Stortingsvalget 2017: hva gikk galt?

2017-valget endte, som norske valg ofte gjĂžr, med at flĂžyen som fikk fĂŠrrest stemmer vant valget – takket vĂŠre vĂ„r ubrukelige valgordning. Ap burde fĂ„tt statsministeren den gang, men fikk det ikke pga. elementer i valgloven de stemte for den gangen de tjente enda mer pĂ„ valglovens forskjellsbehandling enn de gjĂžr i dag.  For slik valgloven faktisk oppfĂžrer seg, har den to hovedingredienser: forskjellsbehandling – og det Ă„ motarbeide politiske minoriteter. Hvilke endringer mĂ„ til for Ă„ Ăžke graden av rettferdighet og demokrati i valgloven? Utjevningsmandat-ordningen lĂžser nemlig ikke vĂ„re problemer – I 2017 gikk 15 av de 19 utjevningsmandatene til partier som endte opp med Ă„ fĂ„ inn flere mandater enn de hadde stemmer nok til Ă„ fĂ„ inn.

I dette oppslaget, som er en fortsettelse av vÄr oversikt over tidligere stortingsvalg, brukes 2017-tallene for Ä vise hvordan si kan unngÄ Ä fortsette med at feil regjering ofte ender med makten i Norge.

FAKSIMILE FRA NRK.NO

Parti Stemmer Andel av stemmer som fÞrte til mandat* Fikk mandater Burde hatt mandater Fikk for mange/fÄ mandater
Arbeiderpartiet 800 947 27,88 % 49 47 2
HĂžyre 732 895 25,51 % 45 43 2
Fremskrittspartiet 444 681 15,48 % 27 26 1
Senterpartiet 302 017 10,51 % 19 18 1
Sosialistisk Venstreparti 176 222 6,13 % 11 10 1
Venstre 127 910 4,45 % 8 8 0
Kristelig Folkeparti 122 797 4,27 % 8 7 1
MiljĂžpartiet De GrĂžnne 94 788 3,30 % 1 6 -5
RĂždt 70 522 2,45 % 1 4 -3
*Totalt antall stemmer til partier som kom inn pÄ Stortinget 2 872 779 100,00 % 169 169

Kommentarer til tabellen

Kolonnen "Burde hatt mandater" i tabellen over  er basert pĂ„ en valgordning med en naturlig sperregrense*, men uten andre sperregrenser, styringstillegg eller lignende. Tallene i tabellen kan kombineres med et hvilket som helst antall mandater til valgdistriktene, ettersom ideen bak tabellen (og denne nettsiden) er at den endelige fordelinger av mandater til hvert parti alltid mĂ„ justeres slik at den stemmer med den andel hvert parti fikk av gyldige stemmer. Spesielt nĂ„r det gjelder 'kampen mellom flĂžyene', sĂ„ er det viktig Ă„ huske at det i siste instans er uvesentlig hvordan hver av hindrene (sperregrensen, utjevningsmandat-ordningen etc) slĂ„r ut: det viktige er hvordan de fem problem-makerne fungerer sammen. Tabellen over viser at dersom vi begrenser oss til Ă„ se pĂ„ hvordan valgloven pĂ„virker hvilken flĂžy som ender opp med Ă„ komme i regjering, handler ikke valgloven om Ă„ skape styringsdyktig flertall. Rent flĂžy-messig nuller jo de to ekstramandatene til HĂžyre ut de to ekstramandatene til Ap. FrPs ene ekstramandat nuller ut ekstramandatet til Sp. Ekstramandatet til SV nuller ut ekstramandatet til KrF. Det som fĂžrte til at feil flĂžy vant valget i 2017, var at MdG/R tapte tilsammen 8 mandater. Ved neste valg er det kanskje V og KrF som taper et hĂžyt antall mandater. Det var en Facebook-kampanje rett fĂžr 2017-valget som oppfordret venstresiden og miljĂžentusiaster til Ă„ stemme pĂ„ SV i Oslo, fordi ellers kunne man risikere at FrP fikk det mandatet. Om det var denne kampanjen som fĂžrte til at en del SV-ere og MdG-ere stemte pĂ„ SV vites ikke, men tallene over viser uansett at valgloven ikke handler om Ă„ skape stabilitet, forutsigbarhet eller om Ă„ gi ekstramandater til den flĂžyen som ender opp med Ă„ styre landet. Sistenevnte sier seg selv, fordi de selv ganske sent i opptellingen er uvisst om det dukker opp noen tall fra en omrĂ„de som kan snu hele situasjonen opp/ned.


