VALGLOVEN
Grunnloven mÄ endres enten vi opprettholder all forskjellsbehandlingen i valgloven eller fjerner den
Norges valglov og galskapens historie
Ved Stortingsvalget i 2017 fikk FrP, KrF, HÞyre og Venstre fÊrrest stemmer (48,8%), men endte opp med flest (88) mandater. Den flÞyen som fikk flest stemmer fikk 81 mandater. Med totalt 169 Stortings-representanter burde FrP/KrF/H/V kun hatt 82 mandater, fordi 48,8% av 169 er 82. I de fleste norske valg ender den flÞyen som har fÊrrest stemmer opp med mest makt, og allikevel er det enkelte som hevder at valgvoven - som jo forÄrsaker dette misforholdet - er en god lov. Mye tyder pÄ at Valglovutvalget er dominert av medlemmer med en slik holdning.
De 7 ekstra-mandatene de blĂ„ fikk i 2017 fĂžrte dermed atter en gang til at flĂžyen som tapte valget fikk statsminister og regjering. Dette er ikke oppsiktsvekkende i Norge lengre: det pleier jo Ă„ gĂ„ galt, gjerne oppfulgt av syltynne forklaringer om at det er vanskelig Ă„ gjennomfĂžre en rettferdig valgordning/flertallsstyre. Historien om norske valg fortoner seg som en slags galskapens historie; en parodi pĂ„ demokrati â hvor de som fĂ„r fĂŠrrest stemmer pleier Ă„ ende opp med statsminister og flest medlemmer pĂ„ Stortinget. Ved hvert eneste valg er det selvsagt mange som sier at dette mĂ„ vi rette opp i, men etter valgene gjĂžr man allikevel ingenting eller veldig lite med valgordningen, og dermed fortsetter misforholdet. Disse forholdene har blitt klaget pĂ„ i over 100 Ă„r.
HÞyredreiningen vi sÄ i 2017, som et utslag av valgloven, ser vi ogsÄ i de situasjonene hvor de borgerlige har sittet med regjeringsmakten, ettersom valgordningen tar fra de smÄ partiene og gir til de store, etter et slags omvendt Robin Hood-prinsipp - og de store partiene som regel er er mer konservative enn deres mindre rivaler. Ikke misforstÄ; vi har ogsÄ hatt valg hvor de borgerlige fÄr flest stemmer, men Ap med sine allierte fÄr regjeringen. Men hÞyredreiningen inntrer pÄ en annen mÄte: SV, R og MdG taper mandater, mens Ap fÄr flere. Eller HÞyre/FrP fÄr ekstramandater, mens V taper mandater.
VĂ„r hovedside om valgloven/valgordningen er her
Galskap?
NĂ„ er det mye som kan sies om det norske valg-lovverket â for eksempel kan man risikere Ă„ stemme pĂ„ en kandidat for et parti men oppdage at det mandatet kan begynne Ă„ fremme politikken til et helt annet parti etter at hun/han ble valgt inn. Det logiske ville vĂŠrt, om et mandat melder seg inn i et annet parti enn det vedkommende har blitt stemt inn fra, Ă„ erstatte dette mandatet med et annet mandat fra samme parti. Det er ogsĂ„ fullt mulig Ă„ oppfĂžre folk pĂ„ valglister mot deres vilje. Men galskapen vi referer til i denne sammenheng, er mangelen pĂ„ respekt for alles rett til Ă„ delta i den demokratiske prosessen, uforutsigbarheten og ustabiliteten som kommer som en fĂžlge av at noen fĂ„ personer fullstendig kan endre vĂ„rt politiske landskap, og det at vi kaller vĂ„r styreform for 'proporsjonal representasjon' - selv om fordelingen av mandater er alt annet en proporsjonal. Vi vil senere poste en oversikt over de 20 verste elementene i valgloven - elementer som det ser ut til Ă„ ha null prioritet hos den/de som setter dagsorden for hva valglovutvalget skal bruke tiden pĂ„.
