Gerhardsen ville fortsette med en bred koalisjon etter 1945
Her er en oversikt over hvordan vĂ„r valgordning har fungert siden 1945. Mye handler om at enten fĂ„r den flĂžyen som fikk fĂŠrrest stemmer regjeringsmakt â eller sĂ„ kommer bare ett av partiene fra den flĂžyen som fikk flest stemmer i regjering.
Sist oppdatert 16. desember 2020
GĂ„ direkte til
Stortingsvalget 2017 Stortingsvalget 2013 Stortingsvalget 2009 Stortingsvalget 2005 Stortingsvalget 2001 Stortingsvalget 1997 Stortingsvalget 1993 Stortingsvalget 1989 Stortingsvalget 1985 Stortingsvalget 1981 Stortingsvalget 1977 Stortingsvalget 1973 Stortingsvalget 1969 Stortingsvalget 1965 Stortingsvalget 1961 Stortingsvalget 1957 Stortingsvalget 1953 Stortingsvalget 1949 Stortingsvalget 1945 âš
NEI etter Ă„rstallet betyr at det partiet/de partiene som er representert i regjeringen ikke representerer flertallet av velgerne. I noen tilfeller kommer de fra den flĂžyen som fikk fĂŠrrest stemmer, i andre tilfeller sitter et parti/partier i regjering med et flertall av mandatene og/eller velgerne bak seg.
JA etter Ă„rstallet betyr at partiet/partiene som er representert i regjeringen har stĂžtte av flertallet av velgerne ved dette stortingsvalget.
NĂ„r vi skriver eksempelvis 16 FEIL, viser ordet 'feil' til at et parti har fĂ„tt et mandat for mye eller for lite (sammenlignet med reell, proporsjonal mandatfordeling) â og at det skjedde 16 ganger ved dette valget. Som illustrert i 2017- tabellen under, fikk bĂ„de Ap og H to ekstramandater hver dette Ă„ret - dette regnes som fire feil â eller feilplasseringer â ettersom Ap/H ikke hadde stemmer nok til Ă„ fĂ„ inn disse fire mandatene. Feilplassering er en relevant beskrivelse, ettersom disse mandatene ikke ville vĂŠrt plassert pĂ„ Stortinget i det hele tatt om vi hadde hatt en valgordning der alle stemmer var like mye verdt. FrP, H, SV og KrF fikk ogsĂ„ et mandat for mye â dette utgjĂžr tilsammen 5 feil. At MDG og RĂždt fikk kun ett mandat hver selv om de hadde stemmer nok til 10, regnes som 8 feil, siden 8 mandater som burde vĂŠrt pĂ„ Stortinget ikke havnet der.
Ved stortingsvalget 2017 endte vi opp med 16 'feilplasserte'* mandater. I Norge har vi vokst opp med et konstant misforhold mellom hvor mange stemmer hvert av partiene har fĂ„tt og hvor mange mandater de fĂ„r pĂ„ Stortinget. Vi lider kanskje av en slags kollektiv 'valgordning-psykose' â kombinert med et slags Stockholm-syndrom: ikke bare tror vi at det mĂ„ vĂŠre sĂ„nn at ikke alle fĂ„r lik uttelling for sine stemmer (og at vi dermed ender opp med dette misforholdet mellom stemmetall og mandattall), men vi har nesten blitt 'gisler' av en viss mĂ„te Ă„ tenke pĂ„, og har begynt Ă„ like og forsvare âgisseltakerneâ og deres ideer â de som i flere Ă„rtier har sagt at vi mĂ„ gi ekstrastemmer til de store partiene for Ă„ unngĂ„ 'fragmentering' eller tap av 'styringsdyktighetâ.
Vi har hatt 126 feilplasserte mandater siden vi begynte med utjevningsmandat-ordningen i 1989
I vÄre nÊrmeste naboland, Danmark og Sverige har de en valgordning som ved de siste valgene har fÞrt til kun to feil. Og to feil er det minste feilantallet man kan fÄ: man kan ikke fÄ kun en feil i denne sammenheng. Dette skyldes at i land med et fast antall mandater i parlamentet, er det slik at om et parti fÄr et mandat for lite, vil et annet parti nÞdvendigvis fÄ et mandat for mye.
Vi har hatt 126 feilplasserte mandater siden vi begynte med utjevningsmandat-ordningen i 1989:
Se resultater av alle stortingsvalg siden 1906 i tabellform:
STORTINGSVALGET 2017
169 MANDATER
NEI - FEIL FLĂY VINNER (16 FEIL)
Som sÄ ofte ellers vinner feil flÞy under stortingsvalget i 2017, og som alltid har valgordningen skylden. Dette Äret gikk 15 av de 19 utjevningsmandatene til partier som endte opp med Ä fÄ inn flere mandater enn de hadde stemmer nok til Ä fÄ inn, og mye annet gikk ogsÄ galt.
NRK: Fikk flest stemmer, men tapte valget
Siden dette er vÄrt ferskeste stortingsvalg, passer det Ä bruke valgresultatet fra 2017 for se litt pÄ andre mandat-beregningsmetoder. Det er tross alt er enkelt Ä lage en valgordning hvor riktig flÞy (den med flest stemmer) alltid kommer i regjering, hvor mandatene fordeles proporsjonalt riktig mellom partiene, hvor distriktene fÄr akkurat det antall mandater vi mener de bÞr ha, og hvor alle stemmer (partimessig) er like mye verdt.
Vi ser nÊrmere pÄ hva som gikk galt i 2017 her.
VALGRESULTAT 2017:
Parti | Stemmer | Andel av stemmer som fÞrte til mandat* | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Fikk for mange/fÄ mandater |
---|---|---|---|---|---|
Arbeiderpartiet | 800 947 | 27,88 % | 49 | 47 | 2 |
HĂžyre | 732 895 | 25,51 % | 45 | 43 | 2 |
Fremskrittspartiet | 444 681 | 15,48 % | 27 | 26 | 1 |
Senterpartiet | 302 017 | 10,51 % | 19 | 18 | 1 |
Sosialistisk Venstreparti | 176 222 | 6,13 % | 11 | 10 | 1 |
Venstre | 127 910 | 4,45 % | 8 | 8 | 0 |
Kristelig Folkeparti | 122 797 | 4,27 % | 8 | 7 | 1 |
MiljĂžpartiet De GrĂžnne | 94 788 | 3,30 % | 1 | 6 | -5 |
RĂždt | 70 522 | 2,45 % | 1 | 4 | -3 |
*Totalt antall stemmer til partier som kom inn pÄ Stortinget | 2 872 779 | 100,00 % | 169 | 169 |
Om du kun ser etter en rask oversikt over alle regjeringene mellom 1945 og i dag, klikk her: Regjeringer siden 1945
_____________________________
STORTINGSVALGET 2013
169 MANDATER
JA (!) â MEN 14 FEIL
2013 var et slags historisk unntak. Den flĂžyen som fikk flest stemmer fikk faktisk regjering og statsminister. Siv roper âMorna, Jensâ. MdG er inne for fĂžrste gang.
Valgresultater:
https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2013
Den borgerlige flĂžyen fikk fest stemmer og vant valget, men summen av styringstillegget og de andre kaos-elementene i valgloven ga 3 ekstramandater til Ap og 1 til Sp. Ăker dette styrings-dyktigheten til den borgerlige regjeringen? Neppe.
TAP:
MdG tapte fire mandater i 2013
RĂždt tapte 2
De Kristne ville fÄtt ett mandat med en naturlig sperregrense, null mandater med en sperregrense pÄ 1%
GEVINST:
Ap og Sp vant til sammen 4 mandater
HĂžyre og FrP vant 3
Det at RÞdt tapte to og Ap og Sp vant til sammen fire fÞrte til en hÞyredreining pÄ venstresiden. Det at H og FrP vant tre mandater mens KrF/V ikke gjorde det fÞrte til en hÞyredreining pÄ hÞyresiden.