Svensken, dansken og nordmannen

Slik valgloven faktisk oppfĂžrer seg, har den to hovedingredienser: forskjellsbehandling – og det Ă„ motarbeide politiske minoriteter. MdG er ikke et nytt parti, det ble dannet for over 30 Ă„r siden. De ble ikke holdt nede som parti fordi de var nye, eller fordi de var ekstremistiske - de ble holdt nede fordi de tapte mandater kanskje bĂ„de pga. sperregrensen, fylkesgrensene, styringstillegget og arealtillegget som jo som kjent diskriminerer Oslo-distriktet, der bĂ„de MdG og R stĂ„r sterkt. Hadde de fĂ„tt 4,0% i stedet for 3.3% (tabellen tar kun effektive stemmer i betraktning), ville de nok ha fĂ„tt 5 mandater til, men det er ikke helt sikkert at de ville fĂ„tt det, bl.a. fordi SV, V og KrF ogsĂ„ kom over sperregrensen, og hadde dermed brukt 15 av de 19 utjevningsmandatene. Med kun 4 utjevningsmandater igjen, kunne jo ikke MdG/R fĂ„tt 8. Om fem smĂ„partier kommer rett over sperregrensen og ellers ville fĂ„tt kun ett distriktsmandat hver, ville man hatt behov for 35 utjevningsmandater, men...


‱  om vi skulle Ăžkt antallet utjevningsmandater til 30 eller 40 ville det blitt mye vanskeligere for smĂ„partiene Ă„ fĂ„ inn et eneste distriktsmandat (og de ville kanskje heller ikke fĂ„ inn et eneste utjevningsmandat heller).

‱ det er ikke bare smĂ„partiene som fĂ„r utjevningsmandater - som vi sĂ„ i 2017 fikk jo hverken MdG eller RĂždt utjevningsmandater.


Seks av utjevningsmandatene gikk til SV (som endte opp med ett mandat for mye), tre gikk til HÞyre (som endte opp med to mandater for mye), fire gikk til Venstre, 5 til KrF (som endte opp med et mandat for mye), og ett gikk til Senterpartiet (som dermed endte opp med et mandat for mye). Ja, du leste riktig: fire av partiene som skulle hjelpes til Ä fÄ det antall mandater de burde fÄ, endte med Ä fÄ flere mandater enn de hadde stemmer nok til. I 2017 gikk 15 av de 19 utjevningsmandatene til partier som endte opp med Ä fÄ inn flere mandater enn de hadde stemmer til.


Vi har en elendig valglov. Om du sjekker mandatfordelingen i Sverige og Danmark, ser du fort at vi ligger langt etter vÄre naboland nÄr det gjelder proporsjonal representasjon. For ordens skyld: Det finnes andre land med bedre valgordninger enn Sverige og Danmark (inklusiv flere land som ikke har sperregrense i det hele tatt), men Sverige og Danmark ender opp med en mandatfordeling som er mye mer rettferdig enn den vi ender opp med her.


Se ogsÄ: "En stemme bÞr telle like mye uansett hvor den er avgitt. Og slik er det jo ikke i Norge, sier RÞhnebÊk".

Det verste med 2017-valget var ikke at de rĂždgrĂžnne fikk flest stemmer kombinert med at de blĂ„ endte opp med regjering og statsminister. Dette er selvsagt ille  i seg selv, men det som illustrerer best hvor defekt vĂ„r valglov er, er at den blĂ„ flĂžyen endte opp med mange flere mandater enn den rĂždgrĂžnne, selv om den rĂždgrĂžnne (inklusiv MdG) fikk flest stemmer.


Den norske valgloven, eller rettere: mangel pĂ„ en ordning der man sĂžrger for at fordelingen av mandater pĂ„ Stortinget stemmer med prosentandelen stemmer hvert parti har fĂ„tt – fĂžrer jo til at de store partiene fĂ„r ekstramandater. Om man finner noen som mener at valgloven er god og gjennomtenkt, kan man jo – med utgangspunkt i tabellen over – spĂžrre om hvordan styringstillegget slo ut. StĂžttet det den flĂžyen som burde ha vunnet valget, eller den som vant valget? Hvorfor fĂ„r SV og KrF ett mandat for mye, hvis poenget er Ă„ styrke de store partiene? Hvorfor er det riktig at MdG og R skal tape i alt 8 mandater? Hvis noen svarer at alle elementene i valgloven er skapt pĂ„ en slik mĂ„te at sluttresultatet alltid vil gi mening, sĂ„ lyver de – eller sĂ„ vet de ikke hva de snakker om. Valgloven er et kroneksempel pĂ„ forskjellsbehandling; pĂ„ at alle ikke er like for loven.


