KatrĂn JakobsdĂłttir (Left-Green Movement), statsminister pĂ„ Island siden 2017
Island har kun tre feilplasserte mandater â og en venstregrĂžnn statsminister
13. februar 2021. Oppdatert 15. april 2021.
Norge kunne â og burde â vĂŠrt et foregangsland innen demokrati, lik stemmerett til alle og menneskerettigheter generelt. Som nasjon har vi hittil vist stor interesse for Ă„ vĂŠre et forbilde pĂ„ mange omrĂ„der â bare ikke pĂ„ det omrĂ„det som har med lik rett til Ă„ pĂ„virke hvem som havner pĂ„ Stortinget. PĂ„ det omrĂ„det ser mange ut til (av ren egeninteresse, siden deres eget parti tjener pĂ„ denne diskrimineringen) Ä trives med at vi er langt bak i kĂžen.
Selv om man ikke gĂ„r til de landene i verden som har hĂžyest grad av proporsjonalitet og lik/reell stemmerett for alle, har Norge mye Ă„ lĂŠre av andre â bl.a. av vĂ„re naboland. Vi har tidligere nevnt bĂ„de Danmark og Sverige, av flere grunner â og denne gangen har turen kommet til Island â kjent som det eldste overlevende parlamentet i verden.
Det Ă„ komme inn i et lands parlament har selvsagt mye med Ă„ oppnĂ„ makt Ă„ gjĂžre, men kanskje er den Ăžkte ytringsfriheten som fĂžlger med et parlaments-taburett noen ganger minst like viktig â i hvert fall i begynnelsen av et partis parlament-karriere. I Norge er det fortsatt mange som ivrer etter Ă„ holde MDG nede med sperregrenser og andre uredeligheter, men i Sverige kom Miljöpartiet De Gröna inn i Riksdagen allerede i 1988; og i dag har de seks ministere i regjeringen. Island gĂ„r lengre: der har Vinstrihreyfingin â GrĂŠnt FramboĂ° (Left-Green Movement) statsministeren og to andre ministere. Vinstrihreyfingin â GrĂŠnt FramboĂ° er ikke et direkte sĂžsterparti til MDG, ettersom det er definert bĂ„de som et grĂžnt parti og et venstreorientert parti, noe MDG ikke er.
ForĂžvrig â dette er ikke et forslag om at vi bĂžr ha Lan Marie Berg eller Une Bastholm som statsminister etter Ă„rets valg â dette handler om slutte med under-representasjonen av vĂ„re egne politiske minoriteter. Uten Ă„ gjĂžre det vil vi nemlig aldri nĂ„ idealet om at alle stemmer skal vĂŠre like mye verdt â eller forhindre at feil flĂžy vinner valget.
I Danmark har man ikke bare en sperregrense pĂ„ 2%, kriteriene for Ă„ fĂ„ utjevningsmandater er ogsĂ„ mer fair enn i Norge, og lik den vi har sett i endel andre land: Har man fĂ„tt inn en distriktsrepresentant i ett av valgdistriktene, er man ogsĂ„ sikret Ă„ bli med i konkurransen om utjevningsmandater. Dette er Ă„rsaken til at man ser noe i danske valgresultat man sjelden ser i Norge â nemlig at et parti kommer inn med 4 eller 5 mandater nĂ„r de har oppslutning nok til Ă„ fĂ„ sĂ„ mange mandater. Det er jo nettopp partiene i den stĂžrrelsesorden som er mest diskriminert i Norge, det er ikke mikropartiene â de ville uansett ikke kommet over den naturlige sperregrensen.
Ved siste valg i Danmark kom tre partier med henholdsvis 2,3%, 2,3% og 2,9% inn med henholdsvis 4, 4 og 5 mandater*. Det er 40 Är siden noen kom inn med fire mandater i Norge. Ingen har kommet inn med 5 mandater, i hvert fall ikke pÄ over 100 Är. Sist noen kom inn med 3 mandater var i 1953. Etablerte smÄpartier har en lang og tung historikk med diskriminering i Norge.
PĂ„ Island har de bare 63 parlamentsmedlemmer â I Norge har vi 169. (Danmark har 175 + fire minoritetsmandater fra FĂŠrĂžyene og GrĂžnland.) NĂ„ kunne vi selvsagt analysert Islands mandatfordeling ved hjelp av ulike metoder â som eksempelvis Gallagher-indeksen. Men flere av disse metodene har svakheter, og de pĂ„virkes ogsĂ„ av mandatantall: det er lettere Ă„ fĂ„ gode score med Gallaghers indeks om man har mange medlemmer i et parlament. Metoden vi har brukt mest pĂ„ valgordningen.no handler derfor om hvor mange feilplasserte mandater vi ender opp med.