Tar fra de smÄ og gir til de store
Valgloven fÞrer til uforutsigbarhet. I november 2019 er det Senterpartiet som fÄr utdelt flest ekstramandater av valgloven (opptil seks personer mer enn de har stemmer til) - de kommer mye bedre ut enn HÞyre og Ap. Men HÞyre fÄr ofte ekstramandater, Venstre kan lett fÄ for fÄ. RÞdt/MdG har mistet mandater mange ganger, Ap/Senterpartiet har fÄtt ekstra mandater. For tiden er den V og KrF som taper mest pÄ valgordningen (i fÞlge meningsmÄlingene).
Historisk sett har dette slÄtt begge veier: Ap fikk lenge mange ekstramandater og stortingsflertall uten Ä ha flertallet av stemmene i ryggen. Men det sÞrgelige mÞnsteret er allikevel tydelig: den politiske flÞyen som fÄr flest stemmer, fÄr som regel ikke statsminister/regjeringsposisjon. SÄnn har vi hatt det i mange Är.
Demokrati betyr flertallsstyre, men over 200 Är etter 1814 er det fortsatt som regel mindretallet som bestemmer over flertallet. Man er bekymret for at en enkelt politiker kan komme i vippeposisjon med sin ene stemme pÄ Stortinget (selv om hun/han kanskje representerer fem ganger sÄ mange velgere som de fleste andre stortingsrepresentantene), men syns visst det er greit at en enkelt velger kan vippe 7 mandater ut/inn av Stortinget. Det er ingen grunn til Ä opprettholde en ordning hvor flÞyen med fÊrrest stemmer fÄr regjering og statsminister.
Styringstillegget gÄr ofte til partier fra 'feil flÞy' - eller til begge flÞyer, og bÞr avskaffes
PĂ„ toppen av det hele har vi et sĂ„kalt styringstillegg, som skal gjĂžre det lettere for regjeringen Ă„ styre landet. Et sĂ„nt styringstillegg er helt unĂždvendig (som bevist i de fleste andre nasjoner), og en medvirkende Ă„rsak til at âfeilâ regjering kommer til makten. De ulike ingrediensene i valgloven er nemlig utviklet for Ă„ passe med hverandre, og fĂžrer til en slags cocktail-effekt, hvor man ikke helt hvordan resultatet blir. Mer om denne cocktail-effekten her. Valgloven er et konglomerat av ulike avgjĂžrelser som delvis har blitt til fordi de store partiene, i egenskap av Ă„ vĂŠre store, har fĂ„tt gjennom ordninger som hjelper dem aktivt Ă„ forbli store.
Situasjonen kommer nok ikke til Ă„ endre seg dramatisk etter at Valglovutvalget har diskutert seg ferdig og saken blir behandlet i Stortinget. Dette gjelder ogsĂ„ dersom styringstillegget blir fjernet. Valgloven er nemlig satt sammen av flere ulike, men diskriminerende elementer â pĂ„ en mĂ„te som gjĂžr at selv om man fjerner eller endrer noen av dem, har vi fortsatt ingen garanti for at vi fĂ„r et demokrati hvor alle har lik/reell stemmerett for alle. Alle ingrediensene i valgloven mĂ„ endres dersom vi skal innfĂžre flertall-styre i Norge. Det er ikke bare sperregrensen, styringstillegget og Sp's kjĂŠre areafaktor som skaper stĂžy mht. proporsjonalitet, selve utjevningsmandat-ordningen diskriminerer ogsĂ„: ved Ă„ reserver ett mandat fra hvert fylke som utjevningsmandat, blir det mye vanskeligere for etablerte smĂ„partier som MdG og V Ă„ fĂ„ distriktsmandater. MĂ„ten vi deler landet inn i valgkretser pĂ„ har ogsĂ„ en negativ effekt. Det vi burde ha gjort, er Ă„ sikre at alle distriktene fĂ„r det antall mandater vi mender de bĂžr ha, men justert antall mandater fra hvert parti pĂ„ landsbasis slik at alle partier fĂ„r like mange mandater som stemmeprosent deres tilsier. Dette er en enkel prosess.
