Stortingsvalg: resultater og kommentarer 1945-2017

75 Ă„r med valgkaos – hva gikk galt?

Gerhardsen ville fortsette med en bred koalisjon etter 1945


Her er en oversikt over hvordan vĂ„r valgordning har fungert siden 1945. Mye handler om at enten fĂ„r den flĂžyen som fikk fĂŠrrest stemmer regjeringsmakt – eller sĂ„ kommer bare ett av partiene fra den flĂžyen som fikk flest stemmer i regjering.


Sist oppdatert 16. desember 2020


GĂ„ direkte til

Stortingsvalget 2017 Stortingsvalget 2013 Stortingsvalget 2009 Stortingsvalget 2005 Stortingsvalget 2001 Stortingsvalget 1997 Stortingsvalget 1993 Stortingsvalget 1989 Stortingsvalget 1985 Stortingsvalget 1981 Stortingsvalget 1977 Stortingsvalget 1973 Stortingsvalget 1969 Stortingsvalget 1965 Stortingsvalget 1961 Stortingsvalget 1957 Stortingsvalget 1953 Stortingsvalget 1949 Stortingsvalget 1945 ‹


stortingsvalg resultater historikk

NEI etter Ă„rstallet betyr at det partiet/de partiene som er representert i regjeringen ikke representerer flertallet av velgerne. I noen tilfeller kommer de fra den flĂžyen som fikk fĂŠrrest stemmer, i andre tilfeller sitter et parti/partier i regjering med  et flertall av mandatene og/eller velgerne bak seg.  


JA etter Ă„rstallet betyr at partiet/partiene som er representert i regjeringen har stĂžtte av flertallet av velgerne ved dette stortingsvalget.


NĂ„r vi skriver eksempelvis 16 FEIL, viser ordet 'feil' til at et parti har fĂ„tt et mandat for mye eller for lite (sammenlignet med reell, proporsjonal mandatfordeling) – og at det skjedde 16 ganger ved dette valget. Som illustrert i 2017- tabellen under, fikk bĂ„de Ap og H to ekstramandater hver dette Ă„ret - dette regnes som fire feil – eller feilplasseringer – ettersom Ap/H ikke hadde stemmer nok til Ă„ fĂ„ inn disse fire mandatene. Feilplassering er en relevant beskrivelse, ettersom disse mandatene ikke ville vĂŠrt plassert pĂ„ Stortinget i det hele tatt om vi hadde hatt en valgordning der alle stemmer var like mye verdt. FrP, H, SV og KrF fikk ogsĂ„ et mandat for mye – dette utgjĂžr tilsammen 5 feil. At MDG og RĂždt fikk kun ett mandat hver selv om de hadde stemmer nok til 10, regnes som 8 feil, siden 8 mandater som burde vĂŠrt pĂ„ Stortinget ikke havnet der.


Ved stortingsvalget 2017 endte vi opp med 16 'feilplasserte'* mandater. I Norge har vi vokst opp med et konstant misforhold mellom hvor mange stemmer hvert av partiene har fĂ„tt og hvor mange mandater de fĂ„r pĂ„ Stortinget. Vi lider kanskje av en slags kollektiv 'valgordning-psykose' – kombinert med et slags Stockholm-syndrom: ikke bare tror vi at det mĂ„ vĂŠre sĂ„nn at ikke alle fĂ„r lik uttelling for sine stemmer (og at vi dermed ender opp med dette misforholdet mellom stemmetall og mandattall), men vi har nesten blitt 'gisler' av en viss mĂ„te Ă„ tenke pĂ„, og har begynt Ă„ like og forsvare ‘gisseltakerne’ og deres ideer –  de som i flere Ă„rtier har sagt at vi mĂ„ gi ekstrastemmer til de store partiene for Ă„ unngĂ„ 'fragmentering' eller tap av 'styringsdyktighet’.


Vi har hatt 126 feilplasserte mandater siden vi begynte med utjevningsmandat-ordningen i 1989


I vÄre nÊrmeste naboland, Danmark og Sverige har de en valgordning som ved de siste valgene har fÞrt til kun to feil. Og to feil er det minste feilantallet man kan fÄ: man kan ikke fÄ kun en feil i denne sammenheng. Dette skyldes at i land med et fast antall mandater i parlamentet, er det slik at om et parti fÄr et mandat for lite, vil et annet parti nÞdvendigvis fÄ et mandat for mye.


Vi har hatt 126 feilplasserte mandater siden vi begynte med utjevningsmandat-ordningen i 1989:

Stortingsvalg 2017: 16 feil

Stortingsvalg 2013: 14 feil

Stortingsvalg 2009: 14 feil

Stortingsvalg 2005: 10 feil

Stortingsvalg 2001: 22 feil

Stortingsvalg 1997: 20 feil

Stortingsvalg 1993: 18 feil

Stortingsvalg 1989: 12 feil


Se resultater av alle stortingsvalg siden 1906 i tabellform:

STORTINGSVALG

STORTINGSVALGET 2017

169 MANDATER

stortingsvalg 2017 valgresultat

FAKSIMILE FRA NRK.NO

NEI - FEIL FLØY VINNER (16 FEIL)

Som sÄ ofte ellers vinner feil flÞy under stortingsvalget i 2017, og som alltid har valgordningen skylden. Dette Äret gikk 15 av de 19 utjevningsmandatene til partier som endte opp med Ä fÄ inn flere mandater enn de hadde stemmer nok til Ä fÄ inn, og mye annet gikk ogsÄ galt.


NRK: Fikk flest stemmer, men tapte valget


Siden dette er vĂ„rt ferskeste stortingsvalg, passer det Ă„ bruke valgresultatet fra 2017 for se litt pĂ„ andre mandat-beregningsmetoder. Det er tross alt er enkelt Ă„ lage en valgordning hvor riktig flĂžy (den med flest stemmer) alltid kommer i regjering, hvor mandatene fordeles proporsjonalt riktig  mellom partiene, hvor distriktene fĂ„r akkurat det antall mandater vi mener de bĂžr ha, og hvor alle stemmer (partimessig) er like mye verdt.


Vi ser nÊrmere pÄ hva som gikk galt i 2017 her.


VALGRESULTAT 2017:

Parti Stemmer Andel av stemmer som fÞrte til mandat* Fikk mandater Burde hatt mandater Fikk for mange/fÄ mandater
Arbeiderpartiet 800 947 27,88 % 49 47 2
HĂžyre 732 895 25,51 % 45 43 2
Fremskrittspartiet 444 681 15,48 % 27 26 1
Senterpartiet 302 017 10,51 % 19 18 1
Sosialistisk Venstreparti 176 222 6,13 % 11 10 1
Venstre 127 910 4,45 % 8 8 0
Kristelig Folkeparti 122 797 4,27 % 8 7 1
MiljĂžpartiet De GrĂžnne 94 788 3,30 % 1 6 -5
RĂždt 70 522 2,45 % 1 4 -3
*Totalt antall stemmer til partier som kom inn pÄ Stortinget 2 872 779 100,00 % 169 169

Om du kun ser etter en rask oversikt over alle regjeringene mellom 1945 og i dag, klikk her:  Regjeringer siden 1945  

_____________________________


STORTINGSVALGET 2013

169 MANDATER

JA (!) – MEN 14 FEIL

2013 var et slags historisk unntak. Den flþyen som fikk flest stemmer fikk faktisk regjering og statsminister. Siv roper “Morna, Jens”. MdG er inne for fþrste gang.


Valgresultater:

https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2013


Den borgerlige flÞyen fikk fest stemmer og vant valget, men summen av styringstillegget og de andre kaos-elementene i valgloven ga 3 ekstramandater til Ap og 1 til Sp. Øker dette styrings-dyktigheten til den borgerlige regjeringen? Neppe.


