en fremgang eller tilbakegang innenfor feilmarginen, altsÄ at det er en ubetydelig eller tilfeldig endring. Slik tilslÞrer de landsdekkende prosent-mÄlingene det dramaet som nÄ pÄgÄr rundt flere vippemandater i Norges 19 fylker. Et eksempel pÄ hvor galt det kan gÄ hvis man kun har fokus pÄ landsdekkende mÄlinger, er fjorÄrets USA-valg: Clinton vant som kjent flertallet av stemmene, med nesten 3 millioner flere stemmer (48,2 mot 46,1 prosent), men det hjelper lite da Trump vant valgmannstemmene fra de ulike statene med 306 mot 232. Det samme skjedde med Al Gore mot George W. Bush i 2000. Og tilsvarende har vi det i Norge. Vi har en rekke eksempler pÄ at man ogsÄ i Norge vinner statsministermakten og flertallet av stortingsrepresentantene selv om man taper i rene stemmetall..."

Vi trenger kanskje ikke samme valgdekning som i USA, men det er kanskje pÄ tide Ä fokusere - ogsÄ under valgsendingene - pÄ at vi har en valgordning som hindrer et demokratisk utfall av valget.

Mer her: Vippefylkene avgjĂžr valget

Professor Olav Torvund:

Hvorfor har trĂŠr og fjellknauser stemmerett?

Jusprofessor Olav Torvund skrev om stemmeretten pÄ denne mÄten i 2009:

"Vi har en absurd og udemokratisk valgordning hvor noen stemmer er viktigere enn andre. I Norge fungerer det selvfþlgelig slik at stemmer fra “distriktene” betyr mer enn andre stemmer. Hvis du representerer mye skog, fjell og vidde, da teller din stemme mer.

Det er ikke lett Ă„ skjĂžnne hvordan dette egentlig fungerer. Valgloven  Â§ 11–3 (2) lyder slik:

Hvert valgdistrikts fordelingstall fastsettes ved at antallet innbyggere i valgdistriktet ved nest siste Ă„rsskifte fĂžr det aktuelle stortingsvalget adderes med antall kvadratkilometer i valgdistriktet multiplisert med 1,8.

Hvis man bor i et valgdistrikt, hvilket vil si fylke, med stort areal, da veier ens stemme mer. Det minner om historiske tider da man mÄtte eie land for Ä kunne stemme, eller i alle fall at stemmene til de som eier land teller mer enn stemmene fra de som ikke eier land. Det er grunnleggende udemokratisk. At man har skiftet ut adelskap med bolig i et politisk prioritert distrikt gjÞr ikke ordningen noe bedre eller mer demokratisk.

I dagens utgave av “Politisk kvarter” kom kommunalminister og SP-politiker Magnhild Meltveit Kleppa med et hĂ„plĂžst forsĂžk pĂ„ Ă„ forsvare ordningen. Det hun ikke sa, men som var tydelig mellom linjene, er at dette bidrar til Ă„ fremme SP-politikk.

Det er ingen grunn til Ä gjÞre dette komplisert. Det er et grunnleggende demokratisk prinsipp at hver person har én stemme og at hver stemme teller likt. Adelskap, adresse, kjÞnn, hudfarge eller andre egenskaper ved personen skal ikke pÄvirke hvor stor betydning vedkommendes stemme har. SÄ lenge stemmene ikke teller likt, da har vi ikke et reelt demokrati i Norge."

Michael Tetzschner, HĂžyres davĂŠrende leder i Oslo, kom med en lignende uttalelse:

"....problemet er at Stortinget bestemmer svĂŠrt mange ting som er uavhengig om du bor i Holmestrand eller Hammerfest.

Og forskjellene har blitt sÄ store at Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid (OSSE/OSCE), som blant annet overser at valg gÄr rettferdig for seg, i en rapport som kom i juni har gÄtt ut og kritisert Norge for valgordningen, og foreslÄtt at tiltak settes til verks for Ä fÄ stÞrre stemmelikhet.