Stortingsvalget 2013, naturlig sperregrense (cirka 0.6%) | Stemmer | % | Detaljert prosent | Fikk mandater | (Burde hatt mandater, uavrundet) | Burde hatt mandater | Tap /gevinst | Antall feil |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 874 769 | 30,8 | 31,194 % | 55 | 52,454 | 52 | 3 | 3 |
H | 760 232 | 26,8 | 27,109 % | 48 | 45,586 | 46 | 2 | 2 |
FrP | 463 560 | 16,3 | 16,530 % | 29 | 27,796 | 28 | 1 | 1 |
KrF | 158 475 | 5,6 | 5,651 % | 10 | 9,503 | 10 | 0 | |
Sp | 155 357 | 5,5 | 5,540 % | 10 | 9,316 | 9 | 1 | 1 |
V | 148 275 | 5,2 | 5,287 % | 9 | 8,891 | 9 | 0 | |
SV | 116 021 | 4,1 | 4,137 % | 7 | 6,957 | 7 | 0 | |
MDG | 79 152 | 2,8 | 2,822 % | 1 | 4,746 | 5 | -4 | 4 |
R | 30 751 | 1,1 | 1,097 % | 0 | 1,844 | 2 | -2 | 2 |
De Kristne | 17 731 | 0,6 | 0,632 % | 0 | 1,063 | 1 | -1 | 1 |
_____________________________
STORTINGSVALGET 2009
169 MANDATER
NEI â 14 FEIL OG FEIL FLĂY VINNER
Venstre taper 5 mandater pÄ grunn av en relativt nyjustert valgordning i 2009. De rÞdgrÞnne vinner derfor valget.
"For fire Är siden var det cirka 25.000 flere velgere som stemte pÄ de borgerlige enn pÄ de rÞdgrÞnne - som altsÄ endte opp i regjering. Ved Ärets valg har dette tallet Þkt til nÊrmere 50.000 stemmer (48.929)." (Kilde: Flertallet tapte igjen.)
"Fortsatt rĂždgrĂžnn flertallsregjering uten flertall â Stortingsvalget i 2009 fĂžrte til at den rĂždgrĂžnne regjeringen ble sittende â selv om de ogsĂ„ denne gangen fikk fĂŠrre stemmer enn de borgerlige", skriver VG.
Regjeringspartiene (Ap/SV/Sp) fikk 47,8 % av det totale stemmetallet. De fire borgerlige partiene fikk 49,5%. Men regjeringen ble sittende: Venstre kom under sperregrensen og mistet 5 av de 7 mandatene de egentlig burde hatt med en god valgordning. H/FrP/KrF/V fikk 49,5% av det totale stemmettallet, mens Ap/SV/Sp/RĂždt fikk 49,1%. Med lik stemmerett for alle skulle MdG hatt ett mandat dette Ă„ret, og RĂždt skulle hatt to â men fikk ingen.
HÞyre, Ap, Sp og Frp fikk 8 mandater mer enn de hadde stemmer til. Venstre alene tapte 5 mandater pÄ valgordningen i 2009.
Det er flere mÄter Ä beregne mandatfordelingen pÄ. Nederland, som ikke har noen sperregrense, opererer med en sÄkalt naturlig sperregrense. OverfÞrt til norske forhold, vil vi med vÄre 169 mandater ha en naturlig sperregrense pÄ cirka 0,592%. I praksis betyr dette at siden ett mandat har 1/169-del av makten pÄ Stortinget, og 1/169 gjort om til et prosenttall er omtrent 0,592%, betyr det at et parti som pÄ landsbasis fÄr mindre en 0,592% av stemmene ikke kvalifiserer til Ä fÄ inn et mandat. Med denne beregningsmetoden ville de 16 minste partiene falle ut. Tar man utgangspunkt i de stemmene som da ender opp som 'effektive' (i den betydning at de vil gjÞre utslag pÄ mandatfordelingen), har man et totalantall pÄ 2 646 702 stemmer. Siden 16 av partiene har falt ut, bÞr man beregne hvor stor prosent hvert av partiene over den naturlige sperregrensen har av totalantallet effektive stemmer. Med en slik beregningsmetode, ville de rÞdgrÞnne vunnet valget med RÞdt som stÞtteparti nÄr det gjelder mandater (85/84), mens de blÄ ville fÄtt det hÞyeste prosenttallet 50.25% vs 49.75%). Dette er en situasjon hvor det nok kunne vÊrt lurt Ä benytte seg av kalibrerte stemmer, slik en norsk politiker foreslo for mange tiÄr siden.
Man Ăžnsker jo ikke Ă„ sende 0,4 mandat til Stortinget. Men desimalkonflikter som denne kan oppstĂ„, siden den ene flĂžyen kan ha generelt hĂžye desimaltall, mens den andre flĂžyen har svake desimaltall. (Les mer om kalibrering av partistemmene her â en lĂžsning som kan virke noe utopisk men som ikke bare er lett Ă„ gjennomfĂžre, men som - kombinert med en ellers god valgordning â ville gjort Norge til det landet som i realiteten har det mest demokratiske valgsystemet.)
En lÞsning som har blitt foreslÄtt i mange ulike sammenhenger er mulighet til Ä oppgi minst ett alternativt partivalg pÄ stemmeseddelen. Det var over 36000 velgere som ikke hadde innflytelse pÄ valgresultatet i 2009, og dersom alle de hadde oppfÞrt hvilke(t) parti deres stemme skulle gÄt til dersom primÊrpartiet de hadde fÞrt opp ikke fikk noe mandat, ville dette vÊrt en mer demokratisk lÞsning en kalibrerte stemmer, og ogsÄ kanskje en lettere lÞsning Ä fÄ goodwill for blant en del av de mer gammelmodige politikerne.
Det Ä avvikle blokkpolitikken ville lÞse mye av problematikken rundt situasjonen i 2009. Hvis Norge vil vurdere Ä ende status fra 'sinke' til 'foregangsland' nÄr det gjelder valgordninger, er nok det beste Ä innfÞre bÄde sekundÊrstemmer, graderte stemmer og i tillegg erstattet blokkpolitikken med samlingsregjeringer/svÊrt brede koalisjoner. Da ville ikke det vÊre et problem Ä takle et valgresultat som det vi fikk i 2009, og vi ville kunne fÄtt verdens mest demokratiske valgordning.
Den enkleste mÄten Ä forholde seg til 2009-dilemmaet pÄ, er Ä fÞrst og fremst ta hensyn til hvilken flÞy som fikk flest stemmer. Dette burde fÞrt til at den flÞyen som sÄvidt fikk flest stemmer ogsÄ fikk regjering, statsminister og stortingsflertall.
2009. Antall feil: 14 | Stemmer | Gml. % | NĂžyaktig % | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Stemmer bak hvert mandat | Tap/ gevinst |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 949 049 | 35,4 | 35,858 % | 64 | 60 | 15 817 | 4 |
FrP | 614 717 | 22,9 | 23,226 % | 41 | 39 | 15 762 | 2 |
H | 462 458 | 17,2 | 17,473 % | 30 | 29 | 15 947 | 1 |
SV | 166 361 | 6,2 | 6,286 % | 11 | 11 | 15 124 | 0 |
Sp | 165 006 | 6,2 | 6,234 % | 11 | 11 | 15 001 | 0 |
KrF | 148 748 | 5,5 | 5,620 % | 10 | 10 | 14 875 | 0 |
V | 104 144 | 3,9 | 3,935 % | 2 | 7 | 14 878 | -5 |
R | 36 219 | 1,3 | 1,368 % | 0 | 2 | 18 110 | -2 |
Mandater: 169 | 2 646 702 | 98,6 | 100,000 % | 169 | 169 | ||
Stemmer borgerlige | 1 330 067 | ||||||
Stemmer Ap/SV/Sp/R | 1 316 635 | ||||||
Diff. stemmer | 13 432 | ||||||
Korrekt antall mandater borgerlige | 85 | ||||||
Korrekt antall mandater Ap/SV/Sp/R | 84 |
Ap, FrP og H tilsammen 7 mandater for mye av 'totaljusteringen'. SmĂ„partier fra begge flĂžyer taper ogsĂ„ pĂ„ totaljusteringen: Venstre mister 5 mandater, og RĂždt taper 2. Her kan man selvsagt spĂžrre seg og sperregrensen, styringstillegget etc. er sĂ„pass gjennomtenkt at sluttresultatet av alle disse hindrene faktisk ender opp med Ă„ gi mening â og svaret pĂ„ det spĂžrsmĂ„let er er hĂžyt og tydelig nei. Tilfeldigheter spiller en enorm rolle i norske valg, og grunnen til det er primĂŠrt at svĂŠrt fĂ„ av partiene har tatt til orde for endringen i valgloven som kan forhindre dette. Valgloven er et sammensurium av forslag sentrert rundt egeninteressen til hver av partiene - de har villet gjennomfĂžre endringer som gir deres eget parti sĂ„ mange mandater som mulig i relativt overskuelig framtid. Resultat har blitt en slags lapskaus fra helvete som alle som har satt inn saken vet er full av overraskelser og uforutsigbarhet: Arealtillegget diskriminerer visse distrikter, styringstillegget er ikke et styringstillegg men en fordekt sperregrense, sperregrensen skal samme de smĂ„ partiene men fĂžrer til at de stĂžrste mister regjeringsmakt selv om de har stemmer nok til det osv. Et sant kaos.