Slik valgloven faktisk oppfĂžrer seg, har den to hovedingredienser: forskjellsbehandling – og det Ă„ motarbeide politiske minoriteter.


Det er tross alt er enkelt Ă„ lage en valgordning...

‱ som sþrger for at riktig flþy – den med flest stemmer – alltid kommer i regjering. Slik er det definitivt ikke i dag,

‱ hvor mandatene fordeles proporsjonalt riktig mellom partiene (en stor forbedring sammenlignet med dagens lþsning)

‱ der distriktene fĂ„r akkurat det antall mandater vi mener de bĂžr ha – og det gjĂžr de uten at det gĂ„r ut over muligheten for Ă„ fĂ„ til en helt proporsjonalt riktig partifordeling pĂ„ landsbasis

‱ der velgere i tynt befolkede omrĂ„der ikke mĂ„ representeres av partier med veldig lite lokal stĂžtte

‱ der det antall velgere som skal til for Ă„ fĂ„ inn eksempelvis et HĂžyre eller MdG-mandat vil vĂŠre omtrent det samme antall som mĂ„ til for Ă„ fĂ„ inn et FrP- Ap- eller Senterparti-mandat

‱ som tar det hensyn til Grunnloven som den ikke bare er pĂ„lagt Ă„ ta, men som all sunn fornuft tilsier at den bĂžr ta: Ingen velgere mĂ„ utsettes for unĂždvendig eller urimelig forskjellsbehandling.


Det det skorter pÄ er viljen til Ä skape en valglov som ikke forskjellsbehandler velgerne.


Alternative utfall av samme valgresultat

Takket vĂŠre en nyttig tabell her er det lett Ă„ vurdere en bedre lĂžsning – sĂ„kalt dobbeltproporsjonal fordeling – som tar hensyn til bĂ„de mandatfordeling mellom partiene og antall mandater vi Ăžnsker Ă„ ga fra hvert distrikt.


A)

Den fÞrste av vÄre sammenligninger av ulike mulige lÞsninger benytter seg av samme arealfaktor, delingstall og styringstillegg og sperregrense-prosent* som i dag.

Legg merke til at Finnmark fortsatt har 5 mandater, men et av dem er fra HĂžyre - som hadde stor stĂžtte der i 2017, og ikke Venstre, som hadde liten stĂžtte i Finnmark. Venstre fikk siste-representanten fra Finnmark i 2017.

A H FrP Sp SV V KrF Total
Østfold 3 2 2 1 0 0 1 9
Akershus 4 6 3 1 1 2 1 18
Oslo 6 5 2 0 2 3 1 19
Hedmark 3 1 1 2 0 0 0 7
Oppland 3 1 1 2 0 0 0 7
Buskerud 3 3 1 1 1 0 0 9
Vestfold 2 3 1 0 1 0 0 7
Telemark 2 2 1 1 0 0 0 6
Aust-Agder 1 1 1 0 0 0 1 4
Vest-Agder 2 2 1 0 0 0 1 6
Rogaland 3 4 3 1 1 1 1 14
Hordaland 4 5 3 1 1 1 1 16
Sogn og Fjordane 1 1 0 2 0 0 0 4
MĂžre og Romsdal 2 2 2 1 0 0 1 8
SĂžr-TrĂžndelag 4 2 1 1 1 1 0 10
Nord-TrĂžndelag 2 1 1 1 0 0 0 5
Nordland 2 2 2 2 1 0 0 9
Troms 2 1 1 1 1 0 0 6
Finnmark 1 1 1 1 1 0 0 5

*Grunnen til at R og MdG ikke er representert i det hele tatt, er at sperregrensen her er satt til Ă„ gjelde pr. fylke. Dermed fĂ„r de ikke en gang de to mandatene de ble avspist med i 2017. Tro det eller ei, men det er faktisk enkelte politikere som mener at vi skal ha en konstruert sperregrense (pr. fylke) i stedet for eller i tillegg til sperregrensen som gjelder pĂ„ nasjonalt nivĂ„ – og i tillegg til alle de andre delene i valgloven som forskjellsbehandler velgere.