Her ser du hvordan mandatene ville bli fordelt med dobbelt-proporsjonal fordeling i stedet for sperregrense, styringstillegg dagens arealfaktor og dagens sterkt diskriminerende utjevningsmandat-ordning. Sett fĂžrste delingstall (styringstillegget) til 1, og arealfaktor og sperregrense til null. Minste antall mandater per fylke kan du sette hvor du vil - tallet 4 her vil f.eks. sikre at Finnmark ikke bare ender opp med to mandater.
Norsk valglov-debatt har dessverre blitt dominert av folk som ikke syns det er sÄ viktig at alle har reell og lik stemmerett, og de ulike tidligere valglovutvalgene har vÊrt alt annet enn visjonÊre. Det at man med loven i hÄnd kan diskriminere politiske minoriteter ser kanskje de fleste pÄ som en god lÞsning; deres eget parti tjener pÄ det. Dessverre er det ogsÄ slik at sammensetningen av det nÄvÊrende valglovutvalget er forÞvrig ganske... interessant - mer om dette her. Men det nÄvÊrende valglovutvalget kan bli historisk, og ende opp med Ä anbefale en valglov som blir den mest demokratiske i verden. BÄde Ap og H kan nemlig komme til Ä tape stort i Ärene som kommer dersom smÄpartiene som stÞtter dem ryker under en av de fire sperregrensene, sÄ begge flÞyer har mye Ä tjene pÄ Ä innfÞre flertallsstyre og lik og reell stemmerett for alle.
Endring av grunnloven?
Etter endringen av grunnloven i 2014 er det enda tydeligere enn fÞr at det mÄ en grunnlovsendring til for Ä opprettholde dagens valglov. Paragraf 98 sier klart og tydelig at alle er like for loven, og valgloven er ikke noe unntak. Den sier ogsÄ at "Ikkje noko menneske mÄ utsetjast for usakleg eller mishÞveleg forskjellsbehandling", men valgloven er jo sentrert rundt fem hovedregler som stort sett hander om forskjellsbehandling av velgerne. Valgloven lovfester diskriminering av visse fylker (de geografisk minste diskrimineres mest), distrikter med lite skog og mark, velgere av partier som V/MdG/R/KRF/SV, den er spesielt diskriminerende overfor velgere av disse partiene dersom de ikke er omgitt av mye skog og mark - generelt er den et frontalangrep pÄ politiske minoriteter. Pga. valgloven er det vanskelig for et sameparti Ä komme inn pÄ Stortinget (fordi samer bor i mange forskjellige fylker), den holder pensjonistenes parti nede, Helsepartiet nede - og den er dessverre sÄpass voldemortsk at selv om ett eller to hindre i valgloven fjernes eller modifiseres, vil andre elementer i valgloven fortsatt diskriminere minoriteter. Om innvandrere ville start et parti med spesiell fokus pÄ innvandreres situasjon, ville de antakelig aldri lykkes - eller i hvert fall ikke lykkes pÄ mange Är, nettopp pga, det hinderlÞpet vi kaller valgloven. De er sÄ utrolig mange intrikate kombinasjoner av lover og detaljer Ä forholde seg til i valgloven, og det de fleste har til felles er at de er politisk og geografisk diskriminerende, og at de styrker store partier og diskriminerer de mindre opposisjons-partiene - massivt, og pÄ flere mÄter enn de aller fleste er klar over.
Men igjen: heldigvis mÄ grunnloven endres enten vi opprettholder all diskrimineringen i valgloven eller fjerner den.