TAP:

MdG tapte fire mandater i 2013

RĂždt tapte 2

De Kristne ville fÄtt ett mandat med en naturlig sperregrense, null mandater med en sperregrense pÄ 1%


GEVINST:

Ap og Sp vant til sammen 4 mandater

HĂžyre og FrP vant 3


Det at RÞdt tapte to og Ap og Sp vant til sammen fire fÞrte til en hÞyredreining pÄ venstresiden. Det at H og FrP vant tre mandater mens KrF/V ikke gjorde det fÞrte til en hÞyredreining pÄ hÞyresiden.

Stortingsvalget 2013, naturlig sperregrense (cirka 0.6%) Stemmer % Detaljert prosent Fikk mandater (Burde hatt mandater, uavrundet) Burde hatt mandater Tap /gevinst Antall feil
Ap 874 769 30,8 31,194 % 55 52,454 52 3 3
H 760 232 26,8 27,109 % 48 45,586 46 2 2
FrP 463 560 16,3 16,530 % 29 27,796 28 1 1
KrF 158 475 5,6 5,651 % 10 9,503 10 0
Sp 155 357 5,5 5,540 % 10 9,316 9 1 1
V 148 275 5,2 5,287 % 9 8,891 9 0
SV 116 021 4,1 4,137 % 7 6,957 7 0
MDG 79 152 2,8 2,822 % 1 4,746 5 -4 4
R 30 751 1,1 1,097 % 0 1,844 2 -2 2
De Kristne 17 731 0,6 0,632 % 0 1,063 1 -1 1



_____________________________


STORTINGSVALGET 2009

169 MANDATER

stortingsvalg 2009 resultater

NEI – 14 FEIL OG FEIL FLØY VINNER


Venstre taper 5 mandater pÄ grunn av en relativt nyjustert valgordning i 2009. De rÞdgrÞnne vinner derfor valget.


"For fire Är siden var det cirka 25.000 flere velgere som stemte pÄ de borgerlige enn pÄ de rÞdgrÞnne - som altsÄ endte opp i regjering. Ved Ärets valg har dette tallet Þkt til nÊrmere 50.000 stemmer (48.929)." (Kilde: Flertallet tapte igjen.)

"Fortsatt rĂždgrĂžnn flertallsregjering uten flertall – Stortingsvalget i 2009 fĂžrte til at den rĂždgrĂžnne regjeringen ble sittende – selv om de ogsĂ„ denne gangen fikk fĂŠrre stemmer enn de borgerlige", skriver VG.


Regjeringspartiene (Ap/SV/Sp) fikk 47,8 % av det totale stemmetallet. De fire borgerlige partiene fikk 49,5%. Men regjeringen ble sittende: Venstre kom under sperregrensen og mistet 5 av de 7 mandatene de egentlig burde hatt med en god valgordning. H/FrP/KrF/V fikk 49,5% av det totale stemmettallet, mens Ap/SV/Sp/RĂždt fikk 49,1%. Med lik stemmerett for alle skulle MdG hatt ett mandat dette Ă„ret, og RĂždt skulle hatt to – men fikk ingen.


HÞyre, Ap, Sp og Frp fikk 8 mandater mer enn de hadde stemmer til. Venstre alene tapte 5 mandater pÄ valgordningen i 2009.


Det er flere mĂ„ter Ă„ beregne mandatfordelingen pĂ„. Nederland, som ikke har noen sperregrense, opererer med en sĂ„kalt naturlig sperregrense. OverfĂžrt til norske forhold, vil vi med vĂ„re 169 mandater ha en naturlig sperregrense pĂ„ cirka 0,592%. I praksis betyr dette at siden ett mandat har 1/169-del av makten pĂ„ Stortinget,  og 1/169 gjort om til et prosenttall er omtrent 0,592%, betyr det at et parti som pĂ„ landsbasis fĂ„r mindre en 0,592% av stemmene ikke kvalifiserer til Ă„ fĂ„ inn et mandat. Med denne beregningsmetoden ville de 16 minste partiene falle ut. Tar man utgangspunkt i de stemmene som da ender opp som 'effektive' (i den betydning at de vil gjĂžre utslag pĂ„ mandatfordelingen), har man et totalantall pĂ„ 2 646 702 stemmer. Siden 16 av partiene har falt ut, bĂžr man beregne hvor stor prosent hvert av partiene over den naturlige sperregrensen har av totalantallet effektive stemmer. Med en slik beregningsmetode, ville de rĂždgrĂžnne vunnet valget med RĂždt som stĂžtteparti nĂ„r det gjelder mandater (85/84), mens de blĂ„ ville fĂ„tt det hĂžyeste prosenttallet 50.25% vs 49.75%). Dette er en situasjon hvor det nok kunne vĂŠrt lurt Ă„ benytte seg av kalibrerte stemmer, slik en norsk politiker foreslo for mange tiĂ„r siden.


Man Ăžnsker jo ikke Ă„ sende 0,4 mandat til Stortinget. Men desimalkonflikter som denne kan oppstĂ„, siden den ene flĂžyen kan ha generelt hĂžye desimaltall, mens den andre flĂžyen har svake desimaltall. (Les mer om kalibrering av partistemmene her – en lĂžsning som kan virke noe utopisk men som ikke bare er lett Ă„ gjennomfĂžre, men som - kombinert med en ellers god valgordning – ville gjort Norge til det landet som i realiteten har det mest demokratiske valgsystemet.)


En lĂžsning som har blitt foreslĂ„tt i mange ulike sammenhenger er mulighet til Ă„ oppgi minst ett alternativt partivalg pĂ„ stemmeseddelen. Det var over 36000 velgere som ikke hadde innflytelse pĂ„ valgresultatet i 2009, og dersom alle de hadde oppfĂžrt hvilke(t) parti deres stemme skulle gĂ„t til dersom primĂŠrpartiet de hadde fĂžrt opp ikke fikk noe mandat, ville dette vĂŠrt en mer demokratisk lĂžsning en kalibrerte stemmer, og ogsĂ„ kanskje en lettere lĂžsning Ă„ fĂ„ goodwill for blant en del av de mer gammelmodige politikerne.  


Det Ă„ avvikle blokkpolitikken ville lĂžse mye av problematikken rundt situasjonen i 2009. Hvis Norge  vil vurdere Ă„ ende status fra 'sinke' til 'foregangsland' nĂ„r det gjelder valgordninger, er nok det beste Ă„ innfĂžre bĂ„de sekundĂŠrstemmer, graderte stemmer og i tillegg  erstattet blokkpolitikken med samlingsregjeringer/svĂŠrt brede koalisjoner. Da ville ikke det vĂŠre et problem Ă„ takle et valgresultat som  det vi fikk i 2009, og vi ville kunne fĂ„tt verdens mest demokratiske valgordning.

Den enkleste mÄten Ä forholde seg til 2009-dilemmaet pÄ, er Ä fÞrst og fremst ta hensyn til hvilken flÞy som fikk flest stemmer. Dette burde fÞrt til at den flÞyen som sÄvidt fikk flest stemmer ogsÄ fikk regjering, statsminister og stortingsflertall.