B)

Her er samme settinger som over benyttet, men arealfaktoren er avviklet og erstattet med et minimumsantall mandater (4) fra hvert fylke.

Og igjen - siden det faktisk finnes noen som mener at Valglovutvalget/Stortinget mĂ„ vurdere Ă„ innfĂžre en fylkesvis sperregrense i tillegg til den nasjonale (se dette innslaget, skrevet av pollofpolls.no's Johan Giertsen (som ogsĂ„ sitter i Valglovutvalget), tar vi ogsĂ„ i denne oversikten en slik begrensing med i beregningene. Et forslag som holder partier som MdG, KrF, SV, RĂždt og SV utenfor Stortinget i enda stĂžrre grad enn i dag (og tidligere Ă„r) vil selvsagt fĂžre til  massive protester. Vi snakker tross alt om et alvorlig overgrep mot demokratiske spilleregler, mot ytringsfrihet og menneskerettigheter. En grunn til at noen politikere Ăžnsker dette, er vel at spesielt MdG og RĂždt stĂ„r sterkere enn fĂžr, og begge partiene har slik det ser ut nĂ„ gode mulighet til Ă„ komme over den nasjonale sperregrensen pĂ„ 4% i 2021. Dette er det  krefter i nĂŠringslivet som ikke er sĂ„ glade for, og om MdG/R fortsetter Ă„ ha stor oppslutning (som ikke er usannsynlig, bl.a. fordi tilsvarende partier i mange andre land har god oppslutning), sĂ„ er vel enda et hinder for smĂ„partiene (det finnes fem allerede) den eneste muligheten til Ă„ holde disse partiene utenfor den demokratiske prosessen.

Se ogsÄ Sammensetningen i Valglovutvalget, del 1.

Fylke A H FrP Sp SV V KrF Total
Østfold 3 2 2 1 1 0 0 9
Akershus 5 6 3 1 1 2 1 19
Oslo 7 6 2 0 2 3 1 21
Hedmark 2 1 1 2 0 0 0 6
Oppland 3 1 1 1 0 0 0 6
Buskerud 3 2 2 1 1 0 0 9
Vestfold 3 3 1 1 0 0 0 8
Telemark 2 2 1 1 0 0 0 6
Aust-Agder 1 1 1 0 0 0 1 4
Vest-Agder 2 2 1 0 0 0 1 6
Rogaland 3 4 3 1 1 1 2 15
Hordaland 4 5 3 1 2 1 1 17
Sogn og Fjordane 1 1 0 2 0 0 0 4
MĂžre og Romsdal 2 2 2 1 0 0 1 8
SĂžr-TrĂžndelag 4 2 1 1 1 1 0 10
Nord-TrĂžndelag 1 1 1 1 0 0 0 4
Nordland 2 2 1 2 1 0 0 8
Troms 1 1 1 1 1 0 0 5
Finnmark 1 1 1 1 0 0 0 4

C)

Samme settinger som over, men med en sperregrense pÄ 2%.

EuroparÄdet anbefaler alle land Ä ha en sperregrense pÄ maksimum 3%, men alt over 2% kan aktivt fÞre til at vi fortsetter som Europamestere i mindretallsregjeringer. Det finnes 600-700 millioner som lever i land med lavere sperregrense enn Norge, eller ingen sperregrense i det hele tatt.

Se ogsÄ: Styringstillegget: Norge og Irak vs. resten av verden

Fylke A H FrP Sp SV V KrF MdG R Mandater
Østfold 3 2 2 1 0 0 1 0 0 9
Akershus 5 5 3 1 1 2 0 1 1 19
Oslo 5 5 2 0 2 2 1 2 2 21
Hedmark 2 1 1 2 0 0 0 0 0 6
Oppland 3 1 1 1 0 0 0 0 0 6
Buskerud 3 2 1 1 1 1 0 0 0 9
Vestfold 2 3 1 1 1 0 0 0 0 8
Telemark 2 2 1 1 0 0 0 0 0 6
Aust-Agder 1 1 1 0 0 0 1 0 0 4
Vest-Agder 2 2 1 0 0 0 1 0 0 6
Rogaland 3 4 3 1 1 1 1 1 0 15
Hordaland 4 5 2 1 1 1 1 1 1 17
Sogn og Fjordane 1 1 1 1 0 0 0 0 0 4
MĂžre og Romsdal 2 2 2 1 0 0 1 0 0 8
SĂžr-TrĂžndelag 3 2 1 1 1 1 0 1 0 10
Nord-TrĂžndelag 2 1 0 1 0 0 0 0 0 4
Nordland 2 2 1 2 1 0 0 0 0 8
Troms 1 1 1 1 1 0 0 0 0 5
Finnmark 1 1 1 1 0 0 0 0 0 4