Et mandat som fĂ„r stemmer nok til til Ă„ fĂ„ inn et mandat, men som ikke kommer inn pĂ„ Stortinget regnes som et feilplassert mandat, og det samme gjelder et mandat som kommer inn uten Ă„ vĂŠre folkevalgt. Vedkommende er nemlig âvalgt innâ av valgloven, og ikke av velgerne. De eksempelvis 80 000 bortkastede stemmene som dette mandatets parti âblir straffet medâ (de blir ikke straffet med mandatene, men med at de fleste stemmene til partiet ugyldiggjĂžres), og som burde resultert i 4-5 flere mandater til dette partiet gĂ„r i stedet til deres meningsmotstandere. Ikke-folkevalgte stortingsmedlemmer kvalifiserer helt klart til begrepet âfeilplassertâ.
De som har fulgt med pÄ vÄre analyser av valg og meningsmÄlinger vet at vi i Norge har mange feilplasserte mandater. Vi har vÊrt oppe i 30-tallet flere ganger, tallene er generelt hÞyere nÄ enn de har vÊrt ved vÄre siste valg. VÄr valglov er nemlig verken laget for Ä fungere under alle politiske forhold eller for de forhold vi har i dag, med fire partier nÊr sperregrensen og tre som er omtrent like store.
NĂ„ utmerker ikke Island seg som et land med spesielt gode vilkĂ„r for politiske minoriteter, de er faktisk det landet i Norden med hĂžyest sperregrense. NĂ„r Island har en statsminister fra det som tilsvarer en blanding av MDG, RĂždt og SV her, er det ikke et 'smĂ„parti' vi snakker om. Vinstrihreyfingin betyr 'venstrebevegelsen', og GrĂŠnt betyr grĂžnt â dette er et miljĂžorientert og venstreorientert parti, med trykk pĂ„ 'et': Venstre/miljĂžsiden pĂ„ Island er ikke delt opp i tre partier slik den er i Norge, med SV, R og MDG. Det er derfor venstre/miljĂžbevegelsen virker sĂ„ sterk pĂ„ Island. De fikk 16,9% i 2017, og SV/MDG/R fikk 11,4% i Norge samme Ă„r â men gjennomsnittet av mĂ„lingene for januar 2021 viser at SV/MDG/R nĂ„ ogsĂ„ har en oppslutning pĂ„ over 16%.
Burde disse tre norske partiene slÄ seg sammen for Ä omgÄ sperregrenser, styringstillegg osv? Det har valgordningen.no ingen synspunkter om, dette stedet handler ikke om politikk, men om menneskerettigheter i Norge, og da spesifikt det at alle mÄ ha rett til, pÄ lik linje med andre, Ä pÄvirke hvem som skal styre landet. (Grunnen til at det er sÄpass mange negative kommentrer til FrP som det faktisk er her, er at FrP har vÊrt de ivrigste til Ä motarbeide muligheten for Ä at alle stemmer skal vÊre like mye verdt.)
Noen vil kanskje hevde at MDG, SV og RÞdt har seg selv Ä takke fordi de har oppnÄdd sÄ lite makt som de har. Man kan kanskje argumentere for at et samlet venstre/miljÞ-parti vil komme bedre ut av bÄde sperregrensen og den sperregrensen vi kaller styringstillegg, men nÄ er det jo slik at styringstillegget, sperregrensen og de andre hindrene i valgloven er helt uinteressante om man ser pÄ dem isolert. Man mÄ se pÄ hvordan disse ordningen fungerer samlet, og det har vist seg flere ganger at partier som ligger rundt eller litt over 10% ikke fÄr ekstramandater. SÄnn er det med en defekt valgordning.
SV/MDG/R ville selvsagt ikke blitt hindret av sperregrensen om de hadde vĂŠrt ett parti i stedet for tre, men det kommer nok aldri til Ă„ skje.