2009. Antall feil: 14 Stemmer Gml. % NĂžyaktig % Fikk mandater Burde hatt mandater Stemmer bak hvert mandat Tap/ gevinst
Ap 949 049 35,4 35,858 % 64 60 15 817 4
FrP 614 717 22,9 23,226 % 41 39 15 762 2
H 462 458 17,2 17,473 % 30 29 15 947 1
SV 166 361 6,2 6,286 % 11 11 15 124 0
Sp 165 006 6,2 6,234 % 11 11 15 001 0
KrF 148 748 5,5 5,620 % 10 10 14 875 0
V 104 144 3,9 3,935 % 2 7 14 878 -5
R 36 219 1,3 1,368 % 0 2 18 110 -2
Mandater: 169 2 646 702 98,6 100,000 % 169 169
Stemmer borgerlige 1 330 067
Stemmer Ap/SV/Sp/R 1 316 635
Diff. stemmer 13 432
Korrekt antall mandater borgerlige 85
Korrekt antall mandater Ap/SV/Sp/R 84

Ap, FrP og H tilsammen 7 mandater for mye av 'totaljusteringen'. SmĂ„partier fra begge flĂžyer taper ogsĂ„ pĂ„ totaljusteringen: Venstre mister 5 mandater, og RĂždt taper 2. Her kan man selvsagt spĂžrre seg og sperregrensen, styringstillegget etc. er sĂ„pass gjennomtenkt at sluttresultatet av alle disse hindrene faktisk ender opp med Ă„ gi mening – og svaret pĂ„ det spĂžrsmĂ„let er er hĂžyt og tydelig nei. Tilfeldigheter spiller en enorm rolle i norske valg, og grunnen til det er primĂŠrt at svĂŠrt fĂ„ av partiene har tatt til orde for endringen i valgloven som kan forhindre dette. Valgloven er et sammensurium av forslag sentrert rundt egeninteressen til hver av partiene - de har villet gjennomfĂžre endringer som gir deres eget parti sĂ„ mange mandater som mulig i relativt overskuelig framtid. Resultat har blitt en slags lapskaus fra helvete som alle som har satt inn saken vet er full av overraskelser og uforutsigbarhet: Arealtillegget diskriminerer visse distrikter, styringstillegget er ikke et styringstillegg men en fordekt sperregrense, sperregrensen skal samme de smĂ„ partiene men fĂžrer til at de stĂžrste mister regjeringsmakt selv om de har stemmer nok til det osv. Et sant kaos.

_____________________________


STORTINGSVALGET 2005

169 MANDATER

FAKSIMILE FRA VG 2005

TJA – 10 FEIL


Ap/SV/Sp og R fikk 1 298 845 av stemmene i 2005, mens FrP, H, KrF og V fikk 1 288 842. RĂždt hadde ingen mandater pĂ„ Stortinget  pĂ„ grunn av valgordningen, men burde hatt to. I alt 10 mandater ble 'feilplassert' i 2005. Med en naturlig sperregrense ville flĂžyene fĂ„tt 84 mandater hver, og Kystpartiet ville fĂ„tt ett mandat. Med en sperregrense pĂ„ 1% ville Kystpartiet falt ut, og da burde regjeringen uansett ha gĂ„tt til de rĂžde/grĂžnne, siden de hadde cirka 10 000 stemmer mer enn de blĂ„gule.


"Norge fikk sin fÞrste flertallsregjering pÄ 20 Är" (Store Norske Leksikon)


Fra Stortingsvalget 2005: Ny valgordning gir «feil» vinner ... eller?:

"Mange stusser over at Finnmarks utjevningsmandat gÄr til Venstre, enda bare 826 finnmarkinger stemte Venstre. Men egentlig betyr det at systemet fungerer akkurat som det skal: I praksis er det velgerne i de folkerike fylkene i sÞr som bestemmer hvem som skal fÄ det siste mandatet fra Finnmark.

NÄ er det ogsÄ satt en formel for hvor mange representanter hvert fylke skal ha. En kombinasjon av befolkning og areal avgjÞr antall seter. For fÞrste gang opplever noen fylker Ä fÄ fÊrre plasser enn ved forrige valg."


Artikkelen fra 2005:

SpĂ„r valgkaos:  Den nye valgordningen er et demokratisk problem, mener valgforskerne. De tror ordningen vil bli valgets stĂžrste overraskelse.


Bernt Aardals kommentar


Todals tilbakeblikk:

#1: Regjeringsutvalg vil vurdere sperregrensen


#2: Mange partier rundt sperregrensen kan gi taktisk stemmegivning i valget


Se ogsÄ: Fikk flest stemmer - tapte regjeringsmakten


Se ogsÄ disse oppslagene om 2005-valget:

Litt om det viktige 2005-valget, utjevningsmandater, Finland – og om uenighet mellom valgforskere


2005: Litt mer om forrige gang vi endret vÄr ynkelige valglov


VG skrev, i 2005: "De borgerlige partiene fikk 21.000 flere stemmer enn Jens Stoltenberg. Likevel tapte de regjeringsmakten", men dette stemmer ikke. Verken Kystpartier eller RV fikk mandater i 2005. VG kom til sin konklusjon ved Ä regne Kystpartiet som et borgerlig parti, og ta dem med i beregningen, men ikke regne med RV i det hele tatt. RV hadde mer enn 10 000 stemmer fler enn Kp, og med en lineÊr mandatfordeling ville RV fÄtt 2 mandater, mens Kp ville fÄtt ett. Ser man pÄ det totale stemmetallet til flÞyene, ser tallene slik ut:


Med en lineÊr mandatfordeling, ville de fire rÞdgrÞnne fÄtt tilsammen 1 298 845 stemmer, og de fire borgerlige uten Kp ville fÄtt 1 288 842. Men hva med Kystpartiet?

VG gjorde et tilbakeblikk pĂ„ 2005-valget i 2017, hvor Øyvind Engan var mer nyansert og detaljert enn VG var i 2005. Der kan vi lese at Kystpartiets Steinar Bastesen, som selv hadde borgerlig bakgrunn, sa at partiet kunne solgt seg 'dyrt' til venstresiden. En annen  Kp-leder, Roy Waage, var tydelig pĂ„ at han ville stĂžtte det alternativet som gir best resultat for Kystpartiets politikk. Men hva ville Thor TĂžllefsen, det mandatet Kp kunne ha fĂ„tt inn i 2005 ha valgt? Han var klar i sin tale:

– Jeg vil ha Jens.


Mer om vippeproblematikk/blokkpolitikk senere. Inntil da:generelt handler valget mer om hva velgerne vil enn hva mandatene vil. Den rÞde/grÞnne siden fikk 10 003 stemmer mer enn den blÄ i 2005.

Her finner du en massiv tabell med en rekke detaljer fra 2005-valget: Valgresultatet 2005 - ti feilplasseringer.  


Her er en forenklet utgave av den tabellen, med utgangspunkt i en naturlig sperregrense: VALGRESULTAT 2005

Partier 2005 Stemmer Fikk mandater Burde hatt mandater Tap/gevinst mandater Antall feil Mandater rĂždgrĂžnne burde hatt Mandater borgerlige burde hatt Kp
Ap 862 456 61 56 5 5 56
FrP 581 896 38 38 0 38
H 371 948 23 24 -1 1 24
SV 232 971 15 15 0 15
KrF 178 885 11 12 -1 1 12
Sp 171 063 11 11 0 11
V 156 113 10 10 0 10
RV 32 355 0 2 -2 2 2
Kystpartiet (Kp) 21 948 0 1 -1 1 1
Total 2 609 635
Total uten Kystpartiet 2587687 169 169 10 84 84


2005: valgresultat med en sperregrense pÄ 1%:

2005
1 % sperre-grense
Stemmer Offisiell % Reell % Fikk mandater Burde hatt mandater Tap/gevinst mandater
Ap 862 456 32,7 % 33,33 % 61 57 4
FrP 581 896 22,1 % 22,49 % 38 38
HĂžyre 371 948 14,1 % 14,37 % 23 24 -1
SV 232 971 8,8 % 9,00 % 15 15
KrF 178 885 6,8 % 6,91 % 11 12 -1
Sp 171 063 6,5 % 6,61 % 11 11
V 156 113 5,9 % 6,03 % 10 10
RV 32 355 1,2 % 1,25 % 0 2 -2

_____________________________


STORTINGSVALGET 2001

165 mandater

NEI, men riktig flĂžy vinner valget

Stortingsvalg. De rĂždgrĂžnne fikk 43,8% av stemmene. Regjeringspartiene (H/KrF/V) hadde kun 62 mandater pĂ„ Stortinget, og statsministeren gikk til KrF, som fikk 12,4% av stemmene. FrP ga regjeringen den stĂžtte som skulle til for at det ble en blĂ„ regjering  selv om de ikke kom i regjering selv.