– Jeg regner med at myndighetene har merket seg OSSEs rapport og at dette vil fĂ„ konsekvenser for hvilken retning vi skal gĂ„ for Ă„ gjĂžre hver stemme likere. Dagens ordning gir stemmerett til snaufjell, busker og kratt. Man kan stille spĂžrsmĂ„l ved demokratiets kĂ„r i Norge nĂ„r hver av Vestfolds representanter pĂ„ Stortinget i snitt skal representere 18.464 velgere, mens hver av Finnmarks representanter kun representerer 7.409, sier Michael Tetzschner, leder av Oslo HĂžyre til Nettavisen. Link til artikkelen: Han er ikke valgt av folket


GĂ„ til: Hvorfor har trĂŠr og fjellknauser stemmerett?

AVISA NORDLAND om arealtillegget:

"Du vil neppe tro hvordan valgsystemet i Norge egentlig fungerer"

Link.

Aftenposten:

Stortinget betaler nÄr egne representanter kjemper for gjenvalg

Partiene som allerede har sikret seg stortingsplass, fÄr store fordeler nÄr offentlige penger til partiene fordeles

"Professor: Subsidiering av partienes valgkamp

– For meg virker dette som en form for partistĂžtte som jeg tror mange ikke er klar over. Det blir pĂ„ en mĂ„te en subsidiering av partienes valgkamp, der de store partiene kommer best ut, sier Bernt Aardal, som er professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

– Jeg skjĂžnner at det kan vĂŠre vanskelig Ă„ sette grenser mellom hva som skal finansieres av partiene og Stortinget, men dette virker likevel sĂ„pass spesielt at jeg mener at det er grunn til Ă„ diskutere det, sier han."


– Det blir vanskeligere Ă„ vĂŠre en utfordrer pĂ„ utsiden, sier forsker Tord Willumsen.

Dette er et av flere eksempler pÄ at det Ä fÄ seg en plass pÄ Stortinget ikke bare handler om Þkt makt, men ogsÄ om Þkt grad av ytringsfrihet. Sperregrensen/arealtillegget/styringstillegget pÄvirker dermed ikke bare graden av ytringsfrihet de ulike politiske partiene har i innevÊrende stortingsperiode, men pÄvirker ogsÄ graden av ytringsfrihet de fil kunne fÄ ved neste valg.

Dersom vi skal bruke offentlig midler for Ă„ sponse partienes valgkamp, burde i det minste belĂžpet beregnes ut fra hvor mange velgere de representerer, ikke hvor mange mandater de fikk ved forrige valg: at de har blitt diskriminert en gang legitimerer ikke Ă„ diskriminere dem en gang til.

Kilde

tema: ytringsfrihet, likhet for loven

OVER: FAKSIMILE FRA VG

Ved Ä gÄ inn pÄ VGs 'Slik kunne Stortinget blitt' kan du se hvordan Stortinget kunne sett ut med ulike kombinasjoner av sperregrenser, styringstillegg osv.

FĂžrst velger du Ă„rstall, Ăžverst, og deretter matchende periode under 'Valgsystem fra Ă„r..."

1) Klikk pÄ Avansert

2) Velg den fÞrste utregnings-metoden (Sainte-Laguës metode, delingstall 1,0)

3) Velg 'Ingen' under Sperregrense for distriktsmandater

NB: 'Hele landet en valgkrets' er et noe misvisende uttrykk, fordi dette betyr ikke nĂždvendigvis at landet skal regnes som en valgkrets. Man har fortsatt en mulighet til Ă„ forfordele stemmer til visse fylker pĂ„ bekostning av andre - om det blir flertall for en slik ordning.  Men den endelige fordelingen pĂ„ Stortinget vil uansett vĂŠre slik at at antall mandater skal vĂŠre i samsvar med valgresultat. FĂ„r et parti 5% av stemmene pĂ„ landsbasis, fĂ„r de 5% av mandatene pĂ„ Stortinget.