Her er MdG og R inne med henholdsvis 6 og fire mandater. Til dere pÄ hÞyresiden: Ikke fortvil, fordi fjerning/redusering av sperregrensen kan like gjerne fÞre til Þkte sjanser for at dere havner i regjeringsposisjon ved fremtidige valg. Siden bÄde KrF og V i lang tid har ligget dÄrligere an pÄ meningsmÄlinger enn R/MdG, kan det vÊre at hÞyresiden vil vÊre mer avhengig av en lavere sperregrensen enn den rÞdgrÞnne siden.

Med hensyn til det ovennevnte forslaget om Ä Þke diskrimineringen av politiske minoriteter i Norge ytterligere: Sjansen for at noen gÄr til sÞksmÄl mot myndighetene pga. en allerede svÊrt diskriminerende valglov er mye stÞrre enn at noen skal fÄ igjennom et vedtak som kun handler om Ä karre til seg mer makt ved Ä holde sine politiske opponenter nede.


D)

Samme som over, men uten arealfaktor eller minsteantall:

Fylke A H FrP Sp SV V KrF MdG R Mandater
Østfold 3 2 2 1 0 0 1 0 0 9
Akershus 4 6 3 1 1 2 0 1 1 19
Oslo 6 5 2 0 2 2 1 2 2 22
Hedmark 2 1 1 2 0 0 0 0 0 6
Oppland 3 1 1 1 0 0 0 0 0 6
Buskerud 3 2 2 1 1 0 0 0 0 9
Vestfold 2 3 1 1 1 0 0 0 0 8
Telemark 2 2 1 1 0 0 0 0 0 6
Aust-Agder 1 1 1 0 0 0 1 0 0 4
Vest-Agder 2 2 1 0 0 0 1 0 0 6
Rogaland 3 4 3 1 1 1 1 1 0 15
Hordaland 4 5 2 1 1 1 1 1 1 17
Sogn og Fjordane 1 1 0 2 0 0 0 0 0 4
MĂžre og Romsdal 2 2 2 1 0 1 1 0 0 9
SĂžr-TrĂžndelag 3 2 1 1 1 1 0 1 0 10
Nord-TrĂžndelag 2 1 0 1 0 0 0 0 0 4
Nordland 2 2 1 2 1 0 0 0 0 8
Troms 1 1 1 1 1 0 0 0 0 5
Finnmark 1 0 1 0 0 0 0 0 0 2

Her har Finnmark endt opp med bare to mandater, Oslo har de 22 mandatene folketallet tilsier - osv. I Osloregionen bor det sÄ mange at det Ä diskriminere dette distriktet ville innebÊre Ä diskriminere et veldig stort antall mennesker. Den beste mÄten Ä drive arealjustering pÄ er antakelig Ä garantere alle fylker et minsteantall mandater (inklusiv eller ekslusiv et mandat som er reservert til samisk/minoritets-representasjon). En av valgforskerne har foreslÄtt en slik lÞsning - der alle de gamle fylkene (som nÄ regnes som valgdistrikt) sikres et minmum av 4 mandater hver. Men uansett hva slags valgordning vi vil ende opp med, er det viktigste at partifordelingen pÄ Stortinget stemmer med valgresultatet pÄ landsbasis.


Det som mĂ„tte skje av Ăžvrig kompensasjon til fylker bĂžr belastes likt enten pĂ„ de mest folkerike fylkene - eller pĂ„ alle fylkene. Mer om det om kort tid, for det finnes en mĂ„te Ă„ beregne arealfaktor pĂ„ som styrker distriktene uten at det rammer f. eks. Oslo-distriktet sĂ„ hardt som det gjĂžr nĂ„. Dagens diskriminering representerer kraftig skjev-fordeling som lett kan fĂžre til at vi er tilbake til 'feil  flĂžy vinner'. ForĂžvrig: Om vi tar ondet ved roten, og fjerner de fem hovedĂ„rsakene til at valgloven sĂ„ ofte slĂ„r sĂ„ feil ut, bĂžr vi kunne klare oss med en utjevningmandat-ordning som kun handler om Ă„ 'justere' 2 mandater.