_____________________________
STORTINGSVALGET 2005
169 MANDATER
FAKSIMILE FRA VG 2005
TJA â 10 FEIL
Ap/SV/Sp og R fikk 1 298 845 av stemmene i 2005, mens FrP, H, KrF og V fikk 1 288 842. RÞdt hadde ingen mandater pÄ Stortinget pÄ grunn av valgordningen, men burde hatt to. I alt 10 mandater ble 'feilplassert' i 2005. Med en naturlig sperregrense ville flÞyene fÄtt 84 mandater hver, og Kystpartiet ville fÄtt ett mandat. Med en sperregrense pÄ 1% ville Kystpartiet falt ut, og da burde regjeringen uansett ha gÄtt til de rÞde/grÞnne, siden de hadde cirka 10 000 stemmer mer enn de blÄgule.
"Norge fikk sin fÞrste flertallsregjering pÄ 20 Är" (Store Norske Leksikon)
Fra Stortingsvalget 2005: Ny valgordning gir «feil» vinner ... eller?:
"Mange stusser over at Finnmarks utjevningsmandat gÄr til Venstre, enda bare 826 finnmarkinger stemte Venstre. Men egentlig betyr det at systemet fungerer akkurat som det skal: I praksis er det velgerne i de folkerike fylkene i sÞr som bestemmer hvem som skal fÄ det siste mandatet fra Finnmark.
NÄ er det ogsÄ satt en formel for hvor mange representanter hvert fylke skal ha. En kombinasjon av befolkning og areal avgjÞr antall seter. For fÞrste gang opplever noen fylker Ä fÄ fÊrre plasser enn ved forrige valg."
Artikkelen fra 2005:
Todals tilbakeblikk:
#1: Regjeringsutvalg vil vurdere sperregrensen
#2: Mange partier rundt sperregrensen kan gi taktisk stemmegivning i valget
Se ogsÄ: Fikk flest stemmer - tapte regjeringsmakten
Se ogsÄ disse oppslagene om 2005-valget:
Litt om det viktige 2005-valget, utjevningsmandater, Finland â og om uenighet mellom valgforskere
2005: Litt mer om forrige gang vi endret vÄr ynkelige valglov
VG skrev, i 2005: "De borgerlige partiene fikk 21.000 flere stemmer enn Jens Stoltenberg. Likevel tapte de regjeringsmakten", men dette stemmer ikke. Verken Kystpartier eller RV fikk mandater i 2005. VG kom til sin konklusjon ved Ä regne Kystpartiet som et borgerlig parti, og ta dem med i beregningen, men ikke regne med RV i det hele tatt. RV hadde mer enn 10 000 stemmer fler enn Kp, og med en lineÊr mandatfordeling ville RV fÄtt 2 mandater, mens Kp ville fÄtt ett. Ser man pÄ det totale stemmetallet til flÞyene, ser tallene slik ut:
Med en lineÊr mandatfordeling, ville de fire rÞdgrÞnne fÄtt tilsammen 1 298 845 stemmer, og de fire borgerlige uten Kp ville fÄtt 1 288 842. Men hva med Kystpartiet?
VG gjorde et tilbakeblikk pĂ„ 2005-valget i 2017, hvor Ăyvind Engan var mer nyansert og detaljert enn VG var i 2005. Der kan vi lese at Kystpartiets Steinar Bastesen, som selv hadde borgerlig bakgrunn, sa at partiet kunne solgt seg 'dyrt' til venstresiden. En annen Kp-leder, Roy Waage, var tydelig pĂ„ at han ville stĂžtte det alternativet som gir best resultat for Kystpartiets politikk. Men hva ville Thor TĂžllefsen, det mandatet Kp kunne ha fĂ„tt inn i 2005 ha valgt? Han var klar i sin tale:
â Jeg vil ha Jens.
Mer om vippeproblematikk/blokkpolitikk senere. Inntil da:generelt handler valget mer om hva velgerne vil enn hva mandatene vil. Den rÞde/grÞnne siden fikk 10 003 stemmer mer enn den blÄ i 2005.
Her finner du en massiv tabell med en rekke detaljer fra 2005-valget: Valgresultatet 2005 - ti feilplasseringer.
Her er en forenklet utgave av den tabellen, med utgangspunkt i en naturlig sperregrense: VALGRESULTAT 2005
Partier 2005 | Stemmer | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Tap/gevinst mandater | Antall feil | Mandater rĂždgrĂžnne burde hatt | Mandater borgerlige burde hatt | Kp | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 862 456 | 61 | 56 | 5 | 5 | 56 | |||
FrP | 581 896 | 38 | 38 | 0 | 38 | ||||
H | 371 948 | 23 | 24 | -1 | 1 | 24 | |||
SV | 232 971 | 15 | 15 | 0 | 15 | ||||
KrF | 178 885 | 11 | 12 | -1 | 1 | 12 | |||
Sp | 171 063 | 11 | 11 | 0 | 11 | ||||
V | 156 113 | 10 | 10 | 0 | 10 | ||||
RV | 32 355 | 0 | 2 | -2 | 2 | 2 | |||
Kystpartiet (Kp) | 21 948 | 0 | 1 | -1 | 1 | 1 | |||
Total | 2 609 635 | ||||||||
Total uten Kystpartiet | 2587687 | 169 | 169 | 10 | 84 | 84 |
2005: valgresultat med en sperregrense pÄ 1%:
2005 1 % sperre-grense |
Stemmer | Offisiell % | Reell % | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Tap/gevinst mandater | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 862 456 | 32,7 % | 33,33 % | 61 | 57 | 4 | |
FrP | 581 896 | 22,1 % | 22,49 % | 38 | 38 | ||
HĂžyre | 371 948 | 14,1 % | 14,37 % | 23 | 24 | -1 | |
SV | 232 971 | 8,8 % | 9,00 % | 15 | 15 | ||
KrF | 178 885 | 6,8 % | 6,91 % | 11 | 12 | -1 | |
Sp | 171 063 | 6,5 % | 6,61 % | 11 | 11 | ||
V | 156 113 | 5,9 % | 6,03 % | 10 | 10 | ||
RV | 32 355 | 1,2 % | 1,25 % | 0 | 2 | -2 |
_____________________________
STORTINGSVALGET 2001
165 mandater
NEI, men riktig flĂžy vinner valget
Stortingsvalg. De rÞdgrÞnne fikk 43,8% av stemmene. Regjeringspartiene (H/KrF/V) hadde kun 62 mandater pÄ Stortinget, og statsministeren gikk til KrF, som fikk 12,4% av stemmene. FrP ga regjeringen den stÞtte som skulle til for at det ble en blÄ regjering selv om de ikke kom i regjering selv.
22 mandater ble feilplassert i 2001.