Distriktene som alibi for en valglov som de store partiene tjener pÄ
De fleste politikere som ikke er spesielt opptatt av samenes sak eller Finnmark generelt har flere ganger brukt nettopp samene og Finnmark som et argument for Ä la beboerne i visse fylker (f eks Oslo) diskrimineres av et lite antall mennesker i andre fylker. Mange forsvarer nok mest sannsynlig denne skjeve ordningen fordi de sympatiserer med partier som tjener pÄ den skjeve fordelingen av mandater vi pleier Ä ende opp med.
De forstÄr kanskje ikke at man kan, om man vil, gi ekstramandater til visse fylker, men allikevel kreve at den totale mandatfordelingen skal vÊre i samsvar med stemme-fordelingen til hvert parti ved valget. Man kan f eks gi tre mandater ekstra til Finnmark om man skulle Þnske det, men fÞr det endelige Storting settes sammen, justere totalfordelingen av mandater slik at vi ender opp med likhet for loven; med at hvert parti fÄr like mange mandater, prosentvis, som valgresultatet tilsier. Men tanken om at et parti skal fÄ 3.9% av mandatene dersom de fÄr 3.9% av stemmene er dessverre utenkelig for mange - selv om vi pleier Ä si at vi bor i et land med 'proporsjonal fordeling'.
Ustabilitet som resultat av en dÄrlig valglov
En av mange ulemper ved Ä ha en regjering som ikke har stÞtte blant flertallet av velgerne er selvsagt at mange er pÄ jakt etter en mÄte Ä velte denne regjeringen pÄ. Dette fÞrer til ustabilitet, og at bÄde politikere og media bruker mye tid pÄ Ä diskutere regjerings-problematikk i stedet for Ä lÞse landets problemer.
En annen sideeffekt ved valgordningen er at en liten gruppe velgere, kan - enten ved hjelp av grundig beregnet taktisk stemming eller pĂ„ grunn av tilfeldigheter - avgjĂžre hva slags regjering vi fĂ„r. Det skal veldig fĂ„ velgere til for at en stor gruppe politikere som egentlig har fĂ„tt nok stemmer til Ă„ bli representert mister omtrent alle sine taburetter, som da altsĂ„ gis til den flĂžyen som fikk fĂŠrrest stemmer. Effekten av Ă„ pĂ„ denne mĂ„ten âvippesâ ut av Stortinget er med andre ord dobbel: ikke bare mister f eks KrF, Venstre, RĂždt eller MdG 7 mandater, men disse mandatene gis til deres opponenter. En tredje - og viktig â problemstilling handler om hvordan flĂžyene som ved hvert valg 'vinner' regjeringen som oftest ikke har velgerflertallet bak seg, men som altsĂ„ ender opp med mest makt - disponerer denne makten. Her ser man ofte en bemerkelsesverdig mangel pĂ„ ydmykhet: de vet at de ikke har flertallet i tuggen, men arbeider intenst, straks de kommer i regjering, for Ă„ innfĂžre vedtak som de altsĂ„ godt vet at flertallet av velgerne ikke stĂžtter. Denne prosessen kalles demokrati i Norge, men den bryter jo med selve kjernen i den demokratiske grunnideen.
Mange forstĂ„r ikke at vi kan ha en valglov som om Ăžnskelig gir ekstramandater til visse fylker, men allikevel sĂžrger for at at den totale mandatfordelingen er i samsvar med stemmefordelingen til hvert parti ved valget. Man kan eksempelvis gi tre mandater ekstra til Finnmark â men samtidig justere totalfordelingen av mandater slik at vi ender opp med likhet for loven; med at hvert parti fĂ„r like mange mandater pĂ„ landsbasis, prosentvis, som stemmer ved valget tilsier.