Om du tar utgangspunkt i valget i 2017, vil du fÄ det Þverste resultatet i bildet over dersom du fjerner alle hindrene i valgloven fra beregningen. Dersom du fjerner alle hindrene men har en sperregrense pÄ 1%, fÄr du det resultatet du ser i det andre eksempelet i tabellen over.

VG's "Slik kunne Stortinget blitt" burde hatt en mulighet for Ă„ velge naturlig sperregrense. Med en naturlig sperregrense, slik de benytter bl.a. i Nederland, ville valgresultatet i 2017 nemlig sett slik ut (se under) – altsĂ„ det samme som man ville oppnĂ„dd med en sperregrense pĂ„ 1%:

Parti Stemmer Andel av stemmer som fÞrte til mandat* Fikk mandater Burde hatt mandater Fikk for mange/fÄ mandater
Arbeiderpartiet 800 947 27,88 % 49 47 2
HĂžyre 732 895 25,51 % 45 43 2
Fremskrittspartiet 444 681 15,48 % 27 26 1
Senterpartiet 302 017 10,51 % 19 18 1
Sosialistisk Venstreparti 176 222 6,13 % 11 10 1
Venstre 127 910 4,45 % 8 8 0
Kristelig Folkeparti 122 797 4,27 % 8 7 1
MiljĂžpartiet De GrĂžnne 94 788 3,30 % 1 6 -5
RĂždt 70 522 2,45 % 1 4 -3
*Totalt antall stemmer til partier som kom inn pÄ Stortinget 2 872 779 100,00 % 169 169

Mange vil nok ha lyst til Ä prÞve seg med ulike settinger her, finne ut hvilken grad av demokrati som vil gi deres parti best uttelling, og konkludere med at dette er den beste valgordningen. Det er nok langt pÄ vei derfor vi har det systemet vi har i dag: de stÞrste partiene har hatt stÞrst anledning til Ä pÄvirke hva slags valgordning vi fÄr, og de gÄr da gjerne inn for en valgordning som er i samsvar med deres egeninteresser.

MÄten denne siden er satt opp pÄ kan fÞre til en misforstÄelse om dette med sperregrense. Vi som vil avskaffe sperregrensen mener som regel at en naturlig sperregrense bÞr beholdes. En naturlig sperregrense kan man bergene ved Ä dele 100 pÄ antallet mandater i et parlament. Det tallet man fÄr da, er den prosentsatsen som vil gjelde for det aktulle landet. I Norge er det tallet cirka 0,6%, og vi hadde ingen som havnet mellom 0.6% og det laveste tallet et parti kom inn med det Äret. Om vi hadde hatt en naturlig sperregrense i stedet for den pÄ 4% i 2017, ville vi fÄtt en mye mer rettferdig mandatfordeling med de samme partiene som allikevel kom inn, men med er mye mer rettferdig mandfordeling.

En lavere sperregrense vil fĂžre til mer stabilitet i mandatfordelingen fra valg til valg, ettersom noen fĂ„ stemmer mer ellermindre til et av de fem etablerte  smĂ„partiene aldri vil fĂžre til mer enn at ett sete pĂ„ tinget blir tildelt et annet parti. En mer identisk mandatfordeling fra den ene valget til det andre vil selvsagt fĂžre til Ăžkt forutsigbarhet og bedre kontinuitet mellom to stortingsperioder. I dag kan man risikere at et stortingsflertall/en regjering som ikke en gang har flertall blant velgerne kan gjennomfĂžre vedtak i en stortingsperiode som blir nedstemt av neste Storting, og vi kan jo heller ikke vĂŠre sikkert pĂ„ at det neste Stortinget og den neste regjeringen heller vil ha flertallet av velgerne bak seg.

NRK:

SETT SPERREGRENSEN – SE HVILKET FLERTALL DU FÅR

Her er en enkel side som viser hvordan de ulike flĂžyene kommer ut med ulike sperregrenser. Mange har nok sittet med lignende utregninger for Ă„ finne en sperregrense som gavner deres eget partivalg. Men om vi virkelig vil ha likhet for loven og "equal rights", er jo regnestykket enkelt.