Dette valget er det siste med 157+8 =165 mandater.
"Antall feil" i tabeller som ikke er basert pÄ naturlig sperregrense tar ikke i betraktning feil som skyldes at noen partier har havnet under sperregrensen.
VALGRESULTAT 2001: Lik stemmerett for alle, naturlig sperregrense
2001, naturlig sperregrense | Stemmer | Orig. % | Real-% | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Differanse mandater | Antall feil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 612 632 | 24,3 | 24,542 % | 43 | 41 | 2 | 2 |
H | 534 852 | 21,2 | 21,427 % | 38 | 35 | 3 | 3 |
FrP | 369 236 | 14,6 | 14,792 % | 26 | 24 | 2 | 2 |
SV | 316 456 | 12,5 | 12,677 % | 23 | 21 | 2 | 2 |
KrF | 312 839 | 12,4 | 12,533 % | 22 | 21 | 1 | 1 |
Sp | 140 287 | 5,6 | 5,620 % | 10 | 9 | 1 | 1 |
Venstre | 98 486 | 3,9 | 3,945 % | 2 | 7 | -5 | 5 |
Kystpartiet | 44 010 | 1,7 | 1,763 % | 1 | 3 | -2 | 2 |
RĂžd Valgallianse | 30 015 | 1,2 | 1,202 % | 2 | -2 | 2 | |
Det politiske parti | 19 457 | 0,8 | 0,779 % | 1 | -1 | 1 | |
Pensjonistpartiet | 17 940 | 0,7 | 0,719 % | 1 | -1 | 1 | |
2 496 210 | 98,9 | 100,000 % | 165 | 165 | 0 | 22 |
VALGRESULTAT 2001: Sperregrense 1%
2001, 1% sperregrense | Stemmer | Orig. % | Real-% | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Differanse mandater | Antall feil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 612 632 | 24,3 | 24,916 % | 43 | 41 | 2 | 2 |
H | 534 852 | 21,2 | 21,752 % | 38 | 36 | 2 | 3 |
FrP | 369 236 | 14,6 | 15,017 % | 26 | 25 | 1 | 2 |
SV | 316 456 | 12,5 | 12,870 % | 23 | 21 | 2 | 2 |
KrF | 312 839 | 12,4 | 12,723 % | 22 | 21 | 1 | 1 |
Sp | 140 287 | 5,6 | 5,705 % | 10 | 9 | 1 | 1 |
V | 98 486 | 3,9 | 4,005 % | 2 | 7 | -5 | 5 |
Kystpartiet | 44 010 | 1,7 | 1,790 % | 1 | 3 | -2 | 2 |
RĂžd valgallianse | 30 015 | 1,2 | 1,221 % | 0 | 2 | -2 | 2 |
Sum | 2 458 813 | 100,000 % | 165 | 165 | 0 | 20 |
VALGRESULTAT 2001: Sperregrense 2%
2001, 2 % sperregrense | Stemmer | Orig. % | Real-% | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Differanse mandater | Antall feil* |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 612 632 | 24,3 | 25,689 % | 43 | 42 | 1 | 2 |
H | 534 852 | 21,2 | 22,428 % | 38 | 37 | 1 | 3 |
FrP | 369 236 | 14,6 | 15,483 % | 26 | 25 | 1 | 2 |
SV | 316 456 | 12,5 | 13,270 % | 23 | 22 | 1 | 2 |
KrF | 312 839 | 12,4 | 13,118 % | 22 | 22 | 0 | 1 |
Sp | 140 287 | 5,6 | 5,883 % | 10 | 10 | 0 | 1 |
V | 98 486 | 3,9 | 4,130 % | 2 | 7 | -5 | 5 |
Sum | 2 384 788 | 100,000 % | 164 | 165 | -1 | 16 |
STORTINGSPERIODEN 1997-2001
165 mandater
NEI - 20 feil
OPPDATERT 26. JUNI 2021
FĂžrst sentrumsregjering, deretter (9. mars 2000) Apâs ettparti-regjering. To mindretallsregjeringer i samme periode.
Det kunne i teorien ha vÊrt enkelt Ä fÄ til et godt utfall av dette valget, fordi de rÞdgrÞnne (Ap/SV/R) fikk, sammen med Sp, 51.1% av stemmene.
De borgerlige fikk 48,2% av stemmene. Men selv om Sp hadde brutt med de borgerlige hadde de definert seg som et sentrumsparti â uten Ă„ regne seg som t rĂždgrĂžnt parti.
Men ingen av vĂ„re stĂžrste partier kom i regjering etter valget. Partiene i Bondevik-regjeringen (KrF, Sp og V) hadde bare 22.7% av velgerne i ryggen. I 2000, etter et kabinettspĂžrsmĂ„l, overtar Stoltenberg med en ettparti-regjering â ogsĂ„ basert pĂ„ et mindretall: Ap hadde 35% av stemmene.
"Kjell Magne Bondeviks sentrumsregjering bestĂ„r av KrF, Sp og V. De har et historisk svakt grunnlag i Stortinget, bare 42 av 165 representanter. Men de holder det gĂ„ende med samarbeid til hĂžyre og venstre i to og et halvt Ă„r â lengre enn de fleste hadde trodd." (Kilde)
BĂ„de venstre- og hĂžyresiden har tapt, historisk sett, pĂ„ de ulike valgordningene. Men Ap og HĂžyre som enkeltpartier har alltid vunnet i senere Ă„r â takket vĂŠre et system hvor stemmer/mandater fra deres sterkeste motstandere (SV/SF/RĂždt/Venstre) har blitt flyttet over til stĂžrre partier, og spesielt til Ap og HĂžyre. Dessuten fĂžrer valgsystemet vĂ„rt ogsĂ„ til en hĂžyredreining, siden mandater gis fra smĂ„partier som RĂždt og MdG og gis til partier som Ap og Sp.
Denne tabellen viser en sammenligning mellom antall mandater partiene fikk pÄ Stortinget det Äret med resultatet slik det ville ha blitt med en proporsjonal mandatfordeling kombinert med en sÄkalt naturlig sperregrense.
1997 | Ap | FrP | KrF | H | Sp | SV | V | RĂžd Valgallianse | Pensjonist-partiet | Tverrpolitisk Folkevalgte |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fikk mandater | 65 | 25 | 25 | 23 | 11 | 9 | 6 | 0 | 0 | 1 |
Burde hatt mandater | 58 | 26 | 23 | 24 | 13 | 10 | 7 | 3 | 1 | 0 |
Tap/gevinst | 7 | -1 | 2 | -1 | -2 | -1 | -1 | -3 | -1 | 1 |
Valgordningen fĂžrte til 20 feil i 1997:
TAP
- Pp tapte 1 mandat
- RV tapte 3 mandater
- Venstre tapte 1
- FrP tapte 1
- SV tapte 1
- HĂžyre tapte 1
- Sp tapte 2
GEVINST
+ KrF vant 2 mandater
+ Ap vant 7
- Tverrpolitisk Folkevalgte vant : de kom inn pĂ„ Stortinget selv om de bare hadde 0.36% av stemmene â noe den naturlige sperregrensen ville ha forhindret.
Fordelingen mellom flĂžyene ville sett slik ut med en god valgordning:
SV/RV/Ap/SV: 84 mandater
H/V/KrF/V: 80 mandater
Uavhengige (Pensjonistpartiet i stedet for Tverrpolitisk Folkevalgte):
1 mandat. Pp fikk16 031 stemmer, Tverrpolitisk folkevalgte fikk 9 195
Med andre ord: flertalls-styre. Selv om man ikke ville fjernet seg fra blokkpolitikken, i retning av brede koalisjoner/samarbeids-regjeringer, ville SV, R, Ap og Sp oppnĂ„ et flertall bestĂ„ende av 84 (av totalt 165) mandater, og de borgerlige ville fĂ„tt 80 mandater. Pp ville fĂ„tt ett mandat. Siden Sp ikke er et sosialistisk eller sosialdemokratisk parti, ville man ogsĂ„ hatt innslag av andre holdninger der enn det Ap og RV stĂ„r for â R ville mest sannsynlig ikke sittet i regjering uansett.