E)

Om man vil ha sÄ mange som 7 mandater som skal gis som ekstramandater til tynt befolkede fylker, bÞr man i utgangspunktet lage en mandatfordeling basert pÄ 162, og ikke 169 mandater. De 7 mandatene man har holdt av pÄ denne mÄten, kan f eks fordeles til Troms, Finnmark, Nordland, Nord-TrÞndelag og Oppland. Da kan tapet av fem distriktsmandater fordeles til de mest folkerike fylkene: Oslo, Akershus, Vestfold (som ikke lengre blir diskriminert av valgordningen): Dette kombineres med at visse fylker fÄr et lavere mandat-antall fordi de ikke lengre oppjusteres pÄ grunn av innsjÞer, skog og fjell - rett og slett fordi dette i dag fungerer svÊrt diskriminerende for velgere i folkerike omrÄdet.


Resultatet kunne f eks bli slik:

Østfold 9
Akershus 18
Oslo 20
Hedmark 6
Oppland 7
Buskerud 8
Vestfold 8
Telemark 6
Aust-Agder 4
Vest-Agder 6
Rogaland 14
Hordaland 16
Sogn og Fjordane 4
MĂžre og Romsdal 8
SĂžr-TrĂžndelag 10
Nord-TrĂžndelag 5
Nordland 9
Troms 6
Finnmark 5

Dette er bare et eksempel, og ikke noen ideell lÞsning, bl.a. fordi det er et diskrimineringsforhold mellom Sogn og Fjordane og Finnmark. Sogn og Fjordane har et mye hÞyere folketall en Finnmark, og fÄr fire mandater, mens Finnmark fÄr fem.


Kun to mandater til utjevning? Vi kan - med en god valgordning som er basert pĂ„ ingredienser som fra grunnen av er planlagt slik at de fungerer godt sammen –  klart oss med at Finnmark fĂ„r et ekstramandat, slik at de slipper Ă„ representeres av et veldig snevert utvalg av sine egne lokalpolitikere. Dette kan  kombineres med at vi - i likhet med en del andre land  bestemmer oss for Ă„ reservere et minoritetsmandat til samisk representasjon, ogsĂ„ hentet fra Finnmark.  Dermed sitter vi igjen med 167 mandater som skal fordeles, og hvor mange som skal gĂ„ til hvert av valgdistriktene bĂžr beregnes lineĂŠrt basert pĂ„ folketallet i hvert valgdistrikt.


ForÞvrig: selv fra Oslodistriktet er det jo allerede politikere pÄ sikre listeplasser som kommer fra andre deler av landet - som f.eks. Finnmark, og veldig mange Oslo-boere er jo nettopp innflyttere fra helt andre distrikter. Som alle vet er ogsÄ en veldig lav andel av Stortingspolitikerne fra Oslo (rundt 10%).


I 2017 gikk 15 av de 19 utjevningsmandatene til partier som endte opp med Ä fÄ inn flere mandater enn de hadde stemmer nok til Ä fÄ inn.


Den beste lĂžsningen er nok Ă„ finne den naturlige sperregrensen fĂžrst (antall godkjente stemmer delt pĂ„ det antall mandater vi skal ha (169) pĂ„ Stortinget. Da kan dessuten de ligger sĂžvnlĂžse av frykt for at Helsepartiet og Pensjonistpartiet kommer inn pĂ„ Stortinget slappe av. Dersom vi ser pĂ„ hele landet som et valgdistrikt kun nĂ„r det gjelder hvor mange mandater hvert parti skal fĂ„ pĂ„ Stortinget og erstatter den gamle sperregrensen med Ă„ bruke den naturlige sperregrensen i stedet, mĂ„ den sperregrensen vĂŠre den eneste vi bruker – og dessuten gjelde pĂ„ landsbasis. Med en slik ordning (og andre forbedringer)  ville de samme 9 partiene kommet inn pĂ„ Stortinget etter 2017-valget som de som kom inn med dagens ordning, men fordelingen av mandater til hvert parti for fĂžrste gang kunne beskrives som proporsjonal representasjon; et ideal vi pĂ„beroper oss Ă„ tilstrebe.