Alle varianter av sperregrense innfÞrer et tilfeldighets-element, og resultatet er umulig Ä forutse. SÄ om man vil ha sÄ stort samsvar mellom det folk stemmer pÄ og regjering/Storting, er det ingen lÞsninger som er mindre avhengig av tilfeldigheter en den Nederlandske: ingen sperregrense.

Une Bastholm (FrP) sier i samme artikkel: "Dagens ordning viser at velgere som stemmer pÄ smÄ partier er svakere representert. Mens jeg representerer 94.000 stemmer, vil en Arbeiderparti-representant ha 16.000 stemmer bak seg".

valgordning sperregrense utjevningsmandat styringstillegg valglov valgsystem

Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre, skrev George Orwell i Animal Farm. Med 94000 stemmer bak MdGs representant vs 16000 stemmer bak Aps mange representanter, blir det i praksis som on Ap-velgere fÄr utlevert nesten 6 stemmesedler hver, mens FrP-velgere fÄr kun en - ved dette valget. Ved andre valg har Ap tapt pÄ valgloven. Det som kjennetegner alle valgene er at de smÄ partiene; de reelle opposisjonspartiene mister mandater. og ikke bare det: om opposisjonspartiene f eks har mistet 70 mandater over en viss peride, har disse mandatene blitt gitt til de de opponerer mot, spesielt Ap, HÞyre og Senterpartiet. Den demokratiske ubalansen er altsÄ ikke pÄ 70 mandater for denne perioden, men pÄ 140 - i opposisjonens disfavÞr.

Tabellen under er enda mer interessant (klikk for Ă„ gĂ„ til interaktiv tabell pĂ„ valginfo.net). Den viser hvordan men lett kan beregne et valgresultat som bĂ„de tar hensyn til at mandatfordelingen mĂ„ stemme, proporsjonalt, med hvor mange stemmer hvert parti fikk under valget og med det antall mandater vi vil at hvert fylke/valgdistrikt skal ha. Om Norge/verden generelt skal utvikle seg i mer demokratisk retning, er dette – som kalles dobbelt-proporsjonal fordeling – noe av det beste man kan fĂ„ til.

NRK: 18% AV VELGERNE STEMTE TAKTISK VED FORRIGE VALG

Om nesten en av fem velgere stemmer pÄ et annet parti enn det de egentlig vil stemme pÄ er valgordningen ikke god nok. Ikke bare det, men det svekker demokratiet. Et sÄ hÞyt tall betyr jo ogsÄ at nesten en av fem velgere mener at valgordningen kommer sÄ uheldig ut for dem at de heller vil stemme pÄ et parti de ikke er enige med enn Ä stemme pÄ sitt eget.

Link: NRK: Ein av fem stemte taktisk

Link: 18 prosent av veljarane stemte taktisk

I England, som jo er kjent for Ä ha en av de minst demokratiske valgordningene i verden, er situasjonen enda verre. Her kan vi lese at under en tredjedel av velgerne sier at de definitivt vil stemme pÄ sin foretrukne kandidat. Men det hjelper selvsagt ikke oss, og ikke bare er Norge jo allerede pÄ Europatoppen i 'mindretalls-demokrati', sÄ vi har ikke sÄ mye av Ä vÊre stolt av her heller. I tillegg sier vi jo at vi har 'flertallsregjering' nÄ, f.eks - selv om flertallet av velgerne stemte for en rÞdgrÞnn lÞsning.