______________________________
STORTINGSVALGET 1993
165 mandater
NEI â 18 FEIL
Ap satt i regjering alene, med 36.9% av stemmene. Men de satt der med stĂžtte fra partier som tilsammen hadde flertallet av velgerne ba seg, slik at dette ikke var en 'feil flĂžy vant'-situasjon.
Brundtland/Jagland fortsetter med regjeringsmakt i en ren Ap-regjering, selv om Ap bare fikk 36,9% av stemmene. Venstresiden (uten Sp) fikk 81 mandater (Ap 67, SV 13, RV 1).
Med lik og reell stemmerett for alle, ville venstresiden sammen med Senterpartiet â som hadde brutt med de borgerlige og nĂ„ regnet seg som et uavhengig sentrumsparti â fĂ„tt 62 (Ap) +13 (SV) +2 (RV) + 28 (Sp), tilsammen 105 mandater. Det faktiske resultatet ble 67 (Ap) + 32 (Sp) + 13 (SV) +1 (RV), altsĂ„ 113 mandater totalt. Ap, SV og R fikk tilsammen 81 mandater. Det 'rĂždgrĂžnne' samarbeidet mellom Ap, SV og Sp ble fĂžrst materialisert i forbindelse med valget 2005.
1993 (165 mandater) | Stemmer | % detaljert | Bruks-prosent | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Tap/gevinst |
---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 908 724 | 36,91 | 37,48 % | 67 | 62 | 5 |
Sp | 412 187 | 16,74 | 17,00 % | 32 | 28 | 4 |
H | 419 373 | 17,03 | 17,30 % | 28 | 29 | -1 |
SV | 194 633 | 7,91 | 8,03 % | 13 | 13 | |
Krf | 193 885 | 7,88 | 8,00 % | 13 | 13 | |
FrP | 154 497 | 6,28 | 6,37 % | 10 | 10 | |
V | 88 985 | 3,61 | 3,67 % | 1 | 6 | -5 |
RĂžd Valgallianse | 26 360 | 1,07 | 1,09 % | 1 | 2 | -1 |
Pensjonistpartiet | 25 835 | 1,05 | 1,07 % | 0 | 2 | -2 |
Ap og Senterpartiet vant 9 mandater takket vĂŠre valgloven i 1993, mens RV tapte ett. Venstre tapte 5, og HĂžyre tapte ett mandat. Pp tapte 2 mandater.
______________________________
STORTINGSPERIODEN 1989-1993
TOTALT 165 MANDATER
FĂRSTE VALG MED (8) UTJEVNINGSMANDATER
NEI/JA. 12 FEIL.
Senterpartiet bryter med de borgerlige
FĂžrste valg med (8) utjevningsmandater. Det hadde blitt riktig flĂžy i cirka ett Ă„r om man regnet FrP som borgerlige (men FrP felte Willoch-regjeringen i forrige periode), og feil flĂžy i tre tre Ă„r, siden Ap overtok. Eller omvendt, om man tar i betraktning at SV+Ap fikk flere stemmer enn de fire borgerlige partiene.
Jan P. Syse blir statsminster 16/10. Syse satt altsÄ i regjering (en mindretallsregjering med KrF og Sp, og kun 37,2% av stemmene i ryggen) nÄr de borgerlige hadde flertall.
REGJERINGSSKIFTE: 1990
Syses regjering varer ikke lenge â den blir stoppet i det Brundtland overtar 3/11-90 med et annet mindretalls-styre.
Syse sĂžkte nemlig avskjed: de hadde regjering sammen med Sp, som ikke lengre ville sitte alene i regjering med HĂžyre.
Brundtlands regjering var en ren Ap-regjering (og varte til 25 oktober 1996). Ap-regjeringen hadde nÄ 34,3% av velgerne bak seg, men Ap+SV fikk totalt 44.4% av stemmene. FrP er pÄ vippen, altsÄ ikke knyttet til en av flÞyene. HÞyre, Venstre, KrF og Senterpartiet (Sp var pÄ borgerlig side den gangen) fikk totalt 40,4% av stemmene.
Framtid for Finnmark fikk ett mandat med kun cirka 0.3% av stemmene, fordi man dessverre ikke fordeler mandater til partiene basert pĂ„ totalprosenten de fĂ„r (pĂ„ landsbasis). En naturlig sperregrense ville â da, som nĂ„ â vĂŠrt en bedre lĂžsning.
VALGRESULTAT STORTINGSVALGET 1989
1989. Lik stemmerett for alle | Stemmer | Off. Prosent | Ny prosent | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Differanse mandater | Feil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 907393 | 34,3 | 34,752 % | 63 | 58 | 5 | 5 |
HĂžyre | 588682 | 22,2 | 22,546 % | 37 | 37 | 0 | |
FrP | 345185 | 13,0 | 13,220 % | 22 | 22 | 0 | |
SV | 266782 | 10,1 | 10,218 % | 17 | 17 | 0 | |
KrF | 224852 | 8,5 | 8,612 % | 14 | 14 | 0 | |
Sp | 171269 | 6,5 | 6,559 % | 11 | 11 | 0 | |
Venstre | 84740 | 3,2 | 3,245 % | 0 | 5 | -5 | 5 |
Fylkeslistene for MiljĂž og Solidaritet | 22126 | 0,8 | 0,847 % | 0 | 1 | -1 | 1 |
Framtid for Finnmark | 8817 | 0,3 | 1 | 0 | 1 | 1 | |
Totalt, uten FfF | 2611029 | 98,9 | 100,000 % | 164 | 165 | 0 | |
Ap/SV/FfMoS stemmer | 1196301 | 12 | |||||
H/FrP/KrF/Sp/V stemmer | 1243459 | ||||||
Differanse flĂžyer (Ap-flĂžy minst) | -47158 |
VG: "Ved valget i 1989 har vi igjen fĂ„tt ny valgordning, med Ă„tte utjevningsmandater, som skal gjĂžre mandatfordelingen mer matematisk riktig. Dermed skal det ikke lenger vĂŠre noe Ă„ tjene pĂ„ felleslister og listeforbund.â (Kilde)
(Kommentar: felleslister og listeforbund kan ofte vÊre en nyttig lÞsning for smÄpartiene som ville vÊrt store nok til Ä fÄ inn mandater med liste-ordninger, men ikke store nok til Ä fÄ utjevningsmandater.)
_____________________________
STORTINGSPERIODEN 1985-1989
157 MANDATER
JA > NEI
FrP stemmer ned de borgerlige
De borgerlige fikk flest stemmer, men FrP stemmer ned regjeringen slik at Ap danner en ren Ap-regjering som blir sittende ut perioden.
"Valgordningen uten utjevningsmandater gir et resultat med bedre matematisk samsvar enn en valgordning med utjevningsmandater ville gitt", skriver VG.
Mandatantallet steg dette Äret til 157. KÄre Willoch-regjeringen (H) fortsetter noen mÄneder.
1985. 157 mandater. | Stemmer | Offisiell % | NĂžyaktig % | % over naturlig sperregrense | Fikk mandater | Burde hatt mandater | Tap/gevinst (24 feil) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ap | 1061712 | 40,8 | 40,81 % | 41,474 % | 71 | 65 | 6 |
HĂžyre | 791537 | 30,4 | 30,42 % | 30,920 % | 50 | 48 | 2 |
KrF | 214969 | 8,3 | 8,26 % | 8,397 % | 16 | 13 | 3 |
Sp | 171770 | 6,6 | 6,60 % | 6,710 % | 12 | 11 | 1 |
SV | 141950 | 5,5 | 5,46 % | 5,545 % | 6 | 9 | -3 |
FrP | 96797 | 3,7 | 3,72 % | 3,781 % | 2 | 6 | -4 |
Venstre | 81202 | 3,1 | 3,12 % | 3,172 % | 0 | 5 | -5 |
RĂžd Valgallianse | 14818 | 0,6 | 0,57 % | ||||
Det Liberale Folkepartiet | 12958 | 0,5 | 0,50 % | ||||
Pensjonistpartiet | 7846 | 0,3 | 0,30 % | ||||
NKP | 4245 | 0,2 | 0,16 % | ||||
Andre | 2013 | 0,1 | 0,08 % | ||||
Totalt | 2601817 | 100,1 | 100,00 % | 100,000 % | 157 | 157 | 0 |
Regjeringsskifte: 1986
FrP stemmer ned HĂžyre-regjeringen i 1986, og Gro Harlem Brundtland (Ap) blir statsminister fra 9/5-86 til 16/10-89.