22 mandater ble feilplassert i 2001.

Dette valget er det siste med 157+8 =165 mandater.


"Antall feil" i tabeller som ikke er basert pÄ naturlig sperregrense tar ikke i betraktning feil som skyldes at noen partier har havnet under sperregrensen.


VALGRESULTAT 2001: Lik stemmerett for alle, naturlig sperregrense

2001, naturlig sperregrense Stemmer Orig. % Real-% Fikk mandater Burde hatt mandater Differanse mandater Antall feil
Ap 612 632 24,3 24,542 % 43 41 2 2
H 534 852 21,2 21,427 % 38 35 3 3
FrP 369 236 14,6 14,792 % 26 24 2 2
SV 316 456 12,5 12,677 % 23 21 2 2
KrF 312 839 12,4 12,533 % 22 21 1 1
Sp 140 287 5,6 5,620 % 10 9 1 1
Venstre 98 486 3,9 3,945 % 2 7 -5 5
Kystpartiet 44 010 1,7 1,763 % 1 3 -2 2
RĂžd Valgallianse 30 015 1,2 1,202 % 2 -2 2
Det politiske parti 19 457 0,8 0,779 % 1 -1 1
Pensjonistpartiet 17 940 0,7 0,719 % 1 -1 1
2 496 210 98,9 100,000 % 165 165 0 22


VALGRESULTAT 2001: Sperregrense 1%

2001, 1% sperregrense Stemmer Orig. % Real-% Fikk mandater Burde hatt mandater Differanse mandater Antall feil
Ap 612 632 24,3 24,916 % 43 41 2 2
H 534 852 21,2 21,752 % 38 36 2 3
FrP 369 236 14,6 15,017 % 26 25 1 2
SV 316 456 12,5 12,870 % 23 21 2 2
KrF 312 839 12,4 12,723 % 22 21 1 1
Sp 140 287 5,6 5,705 % 10 9 1 1
V 98 486 3,9 4,005 % 2 7 -5 5
Kystpartiet 44 010 1,7 1,790 % 1 3 -2 2
RĂžd valgallianse 30 015 1,2 1,221 % 0 2 -2 2
Sum 2 458 813 100,000 % 165 165 0 20


VALGRESULTAT 2001: Sperregrense 2%

2001, 2 % sperregrense Stemmer Orig. % Real-% Fikk mandater Burde hatt mandater Differanse mandater Antall feil*
Ap 612 632 24,3 25,689 % 43 42 1 2
H 534 852 21,2 22,428 % 38 37 1 3
FrP 369 236 14,6 15,483 % 26 25 1 2
SV 316 456 12,5 13,270 % 23 22 1 2
KrF 312 839 12,4 13,118 % 22 22 0 1
Sp 140 287 5,6 5,883 % 10 10 0 1
V 98 486 3,9 4,130 % 2 7 -5 5
Sum 2 384 788 100,000 % 164 165 -1 16


STORTINGSPERIODEN 1997-2001

165 mandater

NEI - 20 feil

OPPDATERT 26. JUNI 2021

Fþrst sentrumsregjering, deretter (9. mars 2000) Ap’s ettparti-regjering. To mindretallsregjeringer i samme periode.

Det kunne i teorien ha vÊrt enkelt Ä fÄ til et godt utfall av dette valget, fordi de rÞdgrÞnne (Ap/SV/R) fikk, sammen med Sp, 51.1% av stemmene.

De borgerlige fikk 48,2% av stemmene. Men selv om Sp hadde brutt med de borgerlige hadde de definert seg som et sentrumsparti – uten Ă„ regne seg som t rĂždgrĂžnt parti.

Men ingen av vĂ„re stĂžrste partier kom i regjering etter valget. Partiene i Bondevik-regjeringen (KrF, Sp og V) hadde bare 22.7% av velgerne i ryggen. I 2000, etter et kabinettspĂžrsmĂ„l, overtar Stoltenberg med en ettparti-regjering – ogsĂ„ basert pĂ„ et mindretall: Ap hadde 35% av stemmene.

"Kjell Magne Bondeviks sentrumsregjering bestĂ„r av KrF, Sp og V. De har et historisk svakt grunnlag i Stortinget, bare 42 av 165 representanter. Men de holder det gĂ„ende med samarbeid til hĂžyre og venstre i to og et halvt Ă„r – lengre enn de fleste hadde trodd." (Kilde)


BĂ„de venstre- og hĂžyresiden har tapt, historisk sett, pĂ„ de ulike valgordningene. Men Ap og HĂžyre som enkeltpartier har alltid vunnet i senere Ă„r – takket vĂŠre et system hvor stemmer/mandater fra deres sterkeste motstandere (SV/SF/RĂždt/Venstre) har blitt flyttet over til stĂžrre partier, og spesielt til Ap og HĂžyre. Dessuten fĂžrer valgsystemet vĂ„rt ogsĂ„ til en hĂžyredreining, siden mandater gis fra smĂ„partier som RĂždt og MdG og gis til partier som Ap og Sp.


Denne tabellen viser en sammenligning mellom antall mandater partiene fikk pÄ Stortinget det Äret med resultatet slik det ville ha blitt med en proporsjonal mandatfordeling kombinert med en sÄkalt naturlig sperregrense.

1997 Ap FrP KrF H Sp SV V RĂžd Valgallianse Pensjonist-partiet Tverrpolitisk Folkevalgte
Fikk mandater 65 25 25 23 11 9 6 0 0 1
Burde hatt mandater 58 26 23 24 13 10 7 3 1 0
Tap/gevinst 7 -1 2 -1 -2 -1 -1 -3 -1 1

Valgordningen fĂžrte til 20 feil i 1997:

TAP

- Pp tapte 1 mandat

- RV tapte 3 mandater

- Venstre tapte 1

- FrP tapte 1

- SV tapte 1

- HĂžyre tapte 1

- Sp tapte 2


GEVINST

+ KrF vant 2 mandater

+ Ap vant 7

- Tverrpolitisk Folkevalgte vant : de kom inn pĂ„ Stortinget selv om de bare hadde 0.36% av stemmene – noe den naturlige sperregrensen ville ha forhindret.


Fordelingen mellom flĂžyene ville sett slik ut med en god valgordning:

SV/RV/Ap/SV: 84 mandater

H/V/KrF/V: 80 mandater

Uavhengige (Pensjonistpartiet i stedet for Tverrpolitisk Folkevalgte):

1 mandat. Pp fikk16 031 stemmer, Tverrpolitisk folkevalgte fikk 9 195

SVRVAp SpKrF VHFrPPpTotalRÞd-grÞnneBlÄUavhengige
10358132372426116584801
Pp = Pensjonistpartiet

Med andre ord: flertalls-styre. Selv om man ikke ville fjernet seg fra blokkpolitikken, i retning av brede koalisjoner/samarbeids-regjeringer, ville SV, R, Ap og Sp oppnĂ„ et flertall bestĂ„ende av 84 (av totalt 165) mandater, og de borgerlige ville fĂ„tt 80 mandater. Pp ville fĂ„tt ett mandat. Siden Sp ikke er et sosialistisk eller sosialdemokratisk parti, ville man ogsĂ„ hatt innslag av andre holdninger der enn det Ap og RV stĂ„r for – R ville mest sannsynlig ikke sittet i regjering uansett.