Se ogsÄ: Taktisk stemming for de som kjenner systemet godt


Les mer om hva andre skriver om valgloven/valgordningen her:

Anbefales: Den norske valgordningen

"Den dobbelt-proporsjonale fordelingen er en relativt ny mandatfordelingsmetode for forholdstallsvalg som er utviklet av matematikeren Friedrich Pukelsheim og blir brukt ved valg i kantonen ZĂŒrich i Sveits. Den er foreslĂ„tt til bruk ved norske valg. Metoden fungerer slik at man fĂžrst regner ut hvordan mandatene fordeles pĂ„ de forskjellige partiene nĂ„r hele landet regnes som ett valgdistrikt. Etter Ă„ ha regnet ut hvor mange mandater hvert parti skal fĂ„ pĂ„ landsbasis, fordeler man disse mandatene pĂ„ de forskjellige fylkene, pĂ„ en mĂ„te som gjĂžr at hvert fylke fĂ„r det foreskrevne antall mandater. Her kan du se hvordan valgresultatet ville ha blitt om man hadde brukt denne metoden ved de siste valgene i Norge."

Kommentar: nettstedet "valginfo.net" drives sĂ„vidt jeg vet av bl.a. Venstre-folk (bruk gjerne Kontaktsiden for Ă„ melde fra om dette er feil!). Men Pukelsheim-metoden er nok det nĂŠrmeste vi kommer en automatisk metode som sikrer at vi fĂ„r den fordeling av distriktsmandater vi bestemmer oss for – kombinert med en mandatfordeling som stemmer med valgresultatet pĂ„ landsbasis, og det burde jo appelere til alle politikere og velgere, inklusiv oss pĂ„ den rĂždgrĂžnne siden, og ikke bare Venstre-folk.


BÄde smÄpartier som lett kan stoppes av det hinderlÞpet som valgloven dessverre har blitt til og store partier som er avhengig av stÞtte fra mindre partier har mye Ä tjene pÄ Pukelsheim-metoden.



Jusleksikon.no:

Positiv vs. negativ parlamentarisme


"Positiv parlamentarisme

Mange land har en form for positiv parlamentarisme. Det innebÊrer at regjeringen bare dannes etter at statsministeren ("fÞrsteminister", "forbundskansler", "rÄdspresident"), eller hele kollegiet, har fÄtt parlamentets stÞtte, eller at en nydannet regjering ber om og fÄr parlamentets tillit i en formell avstemming.

Slik formell stĂžtte fra parlamentsflertallet kan sikre koblingen mellom valgutfallet og regjeringens politiske profil.


Konstruktiv parlamentarisme

Under en forsterket variant av positiv parlamentarisme, kan mistillit bare vedtas hvis flertallet samtidig velger ny regjeringssjef. Slik konstruktiv parlamentarisme ble fÞrst utviklet i Tyskland, der den mÄ forstÄs i lys av landets negative erfaringer med det maktvakuum som kan fÞlge av at regjeringen gÄr av uten at det er politisk grunnlag for en ny. Hensynet til politisk stabilitet har vÊrt viktigere enn til Ä sikre en regjering med positiv stÞtte i den tyske Forbundsdagen.


Negativ parlamentarisme

Negativ parlamentarisme innebÊrer at regjeringen kan dannes uten stÞtte i noe parlamentsvedtak. I et slikt system er det altsÄ ikke nÞdvendig at regjeringen har parlamentets tillit; det er tilstrekkelig at den ikke mÞtes med aktiv mistillit. Koblingen mellom velgerflertall og regjering blir tilsvarende svekket. Men det blir lettere Ä danne regjering enn i systemer der parlamentsflertallet positivt mÄ stÞtte den nye regjeringen.

Om og eventuelt i hvilken grad den sterke posisjonen et parlamentsflertall vil fÄ overfor en mindretallsregjering er en fordel eller ulempe, kommer an pÄ Þynene som ser."


Kommentar: I Norge praktiserer vi ikke positiv parlamentarisme, men om vi innfĂžrer positiv parlamentarisme vil dette fĂžre til en mere demokratisk valglov.


Norge er kjent for sin dÄrlige valglov langt utenfor sine grenser, og har vÊrt det lenge:

Det underlige norske demokrati (dansk artikkel)

"Har journalister i resten af Norden simpelthen ikke sat sig ind i det norske system?"