"Blant velgerne var det imidlertid ikke noe rĂždt flertall. De to rĂžde partiene fikk til sammen 46,3 prosent av stemmene, mens de fire partiene pĂ„ borgerlig side til sammen hadde 49 prosent.â
De borgerlige partiene â KrF, Senterpartiet, H og Venstre â fikk flere stemmer enn Ap og SV.
Litt flere tall: Venstre fikk 81202 stemmer, men ingen mandater. KrF hadde kun 13436 stemmer bak hvert av sine mandater.
RĂžd Valgallianse fikk 14818 stemmer, men ingen mandater â noe de heller ikke ville gjort med en naturlig sperregrense. FrP fikk 2 mandater med 96797 stemmer. Ap kommer best ut av valgloven, med 6 mandater for mye, og KrF (3), H (2) og Sp (1) vinner totalt seks mandat pĂ„ valgordningen.
Totaljusteringen (summen av tap/gevinst pga. de ulike elementene i valgordningen), som altsÄ er det reelle 'totaltillegget', gÄr altsÄ til partier fra begge flÞyer.
Sp var ikke fÞr i neste valg klar for Ä samarbeide med Ap i stedet for de borgerlige, men om de hadde gjort det i 1985, ville de sÞrget for et stÞrre flertall for et rÞdgrÞnt samarbeide enn om de hadde samarbeidet med H, KrF, V, DLF (basert pÄ tidligere Venstre-medlemmer) og FrP. Men FrP hadde jo ikke bundet seg til hÞyresiden (de stemmer ned HÞyre regjeringen i allerede i 1986). En bred koalisjon/samlingsregjering ville vÊrt en mye bedre lÞsning i Stortingsperioder som denne - regjeringsskifter midt i en stortingsperiode hÞrer definitivt med i 'kategorien uforutsigbarhet/mangel' pÄ stabilitet.
______________________________
STORTINGSVALGET 1981
155 MANDATER
NEI (men riktig flĂžy vinner).
14. oktober 1981: Stortingsvalg. HĂžyre danner regjering med 31,7% av stemmene.
Det dannes nÄ en ren HÞyreregjering (med Willoch som statsminister) selv om de kun fikk 31.7% av stemmene. Det er borgerlig flertall pÄ Stortinget for fÞrste gang siden 60-tallet, sÄ dette er en mindretallsregjering som har stÞtte fra flertallet av stortingsrepresentantene. Regjeringen blir senere utvidet til en koalisjon mellom H, Sp og KrF, som tilsammen har 42.2% av stemmene bak seg. Dette var jo fÞr Senterpartiet bestemte seg for ikke Ä ville sitte i regjering med HÞyre alene. Ap/SV/NKP og RÞd Valgallianse hadde 43.1% av stemmene bak seg. Venstre hadde 3.2%, FrP hadde 4.5% og Borgerlige Felleslister hadde 3.6%.
Ap fikk 6 mandater for mye i 1981, RV tapte ett mandat, og SV tapte 4.  Det var borgerlige felleslister den gang. Mer info senere om den borgerlige mandatfordelingen senere â men selv uten fordeling av mandater fra borgerlige felleslister, hadde V stemmer nok til 5 mandater â de fikk 2. Frp tapte 3.
Felleslister fungerte den gang som en mÄte Ä komme seg rundt sperregrensen pÄ, men de ble snart forbudt, selv om (eller fordi?) denne lÞsningen ga smÄpartiene muligheter de ikke har lengre.
"Ved valget fire Ă„r senere gjĂžr den gamle ordningen med listeforbund en gjesteopptreden, fĂžr utjevningsmandatene lanseres i 1989.â Kilde
______________________________
STORTINGSPERIODEN 1977-1981
155 MANDATER
Oppdatert 16. desember 2020
NEI
Feil regjering. De borgerlige fÄr flertall av stemmene (52,3%), men igjen ender Ap opp med regjeringen. Oddvar Nordli fortsetter som statsminister.
Det var en konvolutt med 50 stemmer i som sĂžrget for at det ble ikke borgerlig valgseier, i fĂžlge bl.a. NRK â men situasjoinen var litt mer kompleks enn som sĂ„. I 1977 fikk nemlig Ap 10 mandater mer enn de hadde stemmer til. Disse ble bl. a. hentet fra SV og RV, som tapte 7 mandater. Sp tapte to mandater ogsĂ„, men de tilhĂžrte den borgerlige flĂžyen den gangen. De borgerlige felleslistene fikk tilsammen 4,8% i 1977, som skulle tilsi omtrent 7 mandater. Men dengang â som nĂ„ â var jo ikke valgloven verken sĂŠrlig preget av sunn fornuft eller et mĂ„l om proporsjonal fordeling. KrF fikk nemlig 7 mandater mer enn de hadde stemmer til (uten borgelige felleslister) alene. Venstre endte opp med 2 mandater mindre enn de hadde stemmer til, selv om de var med pĂ„ borgerlige felleslister tre steder i landet. HĂžyre, som bare var med pĂ„ borgerlige fellelister i folketynne Nord-TrĂžndelag ende opp med tre mandater mer enn de hadde stemmer til.
Det som egentlig avgjorde valget i 1977 var at valgloven ikke var konstruert for at det skal bli et samsvar mellom de partiene velgerne stemte pĂ„ og hvilke mandater som kom inn pĂ„ Stortinget â akkurat slik det er i dag, over 40 Ă„r senere, hvor en liten tro bestĂ„ende av V, KrF og H sitter i regjering. Disse tre partiene fikk tilsammen 33.6% av stemmene i 2017, er nede pĂ„ 31% nĂ„ (snitt for sept/okt/nov 2020). De borgerlige, selv inklusiv FrP, har ikke hatt flertall pĂ„ meningsmĂ„linger pĂ„ over to Ă„r, og hadde heller ikke flertall den gangen de vant valget i 2017.
De styrer allikevel landet i klar retning vekk fra det flertallet av velgerne Þnsker. SÄnn gÄr det nÄr man har en ussel og vaklevoren valgordning.
REGJERINGSSKIFTE: 1981
NEI
Regjeringsskifte 4. februar: Ap har altsÄ 37,2% av stemmene - nÄ danner Gro Harlem Brundtland en regjering som bestÄr av 100% Ap-medlemmer.
______________________________
STORTINGSVALGET 1973-1977
155 MANDATER
NEI
Feil regjering.
Den gang var det avisoverskrifter som âTaperen overtarâ og "Etter et av de mest sviende valgnederlag i Arbeiderpartiets historie mĂ„ Trygve Bratteli nĂ„ danne regjeringâ.
Mandat-antallet gikk ved dette valget opp fra 150 til 155. Ap gÄr sterkt tilbake, men Trygve Bratteli leder en ren Ap-regjering med kun 35.3% av velgerne bak partiet.
Ap/SV/RĂžd Valgallianse fikk 46,9% av stemmene. Med Senterpartiets 6,8% ville de fĂ„tt et flertall bak seg, men Sp regnet seg som et borgerlig parti den gangen. FrP (som het Anders Langes Parti* helt til Anders Lange dĂžde i 1974) kom brĂ„tt inn pĂ„ Stortinget med hele 5%, mye takket vĂŠre noe som ser ut som pĂ„virkning fra âfremmede makterâ. Dette kom, som vi nĂ„ vet, til Ă„ pĂ„virke norsk politikk i sterk grad noen Ă„r senere.