______________________________


STORTINGSVALGET 1993

165 mandater

NEI – 18 FEIL

Ap satt i regjering alene, med 36.9% av stemmene. Men de satt der med stĂžtte fra partier som tilsammen hadde flertallet av velgerne ba seg, slik at dette ikke var en 'feil flĂžy vant'-situasjon.


Brundtland/Jagland fortsetter med regjeringsmakt i en ren Ap-regjering, selv om Ap bare fikk 36,9% av stemmene. Venstresiden (uten Sp) fikk 81 mandater (Ap 67, SV 13, RV 1).

Med lik og reell stemmerett for alle, ville venstresiden sammen med Senterpartiet – som hadde brutt med de borgerlige og nĂ„ regnet seg som et uavhengig sentrumsparti – fĂ„tt 62 (Ap) +13 (SV) +2 (RV) + 28 (Sp), tilsammen 105 mandater. Det faktiske resultatet ble 67 (Ap) + 32 (Sp) + 13 (SV) +1 (RV), altsĂ„ 113 mandater totalt. Ap, SV og R fikk tilsammen 81 mandater. Det 'rĂždgrĂžnne' samarbeidet mellom Ap, SV og Sp ble fĂžrst materialisert i forbindelse med valget 2005.

1993 (165 mandater) Stemmer % detaljert Bruks-prosent Fikk mandater Burde hatt mandater Tap/gevinst
Ap 908 724 36,91 37,48 % 67 62 5
Sp 412 187 16,74 17,00 % 32 28 4
H 419 373 17,03 17,30 % 28 29 -1
SV 194 633 7,91 8,03 % 13 13
Krf 193 885 7,88 8,00 % 13 13
FrP 154 497 6,28 6,37 % 10 10
V 88 985 3,61 3,67 % 1 6 -5
RĂžd Valgallianse 26 360 1,07 1,09 % 1 2 -1
Pensjonistpartiet 25 835 1,05 1,07 % 0 2 -2

Ap og Senterpartiet vant 9 mandater takket vĂŠre valgloven i 1993, mens RV tapte ett. Venstre tapte 5, og HĂžyre tapte ett mandat. Pp tapte 2 mandater.

LES MER OM STORTINGSVALGET 1993 HER:

Valgresultater stortingsvalget 1993


______________________________


STORTINGSPERIODEN 1989-1993

TOTALT 165 MANDATER

FØRSTE VALG MED (8) UTJEVNINGSMANDATER

NEI/JA. 12 FEIL.


Senterpartiet bryter med de borgerlige

FĂžrste valg med (8) utjevningsmandater. Det hadde blitt riktig flĂžy i cirka ett Ă„r om man regnet FrP som borgerlige (men FrP felte Willoch-regjeringen i forrige periode), og feil flĂžy i tre tre Ă„r, siden Ap overtok. Eller omvendt, om man tar i betraktning at SV+Ap fikk flere stemmer enn de fire borgerlige partiene.


Jan P. Syse blir statsminster 16/10. Syse satt altsÄ i regjering (en mindretallsregjering med KrF og Sp, og kun 37,2% av stemmene i ryggen) nÄr de borgerlige hadde flertall.


REGJERINGSSKIFTE: 1990

Syses regjering varer ikke lenge – den blir stoppet i det Brundtland overtar 3/11-90 med et annet mindretalls-styre.

Syse sĂžkte nemlig avskjed: de hadde regjering sammen med Sp, som ikke lengre ville sitte alene i regjering med HĂžyre.

Brundtlands regjering var en ren Ap-regjering (og varte til 25 oktober 1996). Ap-regjeringen hadde nĂ„ 34,3% av velgerne bak seg, men Ap+SV fikk totalt 44.4% av stemmene.  FrP er pĂ„ vippen, altsĂ„ ikke knyttet til en av flĂžyene.  HĂžyre, Venstre, KrF og Senterpartiet (Sp var pĂ„ borgerlig side den gangen) fikk totalt 40,4% av stemmene.

Framtid for Finnmark fikk ett mandat med kun cirka 0.3% av stemmene, fordi man dessverre ikke fordeler mandater til partiene basert pĂ„ totalprosenten de fĂ„r (pĂ„ landsbasis). En naturlig sperregrense ville – da, som nĂ„ – vĂŠrt en bedre lĂžsning.


VALGRESULTAT STORTINGSVALGET 1989

1989. Lik stemmerett for alle Stemmer Off. Prosent Ny prosent Fikk mandater Burde hatt mandater Differanse mandater Feil
Ap 907393 34,3 34,752 % 63 58 5 5
HĂžyre 588682 22,2 22,546 % 37 37 0
FrP 345185 13,0 13,220 % 22 22 0
SV 266782 10,1 10,218 % 17 17 0
KrF 224852 8,5 8,612 % 14 14 0
Sp 171269 6,5 6,559 % 11 11 0
Venstre 84740 3,2 3,245 % 0 5 -5 5
Fylkeslistene for MiljĂž og Solidaritet 22126 0,8 0,847 % 0 1 -1 1
Framtid for Finnmark 8817 0,3 1 0 1 1
Totalt, uten FfF 2611029 98,9 100,000 % 164 165 0
Ap/SV/FfMoS stemmer 1196301 12
H/FrP/KrF/Sp/V stemmer 1243459
Differanse flĂžyer (Ap-flĂžy minst) -47158

VG: "Ved valget i 1989 har vi igjen fĂ„tt ny valgordning, med Ă„tte utjevningsmandater, som skal gjĂžre mandatfordelingen mer matematisk riktig. Dermed skal det ikke lenger vĂŠre noe Ă„ tjene pĂ„ felleslister og listeforbund.” (Kilde)

(Kommentar: felleslister og listeforbund kan ofte vĂŠre  en nyttig lĂžsning for smĂ„partiene som ville vĂŠrt store nok til Ă„ fĂ„ inn mandater med liste-ordninger, men ikke store nok til Ă„ fĂ„ utjevningsmandater.)


_____________________________

STORTINGSPERIODEN 1985-1989

157 MANDATER


JA > NEI


FrP stemmer ned de borgerlige

De borgerlige fikk flest stemmer, men FrP stemmer ned regjeringen slik at Ap danner en ren Ap-regjering som blir sittende ut perioden.

"Valgordningen uten utjevningsmandater gir et resultat med bedre matematisk samsvar enn en valgordning med utjevningsmandater ville gitt", skriver VG.


Mandatantallet steg dette Äret til 157. KÄre Willoch-regjeringen (H) fortsetter noen mÄneder.

1985. 157 mandater. Stemmer Offisiell % NĂžyaktig % % over naturlig sperregrense Fikk mandater Burde hatt mandater Tap/gevinst (24 feil)
Ap 1061712 40,8 40,81 % 41,474 % 71 65 6
HĂžyre 791537 30,4 30,42 % 30,920 % 50 48 2
KrF 214969 8,3 8,26 % 8,397 % 16 13 3
Sp 171770 6,6 6,60 % 6,710 % 12 11 1
SV 141950 5,5 5,46 % 5,545 % 6 9 -3
FrP 96797 3,7 3,72 % 3,781 % 2 6 -4
Venstre 81202 3,1 3,12 % 3,172 % 0 5 -5
RĂžd Valgallianse 14818 0,6 0,57 %
Det Liberale Folkepartiet 12958 0,5 0,50 %
Pensjonistpartiet 7846 0,3 0,30 %
NKP 4245 0,2 0,16 %
Andre 2013 0,1 0,08 %
Totalt 2601817 100,1 100,00 % 100,000 % 157 157 0

Regjeringsskifte: 1986

FrP stemmer ned HĂžyre-regjeringen i 1986, og Gro Harlem Brundtland (Ap) blir statsminister fra 9/5-86 til 16/10-89.