Valgordningen kan gi Jens «seieren» igjen (2009)

– Slik meningsmĂ„lingene har vĂŠrt, kan det bli rĂždgrĂžnt flertall i Stortinget, selv om regjeringspartiene fĂ„r 100.000 fĂŠrre stemmer enn de borgerlige. Det kommer av at Arbeiderpartiet forsyner seg grovt av distriktsmandatene, sier han.

HĂžyre-leder Erna Solberg sier det er et demokratisk problem at mandatfordelingen er sĂ„ skjev.  â€“ Det er noe ved valgordningen som ikke er helt bra her, for nĂ„r et parti kommer over en viss stĂžrrelse, sĂ„ fĂ„r det straks noe gratis, sier hun.


Kommentar: Dette ("nÄr et parti kommer over en viss stÞrrelse, sÄ fÄr det straks noe gratis") har partiene muligheten til Ä gjÞre noe med. Men vil de?



PĂ„ tide Ă„ endre valgsystemet

"Dette var grunnen til at utjevningsmandat ble innfÞrt, men det er ikke nok til Ä rette alle skjevhetene. 61 stortingsrepresentanter fikk AP i 2005, noe som var 4 flere representanter enn de ville fÄtt om representantene ble fordelt til stortingspartiene som om det var ett distrikt og ikke 19."


Kommentar: vi mÄ aldri se pÄ hele landet som et valgdistrikt, det vil fÞre til enda mer makt-sentralisering enn det vi har i dag. Men vi bÞr utjevne pÄ en mÄte som gjÞr at alle partiene blir representert helt i henhold til valgresultatet, kombinert med at f.eks. Finnmark sikres minst fire mandater, og kanskje ogsÄ at vi kanskje garanterer vÄr 'ur-minoritet', samene, et mandat ved alle Stortingsvalg. Men hvor mandater som skal gÄ til hvert parti pÄ landsbasis i et nasjonalvalg mÄ stemme med valgresultatet.


Valgordninga: Er prÞvene bestÄtt?

Basert pÄ valgene i 2005 og 2009 vurderes det om det er behov for ytterligere reform. Det legges til grunn at valgordninga bÞr mÄles ut fra hvor godt den bidrar til at den nasjonale politiske representasjonen er i samsvar med de politiske preferansene. Fire sider ved valgordninga vurderes som viktige. Det gjelder hvordan mandatene fordeles i fylkene, effekten av tiltak mot representasjon fra smÄ partier, hva som er tilstrekkelig utjamning og effekten av den geografiske fordelinga av mandatene (arealfaktoren). Det viser seg at det som i hovedsak forklarer avviket fra fullt samsvar mellom politisk preferanse og politisk representasjon, er at Sainte-Laguës fordelingsmetode er modifisert for Ä gjÞre representasjon fra smÄ partier vanskeligere i fylkene.

Kommentar: nei, prÞvene er langt fra bestÄtt. Vi har fem viktige ingredienser i valgloven hvis hovedfunksjon er at alle partiene ikke skal bli lineÊr-proporsjonalt representert: sperregrensen, styringstillegget, utjevningsmandat-ordningen, fylkesinndelingen slik den praktiseres nÄ og arealfaktoren. Det finnes mange - og enkle - metoder som er mye bedre enn den vi har i dag.


fra bt.no:

VĂ„rt skjeve valgsystem

Vi kommer ikke ut av dette fÞr vi begynner Ä ta det utmerkede demokratiske prinsippet om «en velger, en stemme, en verdi» pÄ skikkelig alvor. Enhver velger bÞr behandles med den samme respekten og gis lik verdi enten velgeren bor i et lite fylke eller i et stort fylke. Og enten hun eller han stemmer pÄ et lite eller et stort parti. Det betyr i sÄ fall at diskrimineringen av velgere i smÄ fylker mÄ bort. Det betyr ogsÄ at favoriseringen av det stÞrste partiet bÞr opphÞre. Dette kan enkelt gjÞres ved at det sÄkalte styringstillegget (fÞrste delingstallet pÄ 1,4) fjernes i mandatberegningsmetoden, parallelt med at arealfaktoren pÄ 1,8 poeng tas bort.