Besynderlige forhold
Det er ingen grunn til at folk som bor i et fylke med store ubebodde arealer skal ha 'mer stemmerett' enn andre, men sĂ„nn har vi det her i landet. Det er bedre Ă„ diskriminere 30 000 enn 600 000, men ingen bĂžr selvsagt diskrimineres. Medlemmene i valglovutvalget vet godt at det er noe som heter dobbelt-proporsjonal fordeling - en lĂžsning som bĂ„de ville sikre at mandatfordelingen pĂ„ Stortinget var i samsvar med valgresultatet og at alle distriktene ville fĂ„tt det antall mandater vi vedtar at de skal ha. Dette lĂžses ved at man âutjevnerâ pĂ„ en annen og bedre mĂ„te enn vi gjĂžr med dagens utjevningsmandat-ordning. Men svĂŠrt fĂ„ har, i de ulike valglov-debattene vi har hatt, tatt til orde for en lĂžsning der alle har like stor mulighet til Ă„ pĂ„virke hvem som ender med makten. Diskusjonene har faktisk fokusert mye motsatt problematikk; om ulike mĂ„ter Ă„ endre utfallet av stemmegivningen pĂ„, med det formĂ„l at velgerne ikke ender opp med lik/eller reell â stemmerett.
Det gir ingen mening at de som egentlig ikke skulle fÄtt regjeringen skal fÄ utdelt ekstramandater sÄnn at det blir vanskeligere for den flÞyen som ikke kom i regjering (men som hadde flest stemmer) Ä fÄ gjennomslag for det folkeflertallet Þnsker.
Ingen vil vel at en enkelt velger â eller veldig fĂ„ velgere â skal kunne vippe mellom fem og ti mandater ut/inn av Stortinget med sin stemme, men vĂ„r valgordning (og mest sannsynlig den neste vi fĂ„r ogsĂ„) tillater dette.
Demokrati betyr flertalls-styre, men det har vi ikke innfÞrt i Norge enda. Man er bekymret for at en enkel politiker kan komme i vippeposisjon med sin ene stemme pÄ Stortinget (selv om hun/han kanskje representerer 90 000 velgere), mens syns det er greit at en enkelt velger kan vippe 7 mandater ut/inn av Stortinget.
Noe av det mest besynderlige av alt er mange av de de som snakker hÞyest om viktigheten av sperregrense og som har mange i sin egen flÞy som kunne tenke seg Ä Þke den fra 4% til 5 eller 6%, aktivt starter kampanjer rett fÞr hvert valg, hvor de oppfordrer sine sympatisÞrer pÄ Ä stemme pÄ et annet parti enn sitt eget. De vil altsÄ ha en hÞy sperregrense, men har sine metoder for Ä komme rundt den.
Dette har blitt gjort flere ganger bl.a. ved at HÞyre gjennom sosiale media og pÄ visse andre nettsteder ber folk om Ä stemme pÄ Venstre i stedet for HÞyre, sÄnn at Venstre kommer over sperregrensen og sikrer en blÄ regjering pÄ tross av et rÞdt/grÞnt flertall blant velgerne.
Det er ogsÄ besynderlig at de partiene som snakker oftest om viktigheten av individets frihet faktisk ofte er de samme som mener at alle ikke bÞr ha lik stemmerett/reell stemmerett.
Sum: bakvendtland
Kort fortalt blir sluttresultatet som kjent at feil regjering ofte vinner valget, og stemmer til de mindre opposisjonspartiene blir brukt til Ă„ gi ekstramandater til de de er i opposisjons til.
I tillegg til at mange stemmer pĂ„ et parti de ikke er enig med, ender vi som kjent ogsĂ„ ofte med at de politikerne vi har valgt inn stemmer mot sin egen overbevisning nĂ„r avgjĂžrelser Stort verre kan det vel ikke gĂ„ i et land som hevder Ă„ vĂŠre et proporsjonalt, moderne demokrati med lik og reell stemmerett til alle. skal tas â som et resultat av en hestehandel-prosess i forkant av en regjeringsdannelse.
Alt dette ville vĂŠrt unngĂ„tt med âbrede koalisjonerâ/samlingsregjeringer og en god valgordning.
Se ogsÄ Blogg om valgloven, Sperregrensen, Styringstillegget, Utjevningsmandater og Valglov-ordliste