* "Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrepâ var partiets fulle navn den gangen. Anders Lange var minst like brennende opptatt av noe helt annet: "Alle som gĂ„r inn for sort flertallsstyre i Syd-Afrika er forrĂŠdere av den hvite raseâ har senere blitt et av de mest kjente sitatene fra grunnleggeren av det som ble til det FrP vi kjenner i dag.
"Carl I. Hagen kom inn pĂ„ Stortinget delvis takket vĂŠre pengestĂžtte fra apartheidregimet i SĂžr-Afrika." (Kilde: â Viser hĂžyresidas flĂžrting med fascisme og diktatur (Dagbladet).
Dagsavisen: âHolder arkivet tett til brystetâ.
______________________________
STORTINGSVALGET 1969-1973
150 MANDATER
NEI
Feil regjering. Venstresiden fikk flest stemmer, regjeringen ble borgerlig.
7. og 8. september: Ap/SF/NKP har fortsatt flertall av stemmene, igjen gÄr regjeringen til Borten(/Korvald). SF fikk 3.4% av stemmene, men ingen mandater. NKP fikk 1%, og heller ingen mandater. Ap/SF/NKP har stemmer nok til Ä fÄ 76 mandater (de har 50.8% av stemmene), men ender opp med 74 mandater til Ap og ingen til SF eller NKP.
Disse to smĂ„partiene fikk nesten 100 000 stemmer â alle bortkastet. Venstre fikk omtrent 200 000 stemmer og 13 mandater. Ved valget i 2021 kan det kanskje bli omvendt, siden SV, RĂždt og MdG er ofte over sperregrensen pĂ„ mĂ„lingene nĂ„ (2019), mens V og KrF stort sett havner under.
Borten vinner takket vĂŠre skjev mandatfordeling (VG)
______________________________
STORTINGSVALGET 1965-1969
150 MANDATER
NEI
Feil regjering. Valgsystemet fĂžrer til en hĂžyredreining.
Igjen fÄr vi et velgerflertall bak en mulig Ap/SF/NKP-regjering, men det dannes denne gang en borgerlig regjering av H, V, Sp (som den gang regnet seg som et borgerlig parti) og KrF. Borten blir statsminister selv om flertallet ikke stemte borgerlig: flertallet pÄ Stortinget ble borgerlig pÄ grunn av en dÄrlig valgordning; en som var basert pÄ prinsipper som fortsatt (i 2020) bidrar til at feil flÞy vinner valget.
Litt om taktisk stemming pÄ 60-tallet:
"â Ved dette valget brukte de borgerlige en interessant taktikk: De samarbeidet om ikke Ă„ stille lister i fylker der de visste at de uansett ikke ville komme inn. PĂ„ denne mĂ„ten hĂ„pet de at velgerne ville stemme pĂ„ et annet borgerlig parti. Taktikken fungerte, men den var krevende, forteller historiker og SV-politiker Hans Olav Lahlum (SV). Sosialistisk Folkeparti blir stĂ„ende med de samme to representantene som de fikk i 1961. Men veksten i stemmetall er formidabel â fra 2,4 til 6 prosent. Med dagens valgsystem ville SF ha hoppet opp til 9 mandater." (Kilde)
Statsministeren ble Senterpartiets Per Borten. Partiet hadde 9,9% av stemmene.
______________________________
VALGRESULTAT STORTINGSVALGET 1961
150 MANDATER
1961. 150 mandater | Stemmer | Fikk Mandater | Relevant % | Ap/SF/NKP Fikk | Ap/SF/NKP burde fÄtt | Diff. venstresiden | Borgerlige fikk | Borgerlige burde fÄtt | Diff. borgerlige |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeiderpartiet | 860 526 | 74 | 46,762 % | 74 | 70 | 4 | |||
HĂžyre | 354 369 | 29 | 19,257 % | 29 | 29 | 0 | |||
Senterpartiet | 125 643 | 16 | 6,828 % | 16 | 10 | 6 | |||
Kristelig Folkeparti | 171 451 | 15 | 9,317 % | 15 | 14 | 1 | |||
Venstre | 132 429 | 14 | 7,196 % | 14 | 11 | 3 | |||
Sosialistisk Folkeparti | 43996 | 2 | 2,391 % | 2 | 4 | -2 | |||
Norges Kommunistiske Parti | 53 678 | 0 | 2,917 % | 0 | 4 | -4 | |||
Borgerligefelleslister | 95231 | 0 | 5,175 % | 8 | -8 | ||||
Andre lister | 2902 | 0 | 0,158 % | ||||||
Godkjente stemmesedler | 1 840 225 | 150 | 100,000 % | 76 | 78 | -2 | 74 | 72 | 2 |
NB â Mandatene fra Borgerlige Felleslister er fordelt til borgerlige partiene (primĂŠrt Sp).
NEI
ValglĂžsningen fĂžrer igjen til en hĂžyredreining.
Venstresiden fÄr tilsammen 52,1% av stemmene. Ap/SF/NKP har stemmer nok til 78 mandater. Ap sitter fortsatt i regjering, med under 50% av stemmene. NKP fÄr flere stemmer enn enn SF, men NKP fÄr ingen mandater, mens SF fÄr to. Ap danner regjering alene. Riktig flÞy kommer til makten, men regjeringspartiet har ikke et flertall av stemmer bak seg, og vi fÄr en mer hÞyreorientert regjering enn om SF og NKP hadde fÄtt vÊre med. Samtidig taper de borgerlige totalt 2 mandater, mens Ap fÄr to mandater for mye. SV og NKP fÄr i alt 6 mandater for lite.
"Ved valget i 1953 fikk Arbeiderpartiet 46,7 prosent av stemmene og 77 av setene. Denne gangen fÄr de 46,8 prosent av stemmene, men bare 74 plasser. Flere stemmer gir altsÄ fÊrre plasser, enda valgordningen er nÞyaktig den samme." (Kilde)
TO REGJERINGSSKIFTER: 1963
NEI
Regjeringen mÄtte gÄ av pÄ grunn av den sÄkalte Kings Bay-saken. SF stemte for et mistillitsforslag mot regjeringen, og Jon Lyng ble statsminister for cirka fire uker fÞr Gerhardsen var tilbake igjen.
______________________________
STORTINGSPERIODEN 1957-1961
150 MANDATER
18 FEILPLASSERINGER
32.2% av velgerne ble diskriminert, mens Ap, H og Bondepartiet/Senterpartiet fikk 9 mandater for mye.
Riktig flĂžy vant, men...
NEI
Valgordningen fÞrer til nok en hÞyredreining. Ap fÄr 48,3% av stemmene, og danner regjering alene, selv om NKP fikk stemmer nok til 8 mandater. De fikk kun 3, mens Ap fikk fem for mange.
Ap fÄr 78 av 150 mandater med 48,3% av stemmene. NKP fikk 3,4% av stemmene, Ap/NKP fikk altsÄ tilsammen 51,7% av stemmene. Ap fortsetter med ren Ap-regjering.
"Med landsfader Einar Gerhardsen tilbake pÄ statsministerkontoret sitter Arbeiderpartiet trygt. 48,3 prosent av stemmene er en solid etterkrigsrekord, og de beholder det rene flertallet pÄ Stortinget." (Kilde)
Riktig flĂžy vant, men valgordningen fĂžrte til en hĂžyredreining sammenlignet med om Ap hadde dannet en regjering med NKP. Ap fikk 6 mandater for mye, NKP og KrF tapte 4 mandater hver. Et argument for ikke Ă„ ha med NKP i regjeringen er at en regjering med kun Ap tar mer hensyn til at en stor andel av velgerne verken ville ha Ap eller NKP i regjering â noe som selvsagt mĂ„ tas hensyn til ogsĂ„. Uansett burde ingen av velgerne diskrimineres.