"Blant velgerne var det imidlertid ikke noe rĂždt flertall. De to rĂžde partiene fikk til sammen 46,3 prosent av stemmene, mens de fire partiene pĂ„ borgerlig side til sammen hadde 49 prosent.”

(Kilde)


De borgerlige partiene – KrF, Senterpartiet, H og Venstre – fikk flere stemmer enn Ap og SV.


Litt flere tall: Venstre fikk 81202 stemmer, men ingen mandater. KrF hadde kun 13436 stemmer bak hvert av sine mandater.

RĂžd Valgallianse fikk 14818 stemmer, men ingen mandater – noe de heller ikke ville gjort med en naturlig sperregrense. FrP fikk 2 mandater med 96797 stemmer. Ap kommer best ut av valgloven, med 6 mandater for mye, og KrF (3), H (2) og Sp (1) vinner  totalt seks mandat pĂ„ valgordningen.


Totaljusteringen (summen av tap/gevinst pga. de ulike elementene i valgordningen), som altsÄ er det reelle 'totaltillegget', gÄr altsÄ til partier fra begge flÞyer.


Sp var ikke fĂžr i neste valg klar for Ă„ samarbeide med Ap i stedet for de borgerlige, men om de hadde gjort det i 1985, ville de sĂžrget for et stĂžrre flertall for et rĂždgrĂžnt samarbeide enn om de hadde samarbeidet med H, KrF, V,  DLF (basert pĂ„ tidligere Venstre-medlemmer) og FrP. Men FrP hadde jo  ikke bundet seg til hĂžyresiden (de stemmer ned HĂžyre regjeringen i allerede i 1986). En bred koalisjon/samlingsregjering ville vĂŠrt en mye bedre lĂžsning i Stortingsperioder som denne - regjeringsskifter midt i en stortingsperiode hĂžrer definitivt med i 'kategorien uforutsigbarhet/mangel' pĂ„ stabilitet.

______________________________

     

STORTINGSVALGET 1981

155 MANDATER

NEI (men riktig flĂžy vinner).

14. oktober 1981: Stortingsvalg. HĂžyre danner regjering med 31,7% av stemmene.

Det dannes nÄ en ren HÞyreregjering (med Willoch som statsminister) selv om de kun fikk 31.7% av stemmene. Det er borgerlig flertall pÄ Stortinget for fÞrste gang siden 60-tallet, sÄ dette er en mindretallsregjering som har stÞtte fra flertallet av stortingsrepresentantene. Regjeringen blir senere utvidet til en koalisjon mellom H, Sp og KrF, som tilsammen har 42.2% av stemmene bak seg. Dette var jo fÞr Senterpartiet bestemte seg for ikke Ä ville sitte i regjering med HÞyre alene. Ap/SV/NKP og RÞd Valgallianse hadde 43.1% av stemmene bak seg. Venstre hadde 3.2%, FrP hadde 4.5% og Borgerlige Felleslister hadde 3.6%.

Ap fikk 6 mandater for mye i 1981, RV tapte ett mandat, og SV tapte 4.  Det var borgerlige felleslister den gang. Mer info senere om den borgerlige mandatfordelingen senere – men selv uten fordeling av mandater fra borgerlige felleslister, hadde V stemmer nok til 5 mandater – de fikk 2. Frp tapte 3.


Felleslister fungerte den gang som en mÄte Ä komme seg rundt sperregrensen pÄ, men de ble snart forbudt, selv om (eller fordi?) denne lÞsningen ga smÄpartiene muligheter de ikke har lengre.

"Ved valget fire Ă„r senere gjĂžr den gamle ordningen med listeforbund en gjesteopptreden, fĂžr utjevningsmandatene lanseres i 1989.”   Kilde



______________________________

STORTINGSPERIODEN 1977-1981

155 MANDATER

Oppdatert 16. desember 2020

NEI

Feil regjering. De borgerlige  fĂ„r flertall av stemmene (52,3%), men igjen ender Ap opp med regjeringen. Oddvar Nordli fortsetter som statsminister.


"Stortingsvalget 1977: Thriller-valg ga «feil» vinner igjen De to rĂžde partiene beholdt flertallet pĂ„ Stortinget, selv  om de fire borgerlige fikk flere stemmer."

Det  var en konvolutt med 50 stemmer i som sĂžrget for at det ble ikke borgerlig valgseier, i fĂžlge bl.a. NRK – men situasjoinen var litt mer kompleks enn som sĂ„.  I 1977 fikk nemlig Ap 10 mandater mer enn de hadde stemmer til. Disse ble bl. a. hentet fra SV og RV, som tapte 7 mandater. Sp tapte to mandater ogsĂ„, men de tilhĂžrte den borgerlige flĂžyen den gangen. De borgerlige felleslistene fikk tilsammen 4,8% i 1977, som skulle tilsi omtrent 7 mandater. Men dengang – som nĂ„ – var jo ikke valgloven verken sĂŠrlig preget av sunn fornuft eller et mĂ„l om proporsjonal fordeling. KrF fikk nemlig 7 mandater mer enn de hadde stemmer til (uten borgelige felleslister) alene. Venstre endte opp med 2 mandater mindre enn de hadde stemmer til, selv om de var med pĂ„ borgerlige felleslister tre steder i landet. HĂžyre, som bare var med pĂ„ borgerlige fellelister i folketynne Nord-TrĂžndelag ende opp med tre mandater mer enn de hadde stemmer til.


Det som egentlig avgjorde valget i 1977 var at valgloven ikke var konstruert for at det skal bli et samsvar mellom de partiene velgerne stemte pĂ„ og hvilke mandater som kom inn pĂ„ Stortinget – akkurat slik det er i dag, over 40 Ă„r senere, hvor en liten tro bestĂ„ende av V, KrF og H sitter i regjering. Disse tre partiene fikk tilsammen 33.6% av stemmene i 2017, er nede pĂ„ 31% nĂ„ (snitt for sept/okt/nov 2020). De  borgerlige, selv inklusiv FrP, har ikke hatt flertall pĂ„ meningsmĂ„linger pĂ„ over to Ă„r, og hadde heller ikke flertall den gangen de vant valget i 2017.


De styrer allikevel landet i klar retning vekk fra det flertallet av velgerne Þnsker. SÄnn gÄr det nÄr man har en ussel og vaklevoren valgordning.



REGJERINGSSKIFTE: 1981

NEI

Regjeringsskifte 4. februar: Ap har altsÄ 37,2% av stemmene - nÄ danner Gro Harlem Brundtland en regjering som bestÄr av 100% Ap-medlemmer.

______________________________


STORTINGSVALGET 1973-1977

155 MANDATER

NEI

Feil regjering.

Den gang var det avisoverskrifter som “Taperen overtar” og "Etter et av de mest sviende valgnederlag i Arbeiderpartiets historie mĂ„ Trygve Bratteli nĂ„ danne regjering”.

Mandat-antallet gikk ved dette valget opp fra 150 til 155. Ap gÄr sterkt tilbake, men Trygve Bratteli leder en ren Ap-regjering med kun 35.3% av velgerne bak partiet.


VG: "Feil" vinner vinner valget. De borgerlige partiene fikk klart flest stemmer, men venstresiden vant valget likevel."


