Kommende artikler om valgordningen/valgloven
Etikken bak politikken
Hva slags etikk - eller mangel pĂ„ etikk â ligger bak ideen om at enkelte mener at de har rett til Ă„ bestemme at andre politikere/velgere ikke skal ha de samme mulighetene som de selv har til Ă„ bestemme hvem som skal styre landet?
Det er forstÄelig at mange vil ha sans for en valgordning deres eget parti kommer ut av, men problemet med (den manglende) utviklingen av Norges valgordning er jo nettopp at den har vÊrt mye mer preget av partienes egeninteresser enn et Þnske som en valgordning der ingen forskjellsbehandles. Resultatet er en valglordning med ulike elementer som delvis slÄr hverandre i hjel. VÄr valglov fÞrer til uforutsigbarhet (fordi tilfeldigheter, sperregrensen, fylkesgrenser og taktisk stemming kan komme til Ä avgjÞre valget) og ustabilitet (fordi noen fÄ stemmer kan endre mandatfordelingen sÄ drastisk at den flÞyen som fikk fÊrrest stemmer fÄr mange flere representanter enn den som egentlig fikk flest). For Ä fÄ til en god valgordning mÄ man fÞrst bli enige om at den mÄ vÊre kompatibel med vÄr egen grunnlov, og med de menneskeretts-traktater vi forplikter oss til Ä respektere.
Noen politikere forfekter retten til Ä begrense noen velgeres grad av stemmerett, og forsvarer en ordning der mange velgere ikke har reell mulighet til Ä pÄvirke valgresultatet pÄ lik linje med folk flest. NÄr begrunnelsen er at da blir det lettere for deres eget parti Ä fÄ gjennomfÞrt sine ideer, er dette egentlig bygd rundt samme type etikk som enhver annen lignende situasjon som bryter med grunnleggende menneskerettighets-prinsipper. Etikken er den samme som brukes for Ä kneble opposisjonelle i andre land. Dersom en gruppe venner skal bestemme seg for hvor de skal dra pÄ ferie, men noen av dem fÄr beskjed at de har ikke stemmerett, fordi da blir det lettere for de andre Ä ta styring, ville ingen godtatt en slik mangel pÄ respekt. Men der tr den samme mangelen pÄ respekt/etikk vÄr valglov er sentrert rundt: retten til Ä forskjellsbehandle andre, og da spesielt politiske minoriteter, fordi man tjener pÄ det selv.
Senterpartiet og desentralisering
Om Sp havner pĂ„ cirka 20% av stemmene ved neste valg, vil de tjene mye mer pĂ„ dagens valgordning enn noe annet parti. Loven har nok ikke tatt hĂžyde for at Sp ville fĂ„ sĂ„ stor oppslutning som de gjorde pĂ„ malingene for noen fĂ„ mĂ„neder siden. Plutselig kan de komme til Ă„ dra nytte av bĂ„de styringstillegget og arealfaktoren â hvis den opprettholdes.
Hva er viktigst for partiet â Ă„ fĂ„ inn flest mulig representanter fra 'distriktene' (et uttrykk som ofte ikke regner Oslo-distriktet for et distrikt) â eller Ă„ fĂ„ inn flest mulig Sp-mandater?
Og: Er de motstandere av sentralisering i sÄ stor grad at de ogsÄ er mot urimelig mye makt heller ikke bÞr konsentreres i Senterpartiets partilokaler? Dersom Sp fÄr seks ekstramandater av valgloven, mens de fleste andre partier taper mandater pÄ den samme loven, er jo dette i seg selv en makt-sentralisering, fordi mange avgjÞrelser da blir svÊrt farget av hva som foregÄr i et et av de norske partiene. Er dette en form for maktsentralisering Sp vil stoppe?
Hva fĂžrer sperregrensen(e) egentlig til â i praksis?
Sperregrensen (og styringstillegget/utjevningsmandat-ordningen) har en lange rekke uÞnskede bivirkninger. Ved Ä gÄ gjennom ulike valg og spÞrreundersÞkelser vil vi vise at sperregrensen og de andre hindrene i valgloven ikke fungerer slik de er ment til Ä fungere. Du kan allerede se en del eksempler pÄ hvor feil hindrene i valgordning slÄr ut pÄ vÄr side som kommenterer ulike meningsmÄlinger her.