Hva slags egeninteresse?

Det er svĂŠrt viktig, spesielt hvis man er medlem av et parti som snakker distriktenes sak (noe de fleste partier sikkert mener Ă„ gjĂžre) – Ä finne ut av om man fĂžrst og fremst er opptatt av at det skal komme flere representanter fra 'distriktene' (alle innbyggere bor jo i et 'distrikt'), eller om det er egeninteressen som slĂ„r til: kanskje man fĂžrst og fremst vil ha sĂ„ mange representanter som mulig inn fra det partiet en selv stemmer pĂ„. Et eksempel: omtrent tre av fire velgere i landbruks-distriktene stemmer pĂ„ et annet parti enn Senterpartiet. Hvis mĂ„let er Ă„ fĂ„ inn sĂ„ mange Sp-folk som mulig, mĂ„ man ha en annen strategi enn om man vil ha inn sĂ„ mange fra 'distriktene' som mulig. Det finnes dessuten verken juridisk eller etisk hjemmel for Ă„ diskriminere velgere, uansett hvor de bor, og dette ble ekstra tydelig etter grunnlovsendringen i 2014.

Vi mĂ„ ha en valglov som sĂžrger for at ingen velgere i noe distrikt blir diskriminert , og siden det jo er velgere og ikke busker og trĂŠr som har stemmerett,  mĂ„ vi sĂžrge for at – dersom vi skal gi et distrikt ett eller flere mandater mer enn folketallet tilsier dette ikke mĂ„ fĂžre til at velgere i dette eller andre distrikter blir forskjellsbehandlet. PĂ„ flere av de siste meningsmĂ„lingene i 2019 fikk Senterpartiet en rekke 'gratismandater' av valgordningen; mange fler enn noe annet parti. Dette skjedde nok fordi Sp da hadde Ăžkt stĂžtte, og dermed nĂžt godt av flere av alle de fem hoved-sperrene (hindrene) i valgloven:

1) Styringstillegget for utjevningsmandater (1.4)

2) Sperregrensen for utjevningsmandater (4%)

3) Fylkesinndelingen, slik den har vĂŠrt benyttet, har fungert diskriminerende. Siden ikke alle partier kan representeres fra alle fylker, vil selve innbyggertallet i hvert fylke fungere som en slags sperregrensen-lokal sperregrense for hvert valgdistrikt

4) Utjevningsmandat-ordningen, i sin nÄvÊrende form, fungerer ogsÄ som en sperregrense: den fjerner ett distriktsmandat fra hvert distrikt, og erstatter det med et annet mandat, som kun kommer gjennom nÄlÞyet dersom det passerer de andre fire hindrene i hinderlÞypen. Det sier seg selv at dette ikke bare rammer de minste partiene: Med 9 partier over den naturlige sperregrensen i et distrikt som kun fÄr inn 4 eller 5 vil minst 4-5 partier vil falle ut. Det er ofte de samme smÄ og mellomstore partiene som rammes av dette.

5) Arealfaktoren (1.8). Arealfaktoren skaper en virtuell befolkningsgruppe som tilsvarer mer enn en halv million innbyggere, ofte med mer sympati for Sp enn gjennomsnittsbefolkningen.

Hver av disse hindrene/sperrene kan, alene, fĂžre til at den flĂžyen som fikk fĂŠrrest stemmer vinner valget. Det at vi har fem slike sperrer Ăžkser selvsagt risikoen for at vi fortsetter Ă„ vĂŠre et land som er kjent for Ă„ ha regjeringer som ikke har stĂžtte blant flertallet av velgerne.

Det er veldig viktig – dersom det innvilges ekstramandater til ett eller flere distrikter ogsĂ„ i vĂ„r neste valglov –  at §98 i grunnloven ikke blir brutt. Det betyr at ingen velgere skal forskjellsbehandles unĂždig elle urimelig basert pĂ„ hvor de bor, deres politiske tilhĂžrighet eller andre forhold. Derfor mĂ„ aldri 'flere mandater til andre distrikter enn Oslo' fĂžre til at partifordelingen pĂ„ landsbasis ender opp med at mindretallet bestemmer over flertallet. Senterparti-velgernes Ăžnske om flere mandater til Sp pĂ„ Stortinget mĂ„ heller ikke overkjĂžre prinsippet om en rettferdig partifordeling pĂ„ landsbasis.  