Tilbake til Island: vi har kun sett pÄ innevÊrende Allting-periode, og der er det tre feilplasserte mandater:
Island: 2017-valg | % | Mandafordeling 2017 | Mandatfordeling med lik stemmerett | Tap/gevinst |
---|---|---|---|---|
Independence Party SjĂĄlfstĂŠĂ°isflokkurinn |
25,2 % | 16 | 16 | 0 |
Left-Green Movement Vinstrihreyfingin â grĂŠnt framboĂ° |
16,9 % | 11 | 10 | 1 |
Pirate Party PĂratar |
9,2 % | 6 | 6 | 0 |
Progressive Party FramsĂłknarflokkurinn |
10,7 % | 8 | 7 | 1 |
Reform Party ViĂ°reisn |
6,7 % | 4 | 4 | 0 |
Bright Future Björt framtĂĂ° |
1,2 % | 0 | 0 | 0 |
Social Democratic Alliance Samfylkingin jafnaĂ°armannaflokkur Ăslands |
12,1 % | 7 | 8 | -1 |
Centre Party MiĂ°flokkurinn |
10,9 % | 7 | 7 | 0 |
The People's Party Flokkur fĂłlksins |
6,9 % | 4 | 4 | 0 |
99,8 % | 63 | 63 | 3 feil |
Partiet med 1.2% av stemmene fÄr ingen mandater siden de havner under den naturlige sperregrensen.
Uten Ă„ gĂ„ i detalj om den islandske valgordningen, er det en del som tyder pĂ„ at de ikke lider av David/Goliat-komplekset i samme grad som oss. I Norge tillater (og forĂ„rsaker) jo valgloven, pĂ„ flere mĂ„ter, at kjempene fĂ„r lov til Ă„ banke opp de smĂ„. De to partiene som fikk ett mandat for mye pĂ„ Island var det venstreorienterte miljĂžpartiet og et senter/hĂžyre-parti. Det eneste partiet som fikk et mandat for lite var sosialdemokratene, med sine 12.1%. Dette har antakelig Ă„ gjĂžre med en mangel pĂ„ en nasjonal parti-utjevning for partier som under- eller over-representeres fra de ulike valgdistriktene. En av grunnene til at Island fĂ„r bare 3 feilplassert mandater er at er sĂ„ fĂ„ â Island har bare 365 000 innbyggere. En annen grunn er at det bare er 63 medlemmer i det islandske parlamentet. 3 feilplassert mandater pĂ„ Island tilsvarer 8 feilplasserte mandater her, men Norge ligger langt over det nivĂ„et.
Venstre/miljÞpartiet pÄ Island er altsÄ for tiden stÞrre en sosialdemokratene der, og ikke noe 'smÄparti'. Det er ogsÄ et annet forhold som skiller Island fra Norge: de har en bred samlingsregjering. Den bestÄr av tre partier: Framsóknarflokkurinn (The Progressive Party) , som er et senter-hÞyre populistparti med rÞtter bl.a. i to bondeparti, det liberalkonservative SjålfstÊðisflokkurinn (Independence Party) og Left-Green Movement, som jo er bÄde rÞdt og grÞnt.
NĂ„ kan man jo spĂžrre seg om det er en god ide Ă„ la statsminister-posisjonen gĂ„ til et venstreorientert miljĂžparti med bare 16,9% av stemmene, men Left-Green movement er det nest stĂžrste partiet pĂ„ Island, og KatrĂn JakobsdĂłttir ble i 2017 statsminister etter en lang periode med mye ustabilitet, hvor et par av statsministerne satt bare i noen uker.
Neste valg pÄ Island er 14 dager etter vÄrt stortingsvalg i september.
* Hvis noen etter Ă„ ha lest denne setningen tenker at de gjerne skulle visst hvilke partier dette gjelder, for deretter Ă„ gjĂžre seg opp en mening om hvorvidt du syns det er en god eller dĂ„rlig ide Ă„ slippe inn partier med 2-3 prosents oppslutning, er de nok relativt normale. Men ikke desto mindre â her bĂžr Den gylne regel ringe en bjelle. Om man ikke syns det er greit at man â eller sitt favorittparti â ble diskriminert (fordi andre ikke hadde sansen for dette partiets verdier, fordi partiet representerte en minoritet el.l.) er det kanskje pĂ„ tide Ă„ tillate andre partier, uansett stĂžrrelse og holdninger, bli rettmessig representert ogsĂ„ â sĂ„ sant partiet da ikke oppfordrer til vold, rasisme, brudd pĂ„ menneskerettigheter, diskriminering el.l.