Utjevningsmandat-ordningen er problemet - ikke lĂžsningen: vi trenger en bedre og enklere utjevningsmetode
Dagens mÄte Ä utjevne pÄ er bygd pÄ fem ulike prinsipper som alle er sentrert rundt en enkelt ide: forskjellsbehandling av velgere. Men grunnlovens §98 sier at 'Ikkje noko menneske mÄ utsetjast for usakleg eller mishÞveleg forskjellsbehandling, og at alle er like for loven". Vi mÄ ikke bare endre vÄr mÄte Ä utjevne pÄ, men vi mÄ ogsÄ fjerne hovedgrunnene til at behovet for utjevningsmandater forsvinner. Mer om utjevningsmandat-ordningen her.
Valglovens iboende motstand mot minoriteter â og mot Oslo-distriktet
Uansett hva slags minoritet man mÄtte tilhÞre vil man fÄ problemer med Ä delta i den demokratiske prosessen takket vÊre valgloven. Oslo-omrÄdet er Norges mest diskriminerte distrikt. Oslo-velgerne har sterkt redusert grad av stemmerett fordi valgloven nedprioriterer omrÄder hvor det er mye folk, men lite skog og fjell, hvor boligprisene er meningslÞst hÞye, hvor det har vÊrt hÞy grad av forurensing i mange Är, hvor mange bor trangt m.m. Riktignok har regjeringen og Stortinget mye makt, og bygningene er i Oslo, men de fleste medlemmene kommer fra helt andre steder enn Oslo, og fler av de som representerer Oslo og bor der kommer ogsÄ fra helt andre fylker.
Den stĂžrste myten: matematisk rettferdighet i valgloven mĂ„ unngĂ„s primĂŠrt for Ă„Ì kompensere for problemene ved aÌ bo perifert.
Det finnes en rekke hensyn en valglov bĂžr ta hensyn til, men det Ă„ bo perifert har mye hĂžyere rang enn hensyn til velgere med andre sĂŠrinteresser (samer, innvandrere, miljĂžsaker, eldre, politiske minoriteter m.fl.)
Vi mÄ ha en valglov som ikke forsÞker Ä unngÄ diskriminering av en befolkningsgruppe ved Ä diskriminere en annen
Meningen med 'reinsdyrsparagrafen'/arealtillegget var at man ikke skulle diskriminere noen - heller ikke de som bor i tynt befolkede omrÄder. LÞsningen er ikke Ä diskriminere tett befolkede omrÄde i stedet.
Enhver sperregrense pÄ over 2% vil lett kunne opprettholde et sterkt misforhold mellom hvilken flÞy som fÄr flest stemmer under valget vs. hvilken flÞy som ender med statsminister og regjering.
Etter 2014 finnes det ikke hjemmel i grunnloven for Ä ha en valglov som hindrer visse velgergrupper Ä ha like stor rett til Ä pÄvirke valgresultatet som andre, sÄ sperregrensen mÄ fjernes og erstattes av en bedre lÞsning.
De store partiene har fÄtt cirka 100 mandater for mye siden 70-tallet
Det er ikke tilfeldig at nettopp de store partiene kommer best ut av valgloven. Det er kun de som er i stand til Ă„ vedta en valglov som diskriminerer politiske og andre minoriteter, og de kan kun gjĂžre det ved Ă„ ignorere Grunnloven og MenneskerettserklĂŠringen.
Har smÄpartiene noensinne skapt problemer nÄr de har kommet inn pÄ Stortinget?
Disse 20 sakene er viktigst Ă„ endre i valgloven
Valgloven og galskapens historie, del 2 og 3
I hvor stor grad vil partiene stemme for den valgordningen de selv kommer best ut av?
Hvor mye tjener tynt befolkede fylker egentlig pÄ et ekstramandat eller to?
Utjevningsmandat-ordningen: skjult 'strategi'?
Undergraver valglovutvalget demokratiske prinsipper ved ikke Ä foreslÄ endringer i valgloven som har vÊrt savnet og diskutert i cirka hundre Är? (Se f.eks. 67-Ärs-jubileum for det offentliges selvkritikk av valgordningen)