Ap/SV/RĂžd Valgallianse fikk 46,9% av stemmene. Med Senterpartiets 6,8% ville de fĂ„tt et flertall bak seg, men Sp regnet seg som et borgerlig parti den gangen. FrP (som het Anders Langes Parti* helt til Anders Lange dĂžde i 1974) kom brĂ„tt inn pĂ„ Stortinget med hele 5%, mye takket vĂŠre noe som ser ut som pĂ„virkning fra “fremmede makter”. Dette kom, som vi nĂ„ vet, til Ă„ pĂ„virke norsk politikk i sterk grad noen Ă„r senere.


* "Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep” var partiets fulle navn den gangen. Anders Lange var minst like brennende opptatt av noe  helt annet: "Alle som gĂ„r inn for sort flertallsstyre i Syd-Afrika er forrĂŠdere av den hvite rase” har senere blitt et av de mest kjente sitatene fra grunnleggeren av det som ble til det FrP vi kjenner i dag.  


"Carl I. Hagen kom inn pĂ„ Stortinget delvis takket vĂŠre pengestĂžtte fra apartheidregimet i SĂžr-Afrika." (Kilde: – Viser hĂžyresidas flĂžrting med fascisme og diktatur (Dagbladet).


Dagsavisen: “Holder arkivet tett til brystet”.

______________________________

STORTINGSVALGET 1969-1973

150 MANDATER

NEI

Feil regjering. Venstresiden fikk flest stemmer, regjeringen ble borgerlig.  

7. og 8. september: Ap/SF/NKP har fortsatt flertall av stemmene, igjen gĂ„r regjeringen til Borten(/Korvald). SF fikk 3.4% av stemmene, men ingen mandater. NKP fikk 1%, og heller ingen mandater. Ap/SF/NKP har stemmer nok til Ă„ fĂ„ 76 mandater (de har 50.8% av stemmene), men ender opp med 74 mandater til Ap og ingen til SF eller NKP.  

Disse to smĂ„partiene fikk nesten 100 000 stemmer – alle bortkastet. Venstre fikk omtrent 200 000 stemmer og 13 mandater. Ved valget i 2021 kan det kanskje bli omvendt, siden SV, RĂždt og MdG er ofte over sperregrensen pĂ„ mĂ„lingene nĂ„ (2019), mens V og KrF stort sett havner under.

Borten vinner takket vĂŠre skjev mandatfordeling (VG)

______________________________

STORTINGSVALGET 1965-1969  

150 MANDATER

NEI

Feil regjering. Valgsystemet fĂžrer til en hĂžyredreining.

Igjen fĂ„r vi et velgerflertall bak en mulig Ap/SF/NKP-regjering, men det dannes denne gang en borgerlig regjering av H, V, Sp (som den gang regnet seg som et borgerlig parti) og KrF.  Borten blir statsminister selv om flertallet ikke stemte borgerlig: flertallet pĂ„ Stortinget ble borgerlig pĂ„ grunn av en dĂ„rlig valgordning; en som var basert pĂ„ prinsipper som fortsatt (i 2020) bidrar til at feil flĂžy vinner valget.

Litt om taktisk stemming pÄ 60-tallet:

"– Ved dette valget brukte de borgerlige en interessant taktikk: De samarbeidet om ikke Ă„ stille lister i fylker der de visste at de uansett ikke ville komme inn. PĂ„ denne mĂ„ten hĂ„pet de at velgerne ville stemme pĂ„ et annet borgerlig parti. Taktikken fungerte, men den var krevende, forteller historiker og SV-politiker Hans Olav Lahlum (SV). Sosialistisk Folkeparti blir stĂ„ende med de samme to representantene som de fikk i 1961. Men veksten i stemmetall er formidabel – fra 2,4 til 6 prosent. Med dagens valgsystem ville SF ha hoppet opp til 9 mandater." (Kilde)


Statsministeren ble Senterpartiets Per Borten. Partiet hadde 9,9% av stemmene.


______________________________

Stortingsvalget 1961 resultater

FAKSIMILE FRA ARBEIDRHISTORIE 2008

VALGRESULTAT STORTINGSVALGET 1961

150 MANDATER

1961. 150 mandater Stemmer Fikk Mandater Relevant % Ap/SF/NKP Fikk Ap/SF/NKP burde fÄtt Diff. venstresiden Borgerlige fikk Borgerlige burde fÄtt Diff. borgerlige
Arbeiderpartiet 860 526 74 46,762 % 74 70 4
HĂžyre 354 369 29 19,257 % 29 29 0
Senterpartiet 125 643 16 6,828 % 16 10 6
Kristelig Folkeparti 171 451 15 9,317 % 15 14 1
Venstre 132 429 14 7,196 % 14 11 3
Sosialistisk Folkeparti 43996 2 2,391 % 2 4 -2
Norges Kommunistiske Parti 53 678 0 2,917 % 0 4 -4
Borgerligefelleslister 95231 0 5,175 % 8 -8
Andre lister 2902 0 0,158 %
Godkjente stemmesedler 1 840 225 150 100,000 % 76 78 -2 74 72 2

NB – Mandatene fra Borgerlige Felleslister er fordelt til borgerlige partiene (primért Sp).

NEI

ValglĂžsningen fĂžrer igjen til en hĂžyredreining.

Venstresiden fĂ„r tilsammen 52,1% av stemmene. Ap/SF/NKP har stemmer nok til 78 mandater.  Ap sitter fortsatt i regjering, med under  50% av stemmene. NKP fĂ„r flere stemmer enn enn SF, men NKP fĂ„r ingen mandater, mens SF fĂ„r to. Ap danner regjering alene. Riktig flĂžy kommer til makten, men regjeringspartiet har ikke et flertall av stemmer bak seg, og vi fĂ„r en mer hĂžyreorientert regjering enn om SF og NKP hadde fĂ„tt vĂŠre med. Samtidig taper de borgerlige totalt 2 mandater, mens Ap fĂ„r to mandater for mye. SV og NKP fĂ„r i alt 6 mandater for lite.

"Ved valget i 1953 fikk Arbeiderpartiet 46,7 prosent av stemmene og 77 av setene. Denne gangen fÄr de 46,8 prosent av stemmene, men bare 74 plasser. Flere stemmer gir altsÄ fÊrre plasser, enda valgordningen er nÞyaktig den samme." (Kilde)


TO REGJERINGSSKIFTER: 1963

NEI

Regjeringen mÄtte gÄ av pÄ grunn av den sÄkalte Kings Bay-saken. SF stemte for et mistillitsforslag mot regjeringen, og Jon Lyng ble statsminister for cirka fire uker fÞr Gerhardsen var tilbake igjen.


______________________________

STORTINGSPERIODEN 1957-1961

150 MANDATER

18 FEILPLASSERINGER

32.2% av velgerne ble diskriminert, mens Ap, H og Bondepartiet/Senterpartiet fikk 9 mandater for mye.

Riktig flĂžy vant, men...

NEI

Valgordningen fÞrer til nok en hÞyredreining. Ap fÄr 48,3% av stemmene, og danner regjering alene, selv om NKP fikk stemmer nok til 8 mandater. De fikk kun 3, mens Ap fikk fem for mange.

Ap fÄr 78 av 150 mandater med 48,3% av stemmene. NKP fikk 3,4% av stemmene, Ap/NKP fikk altsÄ tilsammen 51,7% av stemmene. Ap fortsetter med ren Ap-regjering.

"Med landsfader Einar Gerhardsen tilbake pÄ statsministerkontoret sitter Arbeiderpartiet trygt. 48,3 prosent av stemmene er en solid etterkrigsrekord, og de beholder det rene flertallet pÄ Stortinget." (Kilde)

Riktig flĂžy vant, men valgordningen fĂžrte til en hĂžyredreining sammenlignet med om Ap hadde dannet en regjering med NKP.  Ap fikk 6 mandater for mye, NKP og KrF tapte 4 mandater hver. Et argument for ikke Ă„ ha med NKP i regjeringen er at en regjering med kun Ap tar mer hensyn til at en stor andel av velgerne verken ville  ha Ap eller NKP i regjering – noe som selvsagt mĂ„ tas hensyn til ogsĂ„.  Uansett burde ingen av velgerne diskrimineres.