Stortingsvalg 1957 | % | Mandater med lik stemmerett for alle | Fikk mandater | Valgloven tar/gir mandater |
---|---|---|---|---|
KrF | 10,2 | 16 | 12 | -4 |
V | 9,6 | 16 | 15 | -1 |
H | 16,8 | 27 | 29 | 2 |
Borgerlige F.L. | 2,9 | 0 | ||
Ap | 48,3 | 72 | 78 | 6 |
Bondepartiet | 8,6 | 14 | 15 | 1 |
NKP | 3,4 | 5 | 1 | -4 |
Stemmene til de borgerlige felleslistene fordelt pÄ partiene som inngikk i dette listesamarbeidet.
______________________________
1953-1957
150 MANDATER
NEI
12. oktober: Tredje stortingsvalg etter krigen. Valgordningen fÞrer til en enda en hÞyredreining. Torp sitter fortsatt som statsminister uten flertallet av velgerne bak seg. Styringstillegget/delingstallet pÄ 1.4 var nÄ innfÞrt, og den sÄkalte Bondeparagrafen var avskaffet. Den forrige ordningen var enda mer udemokratisk, da ville Ap fÄtt 92 mandater selv om de kun hadde nok stemmer til 72. Torp fortsetter.
"Oppslutningen Þker fra 45,7 til 46,7 prosent, og antall plasser pÄ Stortinget synker fra 85 til 77 av 150." (Kilde)
Ap beholder altsÄ flertallet pÄ Stortinget. NKP hadde stemmer nok til 8 mandater, men fÄr 3. Ap har stemmer nok til 70 mandater, men fÄr 77.
SKIFTE AV STATSMINISTER: 1955
NEI
22 januar - Gerhardsen overtar etter Torp, og sitter helt til 1963. Ap Þnsket Ä skifte statsminister, og beholdt rent flertall pÄ Stortinget selvom de ikke hadde rent flertall under valget.
____________________________
1949-1953
150 MANDATER
NEI
Nytt valg. Ap fÄr 17 mandater for mye, NKP fÄr 9 mandater for lite. Valgordningen fÞrer til en hÞyredreining.
Ap har 56,7% av mandatene med 45,6% av stemmene. Om man slĂ„r sammen stemmene til NKP og Ap ville de tilsammen fĂ„tt et flertall pĂ„ Stortinget (NKP fikk 5,9%), men ikke bare kom ikke NKP i regjering â de kom ikke inn inn pĂ„ Stortinget heller. Ap hadde stemmer nok til Ă„ fĂ„ 68 mandater, men fikk 85 (av 150). Kanskje det var derfor de, selv om de hadde under halvparten av stemmene, kunne innfĂžre styringstillegget/delingstallet pĂ„ 1.4, som ga ekstramandater til dem selv. (Ap ville opprinnelig at det skulle vĂŠre pĂ„ 1.5)
"Valgordningen i 1949 var nĂ„delĂžs mot smĂ„partiene: Kommunistene fikk ikke en eneste representant pĂ„ Stortinget. [âŠ] Fra forrige valg gĂ„r Norges Kommunistiske Parti ned fra 11,9 til 5,8 prosent av stemmene â og fra 18 til null representanter pĂ„ Stortinget. Stortingsvalget 10. oktober 1949 er fĂžrst og fremst en parademarsj for Arbeiderpartiet. De blir stĂžrste parti i samtlige fylker, og Ăžker oppslutningen fra 41,0 til 45,7 prosent av stemmene. PĂ„ Stortinget fĂ„r de et svĂŠrt komfortabelt flertall med 85 av 150 mandater.
Valget i 1949 er det siste valget med den gamle valgordningen der man skiller mellom byer og landdistrikter. I lĂžpet av denne valgperioden vedtar Stortinget en ny valgordning der hvert fylke er en valgkrets. Skjevfordelingen mellom by og land blir mindre, men fortsatt er spredtbygde fylker overrepresentert." (Kilde)
Dette var siste valg med Victor DâHondts (1842-1901) sin metode. Denne metoden favoriserte store partier, og ble erstattet av St. LagĂŒes metode, som til gjengjeld ble modifisert slik at den ogsĂ„ favoriserte store partier.
Det eneste partiet som fikk mer enn 17-18% i 1945 og 1949 var Ap, som fikk 41%/45,6%.
REGJERINGSSKIFTE: 1951
NEI
19. november: Ap-regjeringen gikk av, og Oskar Torp ble sjef for en ny Ap-regjering. Gerhardsen Ăžnsket avlĂžsning.
______________________________
STORTINGSPERIODEN 1945-1949
150 MANDATER
Ja â bred koalisjon (fĂžrst ja, sĂ„ nei â selv om Gerhardsen ville fortsette med samlingsregjering-prinsippet)
25 juni - Einar Gerhardsens fĂžrste regjering var en samlingsregjering. Det var representanter fra Ap, H, Bondepartiet (Senterpartiet), V, NKP og Hjemmefronten i regjeringen â som kun var ment som en overgangsregjering inntil neste valg. Fordi regjeringen blir en samlingsregjering har den stĂžtte fra mer enn halvparten av velgerne.
"â Gerhardsen Ăžnsket egentlig Ă„ viderefĂžre det brede politiske samarbeidet fra den provisoriske samlingsregjeringen sommeren 1945. Han foreslo i landsstyret Ă„ invitere NKP, Venstre og KrF til et samarbeid.â (Kilde.)
NEI
5. november samme Ă„r
Stortingsvalg. Riktig flÞy vinner, men Norge fÄr en ettparti-regjering. Valgordningen fÞrer til en hÞyredreining. Gerhardsens andre regjering var derfor regjering med mindre enn halvparten av stemmene i ryggen. Et enda bredere samarbeid i regjering ville kanskje vÊrt enda mer nyttig.
"DâHondts metode, som Norge bruker i Ă„rene fra 1919 til 1949, gir de stĂžrste partiene en solid fordel i opptellingen. Og siden Arbeiderpartiet er aller stĂžrst, er det de som tjener mest pĂ„ denne skjevheten.
Arbeiderpartiet fĂ„r 41 prosent av stemmene ved valget i 1945, og dette holder akkurat til flertall pĂ„ Stortinget: 76 av 150 representanter.â (Kilde)
KOMMENTAR: Vi gikk senere over til Ă„ benytte Sainte-LaguĂ«s metode, men ved Ă„ bruke en modifisert versjon av den som nesten ingen andre land bruker â i hvert fall ikke kombinert med en hĂžy sperregrense*, hadde vi fortsatt et system som helt klart favoriserte store partier.
Norges Kommunistparti fikk 11,9% av stemmene - en endring pÄ +11,6 siden forrige valg. Ap og NKP fikk altsÄ totalt 52.6% av stemmene, sÄ riktig flÞy vinner. Ap og NKP hadde stemmer nok til Ä fÄ 79 mandater. Ap fikk 76 og NKP 11 mandater, men fordelingen dem i mellom burde vÊrt 62 til Ap og 18 til NKP. Ap fÄr altsÄ 14 mandater for mye.
* Se ogsÄ Styringstillegget: Norge og Irak vs. resten av verden
Mer om tidligere valg her (tabeller som viser historiske resultater fra Stortingsvalg, mandatantall, regjeringer etc.):
Stortingsvalg â valgresultater 1945-2017
Stortingsvalg â resultater 1906-2017
'Styringstillegget': utslag pÄ valgresultat 2001-2017
Proporsjonalitet mellom 1945 og 2014
Norges mest proporsjonale valg noensinne kommer pÄ 224 plass internasjonalt
Har smÄparti-velgerne fÄtt mer makt enn de fortjener?
1989-2017
Mandatfordeling 1921-2017 (UiO)
Norske regjeringer siden 1945 (UiO)
Liste over norske regjeringer (Wiki)
Norske regjeringer siden 1945 (regjeringen.no)
Ministerier og regjeringer (NSD)
SĂžk i regjeringer siden 1814 (regjeringen.no)
Partienes representasjon pĂ„ Stortinget 1945â2013 (stortinget.no)
Stortingsvalg. Godkjente stemmer etter parti/valgliste (SSB)
Stortingsvalg. Valgte representanter etter parti/valgliste (SSB)
Stortingsvalg. Personer med stemmerett, avgitte stemmer og valgte representanter (SSB)
Oversikter, valg og levekÄr (SSB)