'Flere mandater til Sp' og 'flere mandater til distriktene' er nemlig to ulike temaer, og dette er ikke kun fordi tre av fire velgere i landbruks-distriktene stemmer pÄ andre partier enn Sp. Skal alle velgere vÊre like for loven, mÄ simplethen alle har lik grad av medbestemmelsesrett.


F)

Den ideelle lĂžsningen

Vi vil snart skrive mer om hva den mest ideelle lĂžsningen ville vĂŠrt; den som fĂžrer til minst mulig diskriminering, som sikrer at flĂžyen med flest velgere bak seg ender opp med statsminister/i regjering og – som fĂžrer til at alle velgere har sĂ„ lik grad av medbestemmelsesrett som overhodet mulig.


Dette er noen av hovedelementene i en slik lĂžsning:

‱ Den nasjonale sperregrensen erstattes med en naturlig sperregrense (antall godkjente stemmer delt pĂ„ antall mandater). Dette betyr at man, i et nasjonalvalg som vĂ„rt Stortingsvalg jo er, vil nasjonale hensyn tas mer hensyn til enn lokale. Den gamle sperregrensen blir derfor fjernet, og erstattet med en  grense som i praksis innebĂŠrer at de samme 9 partiene som vi har pĂ„ Stortinget i dag etter all sannsynlighet ogsĂ„ vil komme inn pĂ„ Stortinget i 2021 ogsĂ„, men med et annet antall mandater – et som er i samsvar med det antall stemmer partiene fikk ved siste valg.

‱ Arealfaktoren erstattes med en garanti til hvert valgdistrikt om Ă„ bli representert av minst fire mandater.

‱ Styringstillegget avvikles – det er verken juridisk eller etisk belegg for en slik lĂžsning, dessuten fungerer denne ordningen heller ikke slik den er ment Ă„ fungere.

‱ Det er kun det nasjonale valgresultatet som avgjĂžr hvor mange mandater hvert parti fĂ„r inn (pĂ„ landsbasis/totalt) pĂ„ Stortinget.

‱ Utjevningsmandat-ordningen slik den fungerer i dag avvikles, siden utjevningen (som forklart over) foretas pĂ„ en ny og bedre mĂ„te.

‱ Siden Finnmark fĂ„r to mandater ekstra, har vi totalt 167 distriktsmandater som skal fordele.

‱ Ingen partier vil risikere at de kommer mye dĂ„rligere ut av de stemmene de har fĂ„tt enn andre partier.

‱ LĂžsningen er mye enklere Ă„ forstĂ„ enn utjevningsmandat-ordningen, sperregrensen, styringstillegget og arealfaktoren. De tre siste avskaffes, den fĂžrste erstattes av en bedre lĂžsning.

‱ Ordningen garanterer at flĂžyen som fĂ„r flest stemmer fĂ„r statsministeren og kommer i regjering.

‱ Dagens problem med at tynt befolkede omrĂ„der mĂ„ sende fra seg representanter til Stortinget som har veldig liten stĂžtte i sitt lokalmiljĂž forsvinner. Det vil vĂŠre behov for en viss grad av utjevning, men den endrer ikke det faktum at alle partiene vil vli representert i sĂ„ stort samsvar med valgprosenten hvert enkelt part fikk ved valget – kombinert med bruk av en naturlig sperregrense.

‱ Ordningen er, ulikt dagens ordning, kompatibel med Grunnloven og Menneskerettighetserkléringen

‱ Hverken Ap eller HĂžyre risikerer Ă„ mĂ„tte oppleve at deres flĂžy fikk flest stemmer, men at den de allikevel hverken fĂ„r statsminister eller kommer i regjering.


* naturlig sperregrense: en sperregrense man kommer til ved Ä beregne hvor stor andel av stemmene et parti bÞr ha (pÄ landsbasis) for Ä fÄ inn sitt fÞrste mandat. Alle de 9 partiene som er pÄ Stortinget nÄ ville kommet inn med en naturlig sperregrense, men ingen av de som ikke kom inn ville ha kommet inn. Endringen vill allikevel ha fÞrt til en bedre og annerledes mandatfordeling, og sluttresultatet ville bl.a. blitt at den flÞyen som fikk flest stemmer alltid vil fÄ statsminister og plass i regjeringen.