Stortingsvalg 1957 % Mandater med lik stemmerett for alle Fikk mandater Valgloven tar/gir mandater
KrF 10,2 16 12 -4
V 9,6 16 15 -1
H 16,8 27 29 2
Borgerlige F.L. 2,9 0
Ap 48,3 72 78 6
Bondepartiet 8,6 14 15 1
NKP 3,4 5 1 -4

Stemmene til de borgerlige felleslistene fordelt pÄ partiene som inngikk i dette listesamarbeidet.

______________________________


1953-1957

150 MANDATER

NEI

12. oktober: Tredje stortingsvalg etter krigen. Valgordningen fÞrer til en enda en hÞyredreining. Torp sitter fortsatt som statsminister uten flertallet av velgerne bak seg. Styringstillegget/delingstallet pÄ 1.4 var nÄ innfÞrt, og den sÄkalte Bondeparagrafen var avskaffet. Den forrige ordningen var enda mer udemokratisk, da ville Ap fÄtt 92 mandater selv om de kun hadde nok stemmer til 72. Torp fortsetter.

"Oppslutningen Ăžker fra 45,7 til 46,7 prosent, og antall plasser pĂ„ Stortinget synker  fra 85 til 77 av 150." (Kilde)


Ap beholder altsÄ flertallet pÄ Stortinget. NKP hadde stemmer nok til 8 mandater, men fÄr 3. Ap har stemmer nok til 70 mandater, men fÄr 77.


SKIFTE AV STATSMINISTER: 1955

NEI

22 januar - Gerhardsen overtar etter Torp, og sitter helt til 1963. Ap Þnsket Ä skifte statsminister, og beholdt rent flertall pÄ Stortinget selvom de ikke hadde rent flertall under valget.

____________________________

1949-1953

150 MANDATER

NEI

Nytt valg. Ap fÄr 17 mandater for mye, NKP fÄr 9 mandater for lite. Valgordningen fÞrer til en hÞyredreining.

Ap har 56,7% av mandatene med 45,6% av stemmene. Om man slĂ„r sammen stemmene til NKP og Ap ville de tilsammen fĂ„tt et flertall pĂ„ Stortinget (NKP fikk 5,9%), men ikke bare kom ikke NKP i regjering  â€“ de kom ikke inn inn pĂ„ Stortinget heller. Ap hadde stemmer nok til Ă„ fĂ„ 68 mandater, men fikk 85 (av 150). Kanskje det var derfor de, selv om de hadde under halvparten av stemmene, kunne innfĂžre styringstillegget/delingstallet pĂ„ 1.4, som ga ekstramandater til dem selv.  (Ap ville opprinnelig at det skulle vĂŠre pĂ„ 1.5)


Ap hadde altsĂ„ stemmer til Ă„ fĂ„ fĂŠrre mandater enn de fikk, men de fikk flertall pĂ„ grunn av valgordningen – og brukte dette flertallet til Ă„ innvilge seg selv andre fordeler (styringstillegget); et vedtak smĂ„partier som NKP sikkert ikke ville gĂ„tt med pĂ„. Dette hadde ikke gĂ„tt om de ikke hadde fĂ„tt 17 mandater for mye av i gave fra valgordningen.


"Valgordningen i 1949 var nĂ„delĂžs mot smĂ„partiene: Kommunistene fikk ikke en eneste representant pĂ„ Stortinget. [
] Fra forrige valg gĂ„r Norges Kommunistiske Parti ned fra 11,9 til 5,8 prosent av stemmene – og fra 18 til null representanter pĂ„ Stortinget. Stortingsvalget 10. oktober 1949 er fĂžrst og fremst en parademarsj for Arbeiderpartiet. De blir stĂžrste parti i samtlige fylker, og Ăžker oppslutningen fra 41,0 til 45,7 prosent av stemmene. PĂ„ Stortinget fĂ„r de et svĂŠrt komfortabelt flertall med 85 av 150 mandater.

Valget i 1949 er det siste valget med den gamle valgordningen der man skiller mellom byer og landdistrikter. I lĂžpet av denne valgperioden vedtar Stortinget en ny valgordning der hvert fylke er en valgkrets. Skjevfordelingen mellom by og land blir mindre, men fortsatt er spredtbygde fylker overrepresentert." (Kilde)


Dette var siste valg med Victor D’Hondts (1842-1901) sin metode. Denne metoden favoriserte store partier, og ble erstattet av St. LagĂŒes metode, som til gjengjeld ble modifisert slik at den ogsĂ„ favoriserte store partier.

Det eneste partiet som fikk mer enn 17-18% i 1945 og 1949 var Ap, som fikk 41%/45,6%.


REGJERINGSSKIFTE: 1951

NEI

19. november: Ap-regjeringen gikk av, og Oskar Torp ble sjef for en ny Ap-regjering. Gerhardsen Ăžnsket avlĂžsning.

______________________________

STORTINGSPERIODEN 1945-1949

150 MANDATER


Ja – bred koalisjon (fĂžrst ja, sĂ„ nei – selv om Gerhardsen ville fortsette med samlingsregjering-prinsippet)


25 juni - Einar Gerhardsens fþrste regjering var en samlingsregjering. Det var representanter fra Ap, H, Bondepartiet (Senterpartiet), V, NKP og Hjemmefronten i regjeringen – som kun var ment som en overgangsregjering inntil neste valg. Fordi regjeringen blir en samlingsregjering har den stþtte fra mer enn halvparten av velgerne.


"– Gerhardsen Ăžnsket egentlig Ă„ viderefĂžre det brede politiske samarbeidet fra den provisoriske samlingsregjeringen sommeren 1945. Han foreslo i landsstyret Ă„ invitere NKP, Venstre og KrF til et samarbeid.” (Kilde.)


NEI

5. november samme Ă„r

Stortingsvalg. Riktig flÞy vinner, men Norge fÄr en ettparti-regjering. Valgordningen fÞrer til en hÞyredreining. Gerhardsens andre regjering var derfor regjering med mindre enn halvparten av stemmene i ryggen. Et enda bredere samarbeid i regjering ville kanskje vÊrt enda mer nyttig.


"D’Hondts metode, som Norge bruker i Ă„rene fra 1919 til 1949, gir de stĂžrste partiene en solid fordel i opptellingen. Og siden Arbeiderpartiet er aller stĂžrst, er det de som tjener mest pĂ„ denne skjevheten.

Arbeiderpartiet fĂ„r 41 prosent av stemmene ved valget i 1945, og dette holder akkurat til flertall pĂ„ Stortinget: 76 av 150 representanter.” (Kilde)

KOMMENTAR: Vi gikk senere over til Ă„ benytte Sainte-LaguĂ«s metode, men ved Ă„ bruke en modifisert versjon av den som nesten ingen andre  land bruker – i hvert fall ikke kombinert med en hĂžy sperregrense*, hadde vi fortsatt et system som helt klart favoriserte store partier.

Norges Kommunistparti fikk 11,9% av stemmene - en endring pÄ +11,6 siden forrige valg. Ap og NKP fikk altsÄ totalt 52.6% av stemmene, sÄ riktig flÞy vinner. Ap og NKP hadde stemmer nok til Ä fÄ 79 mandater. Ap fikk 76 og NKP 11 mandater, men fordelingen dem i mellom burde vÊrt 62 til Ap og 18 til NKP. Ap fÄr altsÄ 14 mandater for mye.

* Se ogsÄ Styringstillegget: Norge og Irak vs. resten av verden