En ny valgordning for et levedyktig demokrati

Et alternativ kan vĂŠre preferansevalg. Dette er en valgordning der velgeren, i stedet for å avgi stemme til et enkelt parti, velger en prioritert liste. Dersom fĂžrstevalget ikke får nok stemmer til å utgjĂžre et mandat, går velgerens stemme i stedet til neste parti på lista. Med et slikt system kan velgere velge et lite parti som sitt fĂžrstevalg, uten å frykte at stemmen ikke får noe å si for sluttresultatet.

Det er viktig at alle velgere blir hĂžrt. For å sikre det, må vi sĂžrge for at alle stemmer teller.


VIKTIG:

Biproportional apportionment (Wiki)


Instant-runoff voting (Wiki)

"Instant-runoff vote (IRV), eller alternativ stemmegivning, innebĂŠrer at velgerne kan rangere alle kandidater i den rekkefĂžlgen de Ăžnsker at kandidatene skal velges.


Stortingsdebatt om valgordningen (2006)


Det er valgordningen som gjÞr at HÞyre og Frp fÄr sÄnn kraftig uttelling i mandater slik at de nÄ nesten har flertall i Stortinget (2006)

Dette underlige fenomen fremtrer ifÞlge professoren i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen til tross for at hverken HÞyre eller Frp har gjort store innhugg i velgermassen til sin fordel. HÞyre gÄr ikke frem med mer enn 0,8 prosentpoeng sammenlignet med september og Frp gÄr sÄgar tilbake med et halvt prosentpoeng.


Debattinnlegg fra Halvard Bakke i Morgenbladet:

TĂžys om valgordningen


Valgordningen - fĂždt i stĂžy og strid


Valgordningen og flertallsregjeringer (Debattartikkel)


Forslag til ny valgordning

Dette handler om Johan Giertsen (pollofpolls.no, HĂžyre) sitt forslag til en ny og sterkt diskriminerende valglov.


Valgordningen i Norge (Wikipedia)


Makt og demokrati i norsk parlamentsforskning (Rasch/Rommertvedt)


Proportionella valmetoder


Ranked voting (Wiki)


Fem punkter for en bedre valgordning


Election Threshold (Wikipedia)

There are also countries such as Portugal, South Africa, Finland, the Netherlands and North Macedonia that have proportional representation systems without a legal threshold, although the Netherlands has a rule that the first seat can never be a remainder seat, which means that there is an effective threshold of 100% divided by the total number of seats (with 150 seats to allocate, this threshold is currently 0.67%)


A bi-proportional method applied to the Spanish Congress

A bi-proportional divisor method is applied to allocate the seats of the 2004 Spanish Congress, thus achieving proportionality relative to the population counts in the fifty-two districts, as well as proportionality relative to the vote counts for the political parties. Also, advantages and disadvantages of the method are discussed.


Thus a bi-proportional apportionment method operates such that rows and columns are re-scaled to obtain corrected weights which, when rounded, exhaust the pre-specified district magnitudes and overall party seats. That this approach yields a unique solution (except for ties) is proved in [3]. Not surprisingly, the approach also works when standard rounding is replaced by rounding down (Jefferson/D’Hondt/Hagenbach-Bischoff), or by rounding up (Adams). In the Swiss Canton of Zurich the bi-proportional method with standard rounding was made part of the electoral law, and has been successfully applied in the City of Zurich in 2006, and in the Canton of Zurich in 2007 [6]. The Swiss Cantons of Aargau and Schaffhausen have adopted initiatives to also incorporate the method into their electoral laws. An application of the bi-proportional method to Mexican elections is discussed in [7], [8], [9], to Italian elections in [10], and to elections in the FĂ€röer Islands in